Comunicat de presă

 Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 5 mai 2016

 

privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 5 mai 2016

 

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 5 mai 2016 este de 18.274.891, cu 7.233 mai mulți față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, în data de 5 aprilie 2016, când erau înregistrați 18.267.658 de alegători.

Precizăm că diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date.

Potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare.

Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reședinţa în ţară.

Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 mai 2016, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 mai 2016, aferent fiecărei localități.

Direcția comunicare și relații externe

06.05.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind data limită până la care competitorii electorali își pot înregistra mandatarii financiari la Autoritatea Electorală Permanentă

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește competitorilor electorali că termenul de înscriere a mandatarilor financiari expiră la data de 6 mai 2016.

Ziua de 6 mai 2016 reprezintă și data limită până la care competitorii electorali își pot deschide, în condițiile Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, conturile bancare speciale pentru campania electorală, operațiune ce poate fi realizată numai în condițiile înregistrării prealabile la AEP a mandatarilor financiar.

Menționăm că, potrivit art. 34 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, evidenţa contribuţiilor şi a cheltuielilor pentru campania electorală aparţinând partidelor politice şi candidaţilor independenţi este organizată exclusiv de către mandatari financiari.

Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale:

  • deschide pentru partid un cont bancar central pentru campania electorală;
  • depune în timpul campaniei electorale lista conturilor bancare utilizate;
  • declară la AEP, în termen de 5 zile de la data efectuării transferului, fondurile care au fost primite în contul bancar central pentru campania electorală și fondurile pe care le-a transferat din contul central în conturile județene sau de sector.

Mandatarul financiar teritorial are următoarele obligații în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale:

  • deschide pentru partid un cont bancar pentru campania electorală la nivel județean, la nivel de sector/la nivelul municipiului București;
  • poate depune contribuțiile candidaților în conturile bancare deschise pentru campania electorală;
  • la depunerea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul;
  • efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competentă;
  • restituie candidaților, în termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate şi sumele necheltuite.

Mai multe informații privind rolul și atribuțiile mandatarului financiar găsiți pe site-ul AEP, la adresa http://www.roaep.ro/finantare unde puteți consulta ”Îndrumarul mandatarului financiar – alegeri locale 2016” și ”Îndrumar pentru mandatarul financiar al candidatului independent – alegeri locale 2016”.

 

 

Direcția comunicare și relații externe

05.05.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind eliberarea de către AEP a adeverințelor necesare participării cetățenilor români la alegerile locale din statele membre ale Uniunii Europene

Autoritatea Electorala Permanentă informează că, până în prezent, un număr de 109 cetățeni români rezidenți în Italia au solicitat și au primit adeverințele necesare pentru a-și putea înscrie candidatura la alegerile locale din această țară.

AEP eliberează, pe baza unei solicitări scrise, adeverințe cetățenilor români interesați să-și depună candidatura la alegerile pentru desemnarea autorităților administrației publice locale din alte state membre ale Uniunii Europene.

Adeverința eliberată de AEP atestă faptul că, potrivit evidențelor autorităților române, solicitanții nu au nicio interdicție în ceea ce privește exercitarea drepturilor electorale și nici nu se află sub incidența unei hotărâri judecătorești definitive prin care să fie condamnați la pierderea drepturilor electorale.

Pentru ca verificările care atestă eligibilitatea să se poate efectua, solicitările trebuie să conțină datele personale ale persoanelor interesate, să fie datate și semnate olograf și să fie însoțite de o copie a actului de identitate românesc, valabil.

AEP poate transmite solicitanților adeverințele în format electronic, prin e-mail sau aceștia le pot ridica personal sau prin intermediul unei persoane indicate în prealabil, de la sediul instituției noastre, pe baza actului de identitate.

 

Direcția comunicare și relații externe

04.05.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul mandatarilor financiari înregistrați la AEP până la data de 3 mai 2016

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește competitorilor electorali că mai au la dispoziție mai puțin de trei zile pentru înscrierea mandatarilor financiari, termenul expirând în data de 6 mai 2016.

Din data de 22 martie 2016, când a început perioada de înregistrare a acestora, au fost înscriși la AEP un număr de 826 de  mandatari financiari, dintre care:

  • 22 de mandatari financiari coordonatori;
  • 498 de mandatari financiari pentru candidații independenți;
  • 291 de mandatari financiari pentru partide politice județene și de sector;
  • 11 mandatari financiari pentru organizațiile aparținând minorităților naționale;
  • 4 mandatari financiari pentru partidele locale;

Menționăm că, potrivit art. 34 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, evidenţa contribuţiilor şi a cheltuielilor pentru campania electorală aparţinând partidelor politice şi candidaţilor independenţi este organizată exclusiv de către mandatari financiari.

Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale:

  • deschide pentru partid un cont bancar central pentru campania electorală;
  • depune în timpul campaniei electorale lista conturilor bancare utilizate;
  • declară la AEP, în termen de 5 zile de la data efectuării transferului, fondurile care au fost primite în contul bancar central pentru campania electorală și fondurile pe care le-a transferat din contul central în conturile județene sau de sector.

Mandatarul financiar teritorial are următoarele obligații în cadrul campaniei electorale pentru alegerile locale:

  • deschide pentru partid un cont bancar pentru campania electorală la nivel județean, la nivel de sector/la nivelul municipiului București;
  • poate depune contribuțiile candidaților în conturile bancare deschise pentru campania electorală;
  • la depunerea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul;
  • efectuează operaţiunile de plăţi din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competenţă;
  • restituie candidaţilor, în termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate şi sumele necheltuite.

Mai multe informații privind rolul și atribuțiile mandatarului financiar găsiți pe site-ul AEP, la adresa http://www.roaep.ro/finantare unde puteți consulta ”Îndrumarul mandatarului financiar – alegeri locale 2016” și ”Îndrumar pentru mandatarul financiar al candidatului independent – alegeri locale 2016”.

 

Direcția comunicare și relații externe

03.05.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) vine în sprijinul competitorilor electorali, al mandatarilor financiari, precum și al altor participanți la procesul electoral, punând la dispoziție Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016.

”Pe fondul modificării substanțiale, în anul 2015, a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, AEP a conștientizat necesitatea elaborării unui manual care să cuprindă instrucțiuni utile mai ales mandatarilor financiari și care să reprezinte un reper atât pentru competitorii electorali, cât și pentru ceilalți participanți la procesul electoral”, a declarat Președintele AEP, d-na Ana Maria Pătru.

Documentul își propune să clarifice o serie de aspecte referitoare la elementele procedurale pe care le presupune finanțare partidelor politice și cuprinde, în principal, următoarele:

  • cadrul legal în materia finanțării campaniei electorale la alegerile locale;
  • precizări privind înregistrarea mandatarilor financiari, obligațiile mandatarului financiar coordonator, precum și ale mandatarului financiar desemnat la nivel de județ, sector sau la nivelul municipiului București;
  • aspecte privind deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală;
  • precizări referitoare la contribuțiile pentru campania electorală;
  • interdicții privind finanțarea campaniei electorale, reglementate de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată și de Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, republicată;
  • mențiuni referitoare la cheltuielile electorale, respectiv limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi făcute în campania electorală la nivel central, de județ și de sector al municipiului București/ municipiul București și tipurile de cheltuieli care pot fi efectuate;
  • aspecte privind materialele de propagandă electorală;
  • raportarea cheltuielilor la Autoritatea Electorală Permanentă;
  • rambursarea cheltuielilor electorale;
  • reglementări privind contravenții și sancțiuni.

Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016  a fost aprobat prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 19/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313/22.04.2016 și poate fi consultat pe site-ul www.roaep.ro, la secțiunea „Finanțare Partide Politice”, accesând următorul link:

http://www.roaep.ro/finantare/wp-content/uploads/2016/04/Anexa-la-Hotar–rea-nr.19-din-2016-a-Autorit—-ii-Electorale-Permanente-aprobarea-Ghidului-finan—-rii-campaniei-electorale-la-alegerile-locale-din-anul-2016.pdf

 

Direcția comunicare și relații externe

26.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind publicitatea politică și publicitatea electorală în perspectiva începerii campaniei electorale aferente alegerilor locale la data de 6 mai 2016

privind publicitatea politică și publicitatea electorală în perspectiva începerii campaniei electorale aferente alegerilor locale la data de 6 mai 2016

 

În contextul începerii, la data de 6 mai 2016, a campaniei electorale aferente alegerilor locale din 5 iunie 2016, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) lansează un apel la adresa competitorilor electorali pentru retragerea din spațiul public, cel mai târziu până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de promovare care contravin prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, reamintind totodată că singurele materiale de propagandă electorală permise în perioada acesteia sunt:

  1. afișe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj;
  2. materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;
  3. publicitate în presa scrisă;
  4. materiale de propagandă electorală online;
  5. broșuri, pliante și alte materiale tipărite.

Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.

Trebuie să precizăm că activitățile de promovare la care pot recurge entitățile politice au fost împărțite de către legiuitor în două categorii: acțiuni de publicitate politică și acțiuni de publicitate electorală, delimitate sub aspect temporal în raport cu data alegerilor.

Dacă până la data începerii campaniei electorale, competențele AEP prevăzute de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale se reduc strict la verificarea legalității surselor de finanțare pentru activitățile de publicitate politică, începând cu data de 6 mai, instituția noastră este îndrituită să aplice prevederile legislației electorale, care conține reguli stricte referitoare la formatul materialelor de propagandă electorală, locul în care acestea pot fi amplasate și competența birourilor electorale de circumscripție privind modul de desfășurare a campaniei electorale. Astfel, Legea nr. 334/2006, republicată, interzice competitorilor politici să utilizeze în campania electorală bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.

 

Direcția comunicare și relații externe

25.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind formularele pe care trebuie să le completeze competitorii electorali în activitatea de finanțare a campaniei electorale pentru alegerile locale din 5 iunie 2016

privind formularele pe care trebuie să le completeze competitorii electorali  în activitatea de finanțare a campaniei electorale pentru alegerile locale din 5 iunie 2016

 

Pentru a veni în sprijinul competitorilor electorali în activitatea de finanțare a campaniei electorale pentru alegerile locale din 5 iunie 2016, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat, în format editabil, atât formularele prevăzute de Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cât și documentele centralizatoare care vor putea fi utilizate în campania electorală, respectiv:

  • Listă distribuție materiale de propagandă electorală;
  • Declaraţie privind numărul de participanţi la evenimentul cu tematică politică, economică, culturală sau socială din cadrul campaniei electorale;
  • Declaraţie privind postarea pe internet a materialului de propagandă electorală;
  • Declaraţie privind data apariţiei publicației şi tirajul;
  • Declaraţie privind datele şi orele difuzării materialelor de propagandă electorală la postul de radio/televiziune;
  • Cerere de rambursare a cheltuielilor electorale;
  • Declarație privind proveniența contribuțiilor electorale;
  • Declarație privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale;
  • Declarație privind numărul de materiale de propagandă electorală produse şi utilizate, defalcate pe categorii;
  • Declarație privind cuantumul datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale;
  • Raport detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale;
  • Formular pentru declararea la AEP a contribuțiilor primite de către candidatul independent;
  • Formular pentru declararea la AEP a contribuțiilor primite de candidații desemnați de către formațiunile politice;
  • Formular pentru declararea la AEP a transferurilor efectuate de către formațiunile politice din contul de campanie deschis la nivel central în conturile de campanie dechise la nivel județean;
  • Formular pentru declararea la AEP, până la începerea campaniei electorale, a contribuțiilor provenite din transferuri;
  • Declarație donator persoană fizică privind sursa donației;
  • Formular pentru înregistrarea contribuitorilor la campania electorală;
  • Formular pentru înregistrarea mandatarului financiar – alegeri locale 2016.

Aceste formulare sunt disponibile pe site-ul AEP, la secțiunea ,,Finanțare partide politice – Documente – Formulare și declarații alegeri locale 2016” și pot fi accesate la adresa http://www.roaep.ro/finantare/formulare-si-declaratii-alegeri-locale-2016/

 

Direcția comunicare și relații externe

19.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind înscrierea alegătorilor în Registrul electoral cu adresa de reședință

 
 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește alegătorilor români care și-au stabilit reședința în circumscripția electorală în care au loc alegeri locale în 5 iunie 2016 că se pot înscrie în Registrul electoral cu adresa de reședință până cel mai târziu pe data de 21 aprilie 2016. Pentru aceasta, este nevoie să depună la primar o cerere scrisă, datată și semnată, al cărei model este disponibil pe site-ul Autorității, la adresa
http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2016/02/0112-13-15.pdf

Cetățenii români cu drept de vot care au solicitat să fie înscriși în Registrul electoral cu adresa de reședință pentru alegerile locale din 5 iunie îşi vor exercita dreptul de vot numai în circumscripţia electorală unde îşi au reşedinţa și vor figura numai în listele electorale permanente ale respectivei circumscripţii, în conformitate cu prevederile  art. 18 alin. (2) și (3) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

De asemenea, AEP reamintește cetățenilor cu drept de vot ai Uniunii Europene care au domiciliul sau reşedinţa în România şi care nu se află în evidenţele Inspectoratului General pentru Imigrări că pot solicita primarului să fie înscriși în lista electorală complementară, pe baza unui document care le atestă identitatea şi a unui document care atestă adresa la care locuiesc. Potrivit calendarului electoral aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2015, până cel mai târziu pe data de 21 aprilie, primarul, împreună cu formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, actualizează listele complementare.

Precizăm că, potrivit art. 21 alin (1) din Legea nr. 115/2015, listele electorale complementare au caracter permanent şi îi cuprind pe toţi cetăţenii Uniunii Europene cu drept de vot care se află în evidenţele Inspectoratului General pentru Imigrări şi au domiciliul sau reşedinţa în localitatea pentru care se întocmeşte lista.

Menționăm că, potrivit art. 3 alin (3) din Legea nr. 115/2015, dreptul de vot se exercită numai în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care alegătorul îşi are domiciliul sau reşedinţa, după caz.
 
Direcția comunicare și relații externe

18.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna aprilie 2016

 

TOTAL SUBVENȚIE APRILIE 2016

 

Total subvenţie de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic

Nr. Crt. Partidul politic  

Valoare subvenţie rezultată în urma aplicării algoritmului de calcul prevăzut la art. 24 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborat cu prevederile art. 38 – 39 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată (lei )
 

Valoare  subvenţie virată de AEP în contul fiecărui partid politic, în prima decadă a lunii aprilie 2016 (lei)
1 Partidul Social Democrat 444.599,78 444.599,78
2 Partidul Național Liberal 532.453,43 532.453,43
3 Partidul Alianța Liberalilor și Democraților 43.212,57 43.212,57
4 Uniunea Națională pentru Progresul României* 207.153,87  
5 Partidul Național Țărănesc Creștin Democrat* 3.744,35  
      TOTAL 1.231.164,00 1.020.265,78

 

 

*Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Partidului Naţional Ţărănesc Creştin Democrat, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, a fost suspendată prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 4 din 19.01.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.
* Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Uniunii Naționale pentru Progresul României, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată, s-a suspendat prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 32 din 31.03.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.

 

Direcția comunicare și relații externe

18.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind încheierea lucrărilor celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral (București, 14-15 aprilie 2016)

privind încheierea lucrărilor celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral (București, 14-15 aprilie 2016)
 
Poza Grup
 
Astăzi s-au încheiat la București lucrările celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Evenimentul a avut ca temă ,,Noi tehnologii în alegeri: încrederea publică şi provocări pentru organismele electorale” și s-a desfășurat la Palatul Parlamentului, în perioada 14 – 15 aprilie 2016.

Una dintre concluziile dezbaterilor a fost aceea că folosirea noilor tehnologii în alegeri este inevitabilă, cu efecte benefice atât pentru alegători, cât și pentru organismele de management electoral, dar nu garantează automat creșterea ratei de participare la vot. Este nevoie ca alegătorii să aibă încredere în aceste tehnologii, în corectitudinea achiziționării lor și în funcționarea lor corectă și verificabilă.

În opinia președintelui AEP, Ana Maria Pătru, câștigarea încrederii publicului în tehnologiile asociate procesului electoral reprezintă o provocare în sine pentru organismele de management electoral. Oficialul AEP a dăugat că există diverse cauze care generează neîncredere în rândul publicului în legătură cu aceste tehnologii, majoritatea fiind aspecte legate de protecția datelor cu caracter personal, caracterul secret și liber exprimat al votului și vulnerabilitățile sistemelor electronice. 

Noile tehnologii în alegeri sunt instrumente fantastice, dar ele nu sunt în mod necesar un panaceu. Pentru ca cetățenii să aibă mai multă încredere în procesele electorale, este nevoie ca ei să aibă încredere în astfel de tehnologii și în aplicarea lor în practică. Această Conferință ar trebui să participe cu siguranță la acest obiectiv global, a afirmat Secretarul Comisiei de la Veneția, Thomas Markert.

Carlos Navarro Fierro, director pentru proiecte și studii internaționale la Institutul Electoral Național din Mexic (INE), a opinat că dovezile empirice sugerează că problema încrederii este în același timp o forță motrice și un obstacol pentru introducerea votului electronic.

O concluzie importantă a discuțiilor a fost aceea că utilizarea noilor tehnologii nu ar trebui să submineze confidențialitatea votului și protecția datelor cu caracter personal.

Din acest punct de vedere, s-a convenit că este nevoie de mecanisme de supraveghere a alegerilor care folosesc sisteme electronice, în acord cu Convenția pentru protecția persoanelor din punctul de vedere al prelucrării electronice a datelor cu caracter personal.

În condițiile utilizării noilor tehnologii, alegătorii trebuie să aibă acces la verificarea propriilor date cu caracter personal folosite în alegeri, iar listele electorale și registrele electorale trebuie să fie întocmite cu mare acuratețe.

O altă concluzie împărtășită unanim de participanții la Conferință a fost aceea că organismele de management electoral aleg tehnologiile în funcție de nevoile de îmbunătățire a calității procesului electoral, și nu de interesele furnizorilor de tehnologii. În acest sens, este necesară întărirea capacității instituționale și asigurarea programelor de instruire de către organismele de management electoral.

Cele mai multe discuții a suscitat subiectul votului electronic, folosit cu succes în țări precum Estonia și Brazilia, dar suspendat prin decizii ale Curții Constituționale în multe țări, din cauza lipsei garanțiilor de securitate a secretului votului și a posibilităților de verificare de către alegători.

O pondere importantă în cadrul dezbaterilor a avut-o subiectul votului în diaspora, fiind analizate, pe rând, avantajele și dezavantajele votului prin Internet, prin corespondență sau în secții de votare. Pentru cetățenii diasporei, participanții la Conferință au fost de acord să recomande organismelor de management să faciliteze înscrierea acestora în Registrul electoral.

Noile tehnologii pot fi folosite în toate etapele procesului electoral, nu doar pentru exercitarea dreptului de vot, au mai convenit participanții la discuții, cu precizarea că utilizarea tehnologiilor în procesele electorale trebuie să țină seama de drepturile omului, de constrângerile constituționale și de standardele internaționale în materie electorală.

Precizăm că la acest eveniment internațional, organizat de AEP în parteneriat cu Comisia de la Veneția, au participat peste 160 de invitați, dintre care peste 90 de experți și oficiali electorali străini, reprezentanți ai unor prestigioase instituții internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA), Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF).
 
Direcția comunicare și relații externe
15.04.2015