Comunicat de presă privind rezultatele desemnării, prin tragere la sorți computerizată, a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară la alegerile prezidențiale și alegerile parlamentare din anul 2024

Comunicat de presă privind rezultatele desemnării, prin tragere la sorți computerizată, a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară la alegerile prezidențiale și alegerile parlamentare din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că vineri, 1 noiembrie 2024, au avut loc operațiunile de repartizare computerizată a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, organizate cu ocazia alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.

Operatorii de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sunt desemnați prin decizie a Autorității Electorale Permanente, pe baza tragerilor succesive la sorți, dintre persoanele declarate admise, potrivit legislației în vigoare.

Operațiunile de repartizare computerizată a operatorilor de calculator au fost transmise live pe canalul de YouTube al Autorității Electorale Permanente, iar rezultatele acestora au fost afișate pe site-ul www.roaep.ro, la secțiunea Operatori de calculator, care poate fi accesată la următorul link: https://www.roaep.ro/instruire/operatori-de-calculator-sectii-votare/

Ulterior tragerii la sorți computerizate, Autoritatea Electorală Permanentă organizează, împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, sesiunile de instruire a operatorilor desemnați, care se vor desfășura în perioada 4 – 14 noiembrie 2024. Totodată, în data de 15 noiembrie 2024, va fi organizată prima simulare la nivel național.

Direcția comunicare și relații publice

01.11.2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2024

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința opiniei publice că totalul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral, la data de 31 octombrie 2024, este de 19.002.912, cu 8.622 mai mulți față de ultima informare publică realizată de AEP pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 septembrie 2024, figurau în Registrul electoral 18.994.290 alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia, a importului de date de la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte (DGP).

Precizăm că, în perioada 01.10.2024 – 31.10.2024, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 388 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 323 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Totodată, un număr de 70 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani, în perioada 01.10.2024 – 31.10.2024, este de 19.338, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

De asemenea, datele importate de la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) relevă că au intrat în evidențe 3.741 alegători noi, iar cele importate de la Direcția Generale de Pașapoarte arată că au intrat în evidențe 6.184 alegători noi.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.011.923 au domiciliul sau reședința în țară, iar 990.989 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în țară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

 

Anexa nr. 1  cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2024, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural);

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2024, aferent fiecărei localități;

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

 

 

Direcția comunicare și relații publice

01.11.2024

Comunicat de presă privind desemnarea, prin tragere la sorți computerizată, a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară constituite cu ocazia alegerilor prezidențiale și a alegerilor parlamentare din anul 2024

Comunicat de presă privind desemnarea, prin tragere la sorți computerizată, a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară constituite cu ocazia alegerilor prezidențiale și a alegerilor parlamentare din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că vineri, 1 noiembrie 2024, la ora 16:00, vor avea loc operațiunile de repartizare computerizată a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, organizate cu ocazia alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024.  

Operatorii de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sunt desemnați prin decizie a Autorității Electorale Permanente, pe baza tragerilor succesive la sorți, dintre persoanele declarate admise, potrivit legislației în vigoare.

Operațiunile de repartizare computerizată ale operatorilor de calculator vor fi transmise live pe canalul de Youtube al Autorității Electorale Permanente, iar rezultatele acestora vor fi aduse la cunoștință publică prin afișare pe site-ul www.roaep.ro, la secțiunea Operatori de calculator, care poate fi accesată la următorul link: https://www.roaep.ro/instruire/operatori-de-calculator-sectii-votare/

Ulterior tragerii la sorți computerizate, Autoritatea Electorală Permanentă organizează, împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, sesiunile de instruire a operatorilor desemnați, care se vor desfășura în perioada 4 – 14 noiembrie 2024. Totodată, în data de 15 noiembrie 2024, va fi organizată prima simulare la nivel național.

 

 

Direcția comunicare și relații publice

31.10.2024

Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, pe tema alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024

Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, pe tema alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024

În data de 31 octombrie a.c., președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), domnul Toni Greblă, a susținut o conferință de presă pe tema alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.

Evenimentul a fost transmis live și poate fi vizionat la următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=5pOsfZTlcuw

 

Vă prezentăm, mai jos, câteva informații sintetice cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților, după cum urmează:

  • TOTAL ALEGĂTORI18.994.290[1]
  • SECŢII DE VOTARE ŢARĂ18.968
  • SECŢII DE VOTARE STRĂINĂTATE – 950

În baza propunerilor transmise de MAE, AEP a emis Hotărârea privind lista sediilor celor 950 de secţii de votare din străinătate, care a fost publicată în Monitorul Oficial și este disponibilă pe site-ul Autorității, la următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2024/10/HAEP-nr.-36-2024.pdf

Cele mai multe secții de votare vor fi organizate în Republica Italiană (și Malta) – 158 de secții, Regatul Spaniei147 de secții, Regatul Unit107 secții, Republica Franceză (și Principatul Monaco) – 68 de secții, Republica Moldova59 de secții, SUA48 de secții, Regatul Belgiei29 de secții, Regatul Ţărilor de Jos 21 de secții.

  • EXPERȚI ELECTORALI – 73.866
  • OPERATORI DE CALCULATOR – 79.632
  • CERERI DE VOT PRIN CORESPONDENȚĂ VALIDATE – 6.656 din 6.840 primite pe portalul www.votstrainatate.ro

Materiale necesare votării

  • BULETINE DE VOT ȚARĂ:

                  SENAT                   –  nr. estimativ 20.900.000

CAMERA DEPUTAȚILOR  –  nr. estimativ 20.900.000

Demersurile pentru asigurarea buletinelor de vot din țară la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților se vor realiza după transmiterea către AEP din partea birourilor electorale de circumscripție a avizului conform privind machetele buletinelor de vot, în data de 3 noiembrie 2024 – conform calendarului electoral din H.G. 1034/2024.

  • BULETINE DE VOT STRĂINĂTATE:

                   SENAT                  – 3.069.600

CAMERA DEPUTAȚILOR  – 3.069.600

  • BULETINE DE VOT PRIN CORESPONDENȚĂ

                   SENAT                  –  6.656

CAMERA DEPUTAȚILOR  –  6.656

  • ȘTAMPILE cu mențiunea ”VOTAT”: 104.050

    ȚARĂ – 94.840

    STRĂINĂTATE – 9210

  • TIMBRE AUTOCOLANTE: 21.564.347
  •     ȚARĂ – 18.884.347

        STRĂINĂTATE – 2.680.000

  • GHIDURI pentru Birourile Electorale ale Secțiilor de Votare – 57.500

 REPERE CALENDARISTIC

  • 1 noiembrie – stabilirea timpilor de antenă care revin partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri;
  • 1 noiembrie – începerea campaniei electorale;
  • 16 noiembrie  – data până la care pot fi depuse cereri de acreditare la Autoritatea Electorală Permanentă;
  • 30 noiembrie, ora 7.00 – încheierea campaniei electorale;
  • 30 noiembrie, ora locală 7.00 – începerea primei zile de votare în străinătate;
  • 30 noiembrie, ora locală 21.00 – încheierea primei zile de votare în străinătate;
  • 30 noiembrie, ora locală 21.00-23.59 – continuarea votării în străinătate pentru alegătorii aflați la ora locală 21.00 la sediul secției de votare, precum și pentru cei care la aceeași oră se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în locația secției de votare;
  • 1 decembrie, ora 7.00 – începerea votării în țară. Începerea celei de-a doua zi de votare în străinătate;
  • 1 decembrie, ora 21.00 – încheierea votării în țară. Încheierea celei de-a doua zi de votare în străinătate;
  • 1 decembrie, ora locală 21.00-23.59 – continuarea votării în țară și străinătate pentru alegătorii aflați la ora locală 21.00 la sediul secției de votare, precum și pentru cei care la aceeași oră se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în locația secției de votare.

ORARUL DE FUNCȚIONARE A SECȚIILOR DE VOTARE DIN STRĂINĂTATE

Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise timp de două zile, după cum urmează

  • Sâmbătă, 30 noiembrie 2024, între orele 7-21*
  • Duminică, 1 decembrie 2024, între orele 7-21*

*cu posibilitatea de prelungire până la ora 23:59 pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21:00, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare.

Alegătorul votează la una dintre următoarele secţii de votare:

Țară

Străinătate

Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa.

În cazul în care, în ziua votării, alegătorii se află în altă unitate administrativ-teritorială din cadrul aceleiaşi circumscripţii electorale, aceştia pot vota la orice secţie de votare din cadrul circumscripţiei electorale unde îşi au domiciliul sau reşedinţa.

Alegătorii care se prezintă la vot la secţiile de votare organizate în străinătate şi care fac dovada că au domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot vota la orice secție organizată în străinătate;

Personalul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, secţiilor consulare şi institutelor culturale din străinătate pot vota la orice secție organizată în străinătate;

Membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare şi operatorii de calculator din străinătate, dacă au domiciliul sau reşedinţa în străinătate pot vota la secţia de votare unde îşi desfăşoară activitatea;

Candidaţii pot vot la orice secție de votare organizată în străinătate, dacă aceştia candidează în circumscripţia electorală externă.

 

DOCUMENTE DE IDENTITATE

Țară

Străinătate

Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în România care în ziua votării se află în ţară îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare organizate în România în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:

a) cartea de identitate;

b) cartea electronică de identitate;

c) cartea de identitate provizorie;

d) buletinul de identitate;

e) paşaportul diplomatic;

f) paşaportul diplomatic electronic;

g) paşaportul de serviciu;

h) paşaportul de serviciu electronic;

i) carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare.

 

Cetăţenii români cu domiciliul în România, dar care au adresa de reşedinţă în străinătate, îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare organizate în străinătate în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării, însoţite de un document oficial emis de statul străin privind stabilirea reşedinţei*:

a) cartea de identitate;

b) cartea electronică de identitate;

c) cartea de identitate provizorie;

d) buletinul de identitate;

e) paşaportul diplomatic;

f) paşaportul diplomatic electronic;

g) paşaportul de serviciu;

h) paşaportul de serviciu electronic;

i) paşaportul simplu;

j) paşaportul simplu electronic;

k) paşaportul simplu temporar.

*Lista documentelor este cuprinsă în Anexa la OMAE nr. 373/28.02.2024, consolidată cu OMAE nr. 507/21.03.2024.

 

 

Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile de votare organizate în străinătate, conform prezentei legi, în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:

a) paşaportul simplu, cu menţionarea ţării de domiciliu;

b) paşaportul simplu temporar, cu menţionarea ţării de domiciliu;

c) paşaportul simplu electronic, cu menţionarea ţării de domiciliu.

 

CAMPANIA ELECTORALĂ

începe la 1 NOIEMBRIE –  se încheie la 30 NOIEMBRIE 2024, ORA 07:00

  • fiecare competitor electoral are obligația de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă un MANDATAR FINANCIAR COORDONATOR termen-limită – 1 NOIEMBRIE 2024;
  • la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, mai mulţi candidaţi independenţi nu pot folosi serviciile aceluiaşi mandatar financiar.
  • conturile bancare pentru campania electorală se deschid numai prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă.

 

Contribuțiile pentru campania electorală

  • limita maximă a contribuțiilor pentru campania electorală este de 60 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de senator sau de deputat;
  • valoarea salariului de bază minim brut pe țară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuțiilor pentru campania electorală este de 3.300 lei;
  • valoarea maximă a contribuțiilor pentru campania electorală desfășurată de un senator sau un deputat este de 000 lei.

 

Materialele de propagandă electorală

Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:

  1. se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  2. este utilizat în perioada 1 noiembrie 2024 – 30 noiembrie 2024, ora 07:00;
  3. are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;
  4. depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

 

Materiale de propagandă electorală PERMISE:

  • afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 36 alin.(2) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, conform dispozițiilor art. 36 alin.(2) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportat la condițiile art. 64 și următoarele din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților din anul 2024;
  • publicitate în presa scrisă;
  • materiale de propagandă electorală online;
  • broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

!  Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.

 

Materiale de propagandă electorală INTERZISE:

  • utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum şi cu orice alte referiri la competitorii electorali;
  • utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;
  • spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
  • bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

! Competitorii electorali nu pot produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.

 

 

Direcția comunicare și relații publice

31.10.2024

 

[1] https://www.roaep.ro/prezentare/comunicat-de-presa/comunicat-de-presa-privind-numarul-total-de-cetateni-cu-drept-de-vot-inscrisi-in-registrul-electoral-la-data-de-30-septembrie-2024/

Comunicat de presă privind începerea campaniei electorale la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

Comunicat de presă privind începerea campaniei electorale la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024

Având în vedere că mâine, 1 noiembrie a.c., începe campania electorală pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din 1 decembrie 2024, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfășurarea unei campanii integre și transparente, care să convingă alegătorii asupra importanţei participării la procesul electoral.

De la începerea campaniei electorale (ora 00:00) și până la încheierea acesteia, în data de 30 noiembrie a.c., ora 07:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare, fiind permise doar anumite tipuri de activități și materiale de propagandă, precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie. Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare.

Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că, în campania electorală, este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum şi cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Mai multe informații despre procesul electoral și regulile de desfășurare a campaniei electorale pot fi consultate pe paginile web ale Autorității Electorale Permanente, www.roaep.ro și www.finantarepartide.ro, dar și pe paginile de social media ale instituției.

Direcția comunicare și relații publice

31.10.2024

Comunicat de presă privind secțiile de votare din străinătate la alegerile prezidențiale și la alegerile parlamentare din anul 2024

Comunicat de presă privind secțiile de votare din străinătate la alegerile prezidențiale și la alegerile parlamentare din anul 2024

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a adoptat astăzi, 30 octombrie a.c., Hotărârea privind sediile celor 950 de secții de votare din străinătate la alegerile prezidențiale și la alegerile parlamentare din acest an.

Menționăm că Hotărârea privind aprobarea listei sediilor secțiilor de votare din străinătate la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, precum și unele măsuri pentru buna organizare a acestora urmează să fie publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, și va fi disponibilă pe pagina web a Autorității, www.roaep.ro.

Actul normativ a fost adoptat ca urmare a propunerilor transmise de Ministerul Afacerilor Externe, realizate pe baza informațiilor și a datelor primite de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

Pentru alegerile prezidențiale și alegerile parlamentare a fost propusă înființarea unui număr suplimentar de 35 de secții de votare în străinătate, față de cele 915 organizate cu ocazia procesului electoral din 9 iunie 2024, în care au fost aleși reprezentanții României în Parlamentul European.

Potrivit prevederilor Legii nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerile prezidențiale, votarea în străinătate se desfășoară pe durata a trei zile pentru fiecare tur de scrutin (22, 23 și 24 noiembrie 2024, respectiv 6, 7 și 8 decembrie 2024). Reamintim că, la alegerile prezidențiale pot vota la secțiile organizate în străinătate toți cetățenii români cu drept de vot aflați în străinătate, pe baza unui act de identitate emis de autoritățile române, aflat în perioada de valabilitate.

Potrivit prevederilor Legii nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, la alegerile parlamentare, votarea în străinătate se desfășoară pe durata a două zile (30 noiembrie și 1 decembrie 2024). La alegerile parlamentare pot vota la secțiile de votare organizate în străinătate doar cetățenii cu drept de vot care au domiciliul sau reședința în străinătate.

Potrivit legii, Ministerul Afacerilor Externe, misiunile diplomatice şi oficiile consulare vor lua măsurile necesare în vederea asigurării condiţiilor logistice pentru desfăşurarea votării în secţiile de votare din străinătate.

Mai multe detalii despre exercitarea dreptului de vot la alegerile prezidențiale și la alegerile parlamentare din anul 2024 se regăsesc pe pagina de internet a Autorității Electorale Permanente, www.roaep.ro.

Direcția comunicare și relații publice

30.10.2024

Mesajul președintelui Autorității Electorale Permanente cu ocazia aniversării a 21 de ani de activitate a instituției

Mesajul președintelui Autorității Electorale Permanente cu ocazia aniversării a 21 de ani de activitate a instituției

În ziua de 29 octombrie 2003, prin voința a peste 8.900.000 de alegători români, au fost consfințite aspirațiile privind alinierea țării noastre la valorile și principiile democrațiilor europene, materializate prin publicarea, în Monitorul Oficial, a Legii de revizuire a Constituţiei României.

“Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum”, potrivit art. 2 alin. (1) din Constituția României, republicată. În vederea împlinirii acestui deziderat, la art. 73 a fost introdusă dispoziția privind reglementarea, prin lege organică, a sistemului electoral și a organizării și funcționării Autorității Electorale Permanente.

Prin activitatea dedicată dezvoltării și modernizării sistemului electoral, desfășurată în cei 21 de ani de la înființare, activitate caracterizată de determinare, consecvență, eficiență, profesionalism și responsabilitate, Autoritatea Electorală Permanentă a contribuit, în mod esențial, la obținerea, de către România, a statutului de democrație consolidată.

Experiența acumulată în cei 21 ani de activitate, însumând organizarea a 36 de procese electorale și asigurarea bunei desfășurări a acestora, îi conferă Autorității Electorale Permanente legitimitate, credibilitate și statutul de instituție matură, capabilă să se adapteze la evoluțiile societății și la nevoile și dorințele legitime ale cetățenilor pe care îi servește.

În anul electoral 2024, alegătorii trebuie să aibă încredere că sistemul electoral românesc este unul sigur, care oferă garanții de securitate la toate nivelurile și care conferă, din punct de vedere tehnic, condiții de maximă corectitudine și transparență, în acord cu exigențele standardelor europene și internaționale în materie.  

Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV) a eliminat posibilitatea votului multiplu, iar implementarea soluţiei tehnice de blockchain în SIMPV şi în Sistemul informatic de centralizare a proceselor-verbale (SICPV) face imposibilă apariția ingerințelor de orice fel în fluxul de date.  

Totodată, în ceea ce privește activitatea de finanțare a partidelor politice, încă de la preluarea mandatului de conducere a instituției, am exprimat foarte clar că voi lua toate măsurile necesare pentru a asigura echidistanța față de formațiunile politice și exercitarea riguroasă a controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, cu respectarea principiilor independenței, imparțialității, legalității și transparenței.

Utilizarea corectă a instrumentelor pe care le avem la dispoziție ca Autoritate cu atribuții de control în sfera finanțării partidelor politice presupune și asigurarea aplicării unitare a reglementărilor legale în activitatea de finanțare a formațiunilor politice și a campaniilor electorale. Ca atare, prin acțiunile de îndrumare și prevenție derulate de AEP, dintre care menționez instruirile periodice, parteneriatul cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) și ghidurile elaborate de Autoritate, ne propunem să prevenim abaterile de la prevederile legale și să uniformizăm interpretarea și aplicarea normelor din domeniul financiar-contabil.

Organizarea proceselor electorale în cele mai bune condiții se poate realiza doar prin parteneriat, cooperare și dialog instituțional coerent și eficient. În acest sens, îmi exprim recunoștința pentru buna cooperare cu partenerii noștri din instituțiile cu atribuții în organizarea alegerilor, precum Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), Institutul Național de Statistică (INS), Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Poșta Română.

Totodată, adresez mulțumiri personalului AEP de la direcțiile județene și din cadrul aparatului central, precum și tuturor persoanelor care se implică direct în alegeri ca experți electorali, operatori de calculator și membri în birourile electorale.

Garantarea alegerilor libere, corecte și transparente rămâne cheia activității Autorității Electorale Permanente, în timp ce exercitarea dreptului la vot rămâne cheia implicării și participării directe a cetățenilor la bunul mers al societății, ambele fiind esențiale pentru parcursul democratic al României.

Ai încredere în alegerile tale!

La mulți ani!

Toni GREBLĂ,

Președinte al Autorității Electorale Permanente

29 octombrie 2024

Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, în data de 24 octombrie a.c., pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024

Conferința de presă susținută de președintele AEP, Toni Greblă, în data de 24 octombrie a.c., pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024

În data de 24 octombrie a.c., președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), domnul Toni Greblă, a susținut o conferință de presă pe tema alegerilor pentru Președintele României din anul 2024.

Evenimentul a fost transmis live și poate fi vizionat la următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=DVsscIPgzD4

 

 

Vă prezentăm, mai jos, câteva informații sintetice cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României, după cum urmează:

 

  • ZIUA ALEGERILOR
    – 24 NOIEMBRIE 2024 – TUR I

 –  8 DECEMBRIE 2024  – TUR II

  • NUMĂR TOTAL ALEGĂTORI – 18.994.290[1]
  • NUMĂR SECŢII DE VOTARE ŢARĂ – 18.968
  • NUMĂR EXPERȚI ELECTORALI – 73.776
  • NUMĂR OPERATORI DE CALCULATOR – 79.279
  • CERERI DE VOT PRIN CORESPONDENȚĂ VALIDATE – 6.721 din 6.916 primite pe portalul www.votstrainatate.ro

 

MATERIALE NECESARE VOTĂRII

  • Buletine de vot țară     –   19.850.687 (TUR I)

                                                   –  19.850.687 (TUR II)

  • Ștampile cu mențiunea ”VOTAT” (țară + străinătate) – 104.030
  • Timbre autocolante (țară + străinătate) –  21.794.096 (TUR I)

                                                                  – 21.794.096 (TUR II)

  • Ghiduri pentru Birourile Electorale ale Secțiilor de Votare – 57.500

 

REPERE CALENDARISTICE

  • 25 octombrie – începerea campaniei electorale;
  • 6 noiembrie –  termenul-limită pentru stabilirea sediilor secțiilor de votare din străinătate;
  • 9 noiembrie – desemnarea președintelui biroului electoral al secției de votare din țară și a locțiitorului acestuia;
  • 22 noiembrie (între orele 12.00-21.00) – prima zi a votării în străinătate; 
  • 23 noiembrie, ora 7.00 – încheierea campaniei electorale;
  • 23 noiembrie (între orele 07.00-21.00) – a doua zi a votării în străinătate;
  • 24 noiembrie (între orele 07.00-21.00) – ziua votării în țară și în străinătate.

În situația organizării unui al doilea tur de scrutin, calendarul este următorul:   

  • 29 noiembrie – aducerea la cunoștința opiniei publice a numelor celor doi candidați care vor participa la al doilea tur de scrutin, precum și datei alegerilor;
  • 29 noiembrie – începerea campaniei electorale pentru al doilea tur de scrutin;
  • 30 noiembrie – stabilirea orarului pentru campania electorală și repartizarea timpilor de antenă pentru accesul candidaților la serviciile publice de radio și televiziune;
  • 6 decembrie (între orele 12.00-21.00) – prima zi a votării în străinătate;
  • 7 decembrie, ora 7.00- încheierea campaniei electorale;
  • 7 decembrie (între orele 07.00-21.00) – a doua zi a votării în străinătate;
  • 8 decembrie (între orele 07.00-21.00) – ziua votării în țară și în străinătate.

 

ORARUL DE FUNCȚIONARE A SECȚIILOR DE VOTARE DIN STRĂINĂTATE

Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise timp de trei zile pentru fiecare tur al alegerilor, după cum urmează:

  • Vineri, 22 noiembrie 2024/6 decembrie 2024, între orele 12-21
  • Sâmbătă, 23 noiembrie 2024/7 decembrie 2024, între orele 7-21
  • Duminică, 24 noiembrie 2024/8 decembrie 2024, între orele 7-21*

*cu posibilitatea de prelungire până la ora 23:59 pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21:00, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare.

Alegătorul votează la una dintre următoarele secţii de votare:

Alegeri prezidențiale

Țară

Străinătate

Alegătorul care se află în unitatea administrativ-teritorială unde îşi are domiciliul sau reşedinţa poate vota numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi are domiciliul ori reşedinţa, conform legii;

 

Alegătorul care se află în altă unitate administrativ- teritorială decât cea unde îşi are domiciliul sau reşedinţa poate vota la orice secţie de votare din cadrul acesteia;

 

Alegătorul care îndeplineşte funcţia de membru al biroului electoral al secţiei de votare sau de operator de calculator al biroului electoral al secţiei de votare ori asigură menţinerea ordinii votează la secţia de votare unde îşi desfăşoară activitatea;

 

Alegătorul care are mobilitate redusă poate vota la orice secţie de votare care îi asigură accesul la vot.

CEREREA pentru URNA SPECIALĂ se depune:

✓ la SECȚIA DE VOTARE ÎN PREZIUA VOTĂRII, ÎNTRE ORELE 18.00-20.00 sau

✓ la BIROUL ELECTORAL JUDEȚEAN SAU LA BIROUL ELECTORAL AL SECTORULUI MUNICIPIULUI BUCUREȘTI, cel mai târziu până vineri, 22 NOIEMBRIE 2024.

Alegătorul care se află în străinătate poate vota la orice secţie de votare organizată în străinătate.

 

 

DOCUMENTE DE IDENTITATE ÎN BAZA CĂRORA SE POATE VOTA

Alegeri prezidențiale

Țară                                                  

Străinătate

Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România care în ziua votării se află în țară își pot exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în România în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:

a) cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie;

b) buletinul de identitate;

c) pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic;

d) pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic;

e) carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din școlile militare.

Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate care în ziua votării se află în străinătate își pot exercita dreptul de vot în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votării:

a) cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie;

b) buletinul de identitate;

c) pașaportul diplomatic, pașaportul diplomatic electronic;

d) pașaportul de serviciu, pașaportul de serviciu electronic;

e) carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din școlile militare;

f) paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic;

paşaportul simplu temporar.

Atenție!

Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetăţenii români care votează în străinătate sau de cetăţenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România.

 

 

CAMPANIA ELECTORALĂ

începe la 25 OCTOMBRIE 2024, ora 00.00 –  se încheie la 23 NOIEMBRIE 2024, ora 07:00

 

  • fiecare competitor electoral are obligația de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă un mandatar financiar coordonator – termen limită 24 octombrie 2024;
  • la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, mai mulţi candidaţi independenţi nu pot folosi serviciile aceluiaşi mandatar financiar.
  • conturile bancare pentru campania electorală se deschid numai prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă.

 

 

Contribuțiile pentru campania electorală

  • limita maximă a contribuțiilor pentru campania electorală este de 20.000 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de Președinte al României;
  • valoarea salariului de bază minim brut pe țară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuțiilor pentru campania electorală este de 3.300 lei.
  • valoarea maximă a contribuțiilor pentru campania electorală desfășurată de un competitor electoral este de 66.000.000 lei.

 

Materialele de propagandă electorală

Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:

  1. se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;
  2. este utilizat în perioada 25 octombrie 2024 – 23 noiembrie 2024, ora 07:00;
  3. are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;
  4. depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

            

 Materiale de propagandă electorală PERMISE:

  • afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 41 alin. (6) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2024;
  • publicitate în presa scrisă;
  • materiale de propagandă electorală online;
  • broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

!! Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.

 

 

Materiale de propagandă electorală INTERZISE:

  • utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum şi cu orice alte referiri la competitorii electorali;
  • utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;
  • spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
  • bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

!! Competitorii electorali nu pot produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.

 

 

    Direcția comunicare și relații publice

    24.10.2024

 

[1] https://www.roaep.ro/prezentare/comunicat-de-presa/comunicat-de-presa-privind-numarul-total-de-cetateni-cu-drept-de-vot-inscrisi-in-registrul-electoral-la-data-de-30-septembrie-2024/

Comunicat de presă privind începerea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din anul 2024

Comunicat de presă privind începerea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din anul 2024

Având în vedere că mâine, 25 octombrie 2024, începe campania electorală pentru alegerile pentru Președintele României din 24 noiembrie 2024, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) le dorește competitorilor politici succes și îi îndeamnă să contribuie la desfășurarea unei campanii echilibrate și corecte, care să răspundă așteptărilor democratice ale cetățenilor.

De la începerea campaniei electorale (ora 00:00) și până la încheierea acesteia, în data de 23 noiembrie a.c., ora 07:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare, fiind permise doar anumite tipuri de activități și materiale de propagandă, precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie. Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare.

Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că, în campania electorală, este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum şi cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

În situația organizării unui al doilea tur de scrutin, campania electorală va începe cel mai târziu în data de 29 noiembrie a.c., ora 00:00, și se va încheia pe 7 decembrie a.c., ora 07:00, aplicându-se aceleași reguli menționate anterior. 

 Mai multe informații despre procesul electoral și regulile de desfășurare a campaniei electorale pot fi consultate pe paginile web ale Autorității Electorale Permanente, www.roaep.ro și www.finantarepartide.ro, dar și pe paginile de social media ale instituției.

 

 

Direcția comunicare și relații publice

24.10.2024