Comunicat de presă

Comunicat de presă privind deschiderea lucrărilor celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral (București, 14-15 aprilie 2016)

 

privind deschiderea lucrărilor celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral (București, 14-15 aprilie 2016)

 

DSC_8713

Astăzi s-au deschis la București lucrările celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Evenimentul are ca temă ,,Noi tehnologii în alegeri: încrederea publică şi provocări pentru organismele electorale” și se desfășoară  la Palatul Parlamentului, în perioada 14 – 15 aprilie 2016.

În debutul Conferinței, s-au adresat participanților președintele AEP, Ana Maria Pătru, Secretarul Comisiei de la Veneția, Thomas Markert, consilierul prezidențial Elena Simina Tănăsescu și Ioan Dragoș Tudorache, șeful Cancelariei primului – ministru.

Ana Maria Pătru a mulțumit Comisiei de la Veneția pentru oportunitatea oferită AEP de a colabora la organizarea, în România, a unei reuniuni de o asemenea anvergură. Oficialul AEP a făcut o scurtă prezentare a stadiului de utilizare a noilor tehnologii în alegerile din România, referindu-se îndeosebi la Registrul electoral și la Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal. Președintele AEP a spus că există diverse cauze care generează neîncredere în rândul publicului în legătură cu aceste tehnologii, majoritatea fiind aspecte legate de protecția datelor cu caracter personal, caracterul secret și liber exprimat al votului și vulnerabilitățile sistemelor electronice. În opinia oficialului AEP, câștigarea încrederii publicului în tehnologiile asociate procesului electoral reprezintă o provocare în sine pentru organismele de management electoral.

Thomas Markert a mulțumit AEP pentru contribuția la organizarea și desfășurarea celei de-a 13-a Conferințe Europene a Organismelor de Management Electoral și a transmis angajamentul Comisiei de la Veneția de a promova toate mijloacele menite să consolideze democrația, inclusiv noile tehnologii în alegeri. În legătură cu tema Conferinței, oficialul Comisiei de la Veneția a precizat:

Noile tehnologii în alegeri sunt instrumente fantastice, dar ele nu sunt în mod necesar un panaceu. Pentru ca cetățenii să aibă mai multă încredere în procesele electorale, este nevoie ca ei să aibă încredere în astfel de tehnologii și în aplicarea lor în practică. Această Conferință ar trebui să participe cu siguranță la acest obiectiv global.

Consilierul prezidențial Elena-Simina Tănăsescu a mulțumit AEP și Comisiei de la Veneția, în numele Administrației Prezidențiale, pentru organizarea la București a unor dezbateri avizate pe o temă de mare actualitate, opinând că folosirea noilor tehnologii poate genera un grad ridicat de participare la vot și, poate, și de rigoare. Elena-Simina Tănăsescu a invocat, în discursul său, faptul că AEP gestionează și utilizează în alegeri două aplicații electronice: Registrul electoral și, începând cu cele două rânduri de alegeri generale din anul 2016, Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal. După alegeri, vom putea observa dacă intențiile legiuitorului se vor regăsi și în practică, a concluzionat oficialul Administrației Prezidențiale.

Șeful Cancelariei primului-ministru, Ioan Dragoș Tudorache, a transmis mesajul Guvernului de sprijin total pentru AEP în organizarea în cele mai bune condiții a celor două rânduri de alegeri din acest an, subliniind că acestea sunt o prioritate pentru Executiv.

După sesiunea de deschidere a Conferinței, președintele AEP, Ana Maria Pătru și Secretarul Comisiei de la Veneția, Thomas Markert, au susținut o conferință de presă comună.

Dezbaterile din cadrul Conferinței se vor concentra pe următoarele subteme:

  • Cadrul legislativ al utilizării noilor tehnologii în alegeri: implementarea standardelor internaționale;
  • Noi tehnologii utilizate în perioada preelectorală;
  • Noi tehnologii utilizate în ziua alegerilor și în procesul de numărare a voturilor.

Precizăm că la acest eveniment participă peste 150 de invitați, dintre care peste 90 de experți și oficiali electorali străini, reprezentanți ai unor prestigioase instituții internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA), Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES).

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind încheierea lucrărilor primei ediții a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP (București, 12-13 aprilie 2016)

 

privind încheierea lucrărilor primei ediții a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP (București, 12-13 aprilie 2016)

conf

Astăzi s-au încheiat lucrările primei ediții a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Evenimentul a avut ca temă ”Legislația electorală și noile tehnologii: provocări legislative”.

Gregor Wenda, director adjunct al Departamentului de Administrație Electorală din cadrul Ministerului Federal de Interne din Austria, a deschis cea de-a doua zi a conferinței cu prezentarea intitulată ”Organizațiile internaționale și noile tehnologii de votare în domeniul electoral”.  Înființarea și evoluția instituțiilor internaționale cu competențe în domeniul electoral și demersurile acestora privind analizarea oportunității utilizării/implementării noilor tehnologii în alegeri au fost principalele subiecte abordate pe parcursul expunerii sale.

Jordi Barrat, profesor de drept public la Universitatea Rovira i Virgil din Spania, a explicat, în prezentarea cu titlul ”Rolul justiției în supravegherea aspectelor electronice ale procesului de votare”, că încrederea publică în aceste tehnologii și în rezultatul alegerilor nu este posibilă decât dacă există mecanisme de verificare și control preliminare și proceduri judiciare speciale. Avem nevoie de supraveghere judiciară suplimentară, pentru că mijloacele tehnice nu se pot transforma în adevăruri judiciare în sine, a concluzionat profesorul Jordi Barrat.

Septimius Pârvu, manager de proiect al organizației Expert Forum din România, a pledat pentru extinderea folosirii noilor tehnologii și în domeniul finanțării partidelor politice. În prezentarea cu titlul ”Noile tehnologii – un instrument pentru transparentizarea finanțării partidelor politice”, reprezentantul Expert Forum a apreciat că este necesară o transparență totală a finanțării din bani publici a campaniilor electorale. El a apreciat că alocarea de bani către primării, din fondul de rezervă al Guvernului, este de fapt o formă mascată de finanțare a campaniei electorale a partidului aflat la putere.

Elena Simina Tănăsescu, consilier prezidențial în cadrul Administrației Prezidențiale a României, a făcut o radiografie a situației electorale a României, punând accent pe reforma legislației electorale realizate în anul 2015, prin care au fost introduse prevederi privind sistemul de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, precum și votul prin corespondență. De asemenea, Elena Simina Tănăsescu a subliniat că, deși alegătorii români nu au posibilitatea de a vota electronic, noile tehnologii sunt utilizate în diferite etape ale proceselor electorale, cum ar fi Registrul electoral, sistemul de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal sau în etapa stabilirii rezultatelor alegerilor.

Ultima parte a dezbaterilor științifice pe tema noilor tehnologii în alegeri a fost dedicată unor studii de caz naționale privind utilizarea noilor tehnologii în alegeri, prezentate de:  Sebastian Seedorf, director adjunct în cadrul Cancelariei Federale a Germaniei, Gregor Wenda, director adjunct al Departamentului de Administrație Electorală din cadrul Ministerului Federal de Interne al Austriei și Augusto Tavares Rosa Marcacini, profesor, Sao Paulo, Brazilia.

Reamintim că la aceste dezbateri au participat reputați specialiști din peste 15 țări și reprezentanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Comunitatea Democrațiilor și Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS).

Experții din domeniul electoral și-au propus să evidențieze tipurile de tehnologii care pot fi folosite în alegeri, etapele din timpul proceselor electorale în care este benefică utilizarea acestora și riscurile pe care le prezintă deschiderea legislației electorale către aplicarea noilor tehnologii.

 

 

Direcția comunicare și relații externe

13.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind deschiderea primei ediții a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP (București, 12-13 aprilie 2016)

 

 

privind deschiderea primei ediții a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP

(București, 12-13 aprilie 2016)

conferinta

Astăzi a început la București prima ediție a dezbaterilor științifice ale experților din domeniul electoral, organizată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Evenimentul are ca temă ”Legislația electorală și noile tehnologii: provocări legislative” și se desfășoară, timp de două zile, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare.

La eveniment participă reputați specialiști din peste 15 țări și reprezentanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Comunitatea Democrațiilor și Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS).

În deschiderea lucrărilor, Secretarul General al AEP, Csaba Tiberiu Kovacs, a transmis invitaților salutul președintelui AEP, Ana Maria Pătru și a precizat că o astfel de reuniune va fi diferită de o conferința clasică, oferind posibilitatea de a intra în profunzimea provocărilor pe care le presupune legislația electorală și utilizarea noilor tehnologii.

Pierre Garrone, Șeful Diviziei Alegeri și Partide Politice a Comisiei de la Veneția, a felicitat AEP pentru sprijinul acordat în organizarea evenimentului și a explicat că aceste dezbateri reprezintă o ocazie prețioasă de a reuni specialiști în materie electorală, atât din punct de vedere teoretic, cât și practic, provenind din medii diferite nu numai sub aspect profesional, ci și geografic.

Referindu-se la informatizarea alegerilor, Pierre Garrone a afirmat: La fel ca în cazul votului electronic, provocarea informatizării este dacă aceasta reduce riscurile sau mai degrabă le sporește, dacă ne putem asigura că neregulile pot fi detectate și corectate și dacă sistemul informatic trebuie să fie cel puțin la fel de sigur și fiabil precum cel clasic.

În debutul primei sesiuni a discuțiilor, Ardita Driza Maurer din Elveția, consultant pentru drepturi politice și noi tehnologii de votare, a prezentat o succintă evoluție a modului în care tehnologia a fost integrată în procesele electorale și a afirmat că progresul tehnologic nu poate fi ignorat în alegeri, aplicarea noilor tehnologii fiind inevitabilă.

Utilizarea tehnologiilor avansate în alegeri este o chestiune de timp, a afirmat Ardita Driza Maurer. În opinia sa, modul în care tânăra generație percepe tehnologia trebuie să constituie un reper pentru implementarea ei în procesul electoral.

Robert Krimmer, profesor în cadrul Universității Tehnologice din Tallinn, Estonia, a argumentat pe parcursul prezentării sale, intitulate ”Constrângeri constituționale”, necesitatea corelării principiilor internaționale fundamentale cu legislația națională, astfel încât progresul tehnologic să aducă plus-valoare domeniului electoral.

De asemenea, Krimmer a ilustrat modul în care tehnologia poate fi utilizată în toate fazele procesului electoral, reiterând necesitatea stabilirii unui raport de colaborare între palierul tehnologic și cel legislativ. La finalul expunerii, Robert Krimmer a punctat elementele esențiale care trebuie avute în vedere în procesul de implementare a tehnologiilor în alegeri: secretizarea, integritatea, transparența, responsabilitatea, încrederea publică.

Ștefan Deaconu, prof. dr. la Facultatea de Drept a Universității București, a făcut o radiografie a modificărilor legislației electorale românești din ultimii 16 ani, în cadrul prezentării cu titlul ”Stabilitatea și predictibilitatea legislației electorale, condiții necesare pentru alegeri corecte”. El a arătat că în România majoritatea modificărilor legislației electorale s-au făcut în ani electorali, de regulă prin ordonanțe de urgență și cu puțin timp înaintea alegerilor, în ciuda deciziilor Curții Constituționale și a recomandărilor Comisiei de la Veneția. Din această cauză, în opinia lui, legislația electorală românească din ultimii 26 de ani nu a fost stabilă și predictibilă. Unul dintre exemplele oferite de Ștefan Deaconu a fost legea privind alegerile prezidențiale, care a fost elaborată în anul electoral 1992, iar apoi a fost modificată în toți anii electorali, o dată prin lege și de opt ori prin ordonanță de urgență.

Reprezentantul Asociaţiei Pro Democrația, Todor Arpad, a analizat, în prezentarea cu titlul ”Oportunități și amenințări în contextul schimbărilor legislației electorale din România”, contextul schimbărilor legislative din 2015. El a evidențiat avantajele și vulnerabilitățile noilor legi electorale adoptate anul trecut, respectiv legea partidelor politice, legea finanțării campaniei electorale, legea privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților și legea privind votul prin corespondență.

Discuțiile politice din 2015 au condus la o serie de modificări semnificative ale legislației electorale, dar, în mai toate cazurile, schimbările aprobate au răspuns doar parțial nevoii de ameliorare a acestei legislații, a subliniat Todor Arpad.  În opinia reprezentantului Pro Democrația, în contextul în care discuțiile despre regionalizarea României au fost blocate până după alegerile din 2016, modificarea Legii electorale înaintea finalizării discuțiilor privind procesul de regionalizare și cel de modificare a Constituției României poate va fi ineficientă, întrucât va fi reluată în 2017.

Dezbaterile științifice ale experților din domeniul electoral își propun să evidențieze tipurile de tehnologii care pot fi folosite în alegeri, etapele din timpul proceselor electorale în care este benefică utilizarea acestora și riscurile pe care le prezintă deschiderea legislației electorale către aplicarea noilor tehnologii.

 

Direcția comunicare și relații externe

12.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind evenimentele internaționale pe tema noilor tehnologii în alegeri, organizate în România de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP (București, 12-15 aprilie 2016)

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește că România va găzdui în perioada 12-15 aprilie, pentru prima dată, două evenimente internaționale importante organizate de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP. Ambele reuniuni au aceeași temă: folosirea noilor tehnologii în alegeri, dar și încrederea publică și provocările pentru organismele electorale.

Prima ediție a Dezbaterii științifice a experților din domeniul electoral, cu titlul ”Legislația electorală și noile tehnologii: provocări legislative”, va avea loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare din București, în zilele de 12-13 aprilie 2016.

Cea de-a 13-a Conferință Europeană a Organismelor de Management Electoral va aborda tema ,,Noi tehnologii în alegeri: încrederea publică şi provocări pentru organismele electorale”. Acest eveniment va avea loc la Palatul Parlamentului, sala Nicolae Iorga, în perioada 14 – 15 aprilie 2016.

La Conferința Europeană a Organismelor de Management Electoral au confirmat participarea peste 130 de invitați, dintre care peste 90 de experți și oficiali electorali străini, reprezentanți ai unor prestigioase instituții internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA), Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale  (IFES).

Dezbaterile se vor concentra pe următoarele subteme:

  • Cadrul legislativ al utilizării noilor tehnologii în alegeri: implementarea standardelor internaționale;
  • Noi tehnologii utilizate în perioada preelectorală;
  • Noi tehnologii utilizate în ziua alegerilor și în procesul de numărare a voturilor.

Jurnaliștii vor avea ocazia să adreseze întrebări secretarului Comisiei de la Veneția, domnul Thomas Markert și președintelui AEP, doamna Ana Maria Pătru, în cadrul conferinței de presă din data de 14 aprilie 2016, de la ora 10:50 – 11:10.

Accesul jurnaliștilor acreditați se face începând cu ora 9:00, pe la intrarea  A3S2.

Dezbaterea științifică, prima dintr-o serie inaugurată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP, își propune să evidențieze tipurile de tehnologii care pot fi folosite în alegeri, etapele din timpul proceselor electorale în care este benefică utilizarea acestora și riscurile pe care le prezintă deschiderea legislației electorale către aplicarea noilor tehnologii. De asemenea, pe această temă vor fi prezentate studii de caz naționale referitoare la țări precum Austria, Germania, Brazilia, Estonia și România.

La eveniment vor participa reputați specialiști din peste 15 țări și reprezențanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Comunitatea Democrațiilor și Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS).

Precizăm că accesul jurnaliștilor la dezbaterea științifică este liber.

Atașat găsiți agenda celor două evenimente internaționale.

Agenda Conferinței Europene a Organismelor de Management Electoral

Agenda dezbaterii științifice

Direcția comunicare și relații externe

11.04.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind evenimentele internaționale pe tema noilor tehnologii în alegeri, organizate în România de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP (București, 12-15 aprilie 2016)

 


 
România va găzdui, în perioada 12-15 aprilie, două evenimente internaționale importante organizate de Comisia de la Veneția în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Ambele reuniuni au aceeași temă: folosirea noilor tehnologii în alegeri.
 
Prima ediție a Dezbaterii științifice a experților din domeniul electoral, cu titlul ”Legislația electorală și noile tehnologii: provocări legislative”, va avea loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare din București.

Cea de-a 13-a Conferință Europeană a Organismelor de Management Electoral va aborda tema ,,Noi tehnologii în alegeri: încrederea publică şi provocări pentru organismele electorale”. Acest eveniment va avea loc la Palatul Parlamentului, sala Nicolae Iorga, în perioada 14 – 15 aprilie 2016.
 
La Conferința Europeană a Organismelor de Management Electoral au confirmat participarea peste 130 de invitați, dintre care peste 90 de experți și oficiali electorali străini, reprezentanți ai unor prestigioase instituții internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA), Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES).
 
Dezbaterile se vor concentra pe următoarele subteme:

  • Cadrul legislativ al utilizării noilor tehnologii în alegeri: implementarea standardelor internaționale;
  • Noi tehnologii utilizate în perioada preelectorală;
  • Noi tehnologii utilizate în ziua alegerilor și în procesul de numărare a voturilor.
  •  
    Jurnaliștii vor avea ocazia să adreseze întrebări secretarului Comisiei de la Veneția, domnul Thomas Markert și președintelui AEP, doamna Ana Maria Pătru, în cadrul conferinței de presă din data de 14 aprilie 2016, de la ora 10:50 – 11:10.
     
    Dezbaterea științifică, prima dintr-o serie inaugurată de Comisia de la Veneția în parteneriat cu AEP, își propune să evidențieze tipurile de tehnologii care pot fi folosite în alegeri, etapele din timpul proceselor electorale în care este benefică utilizarea acestora și riscurile pe care le prezintă deschiderea legislației electorale către aplicarea noilor tehnologii. De asemenea, pe această temă vor fi prezentate studii de caz naționale referitoare la țări precum Austria, Germania, Brazilia, Estonia și România.
    La eveniment vor participa reputați specialiști din peste 15 țări și reprezențanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral, precum Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Rețeaua de Competențe Electorale Francofone (RECEF), Comunitatea Democrațiilor și Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare.
    Precizăm că accesul jurnaliștilor la dezbaterea științifică este liber.
    Pentru Conferința organizată la Palatul Parlamentului, intrarea este pe bază de acreditare. În acest sens, rugăm redacțiile să transmită lista jurnaliștilor propuși să participe la acest eveniment până la data de 12.04.2016, la adresa de e-mail comunicare@roaep.ro

    Direcția comunicare și relații externe
    08.04.2016

    Comunicat de presă

    Comunicat de presă privind obligațiile fiecărei formațiuni politice referitoare la documentele care trebuie depuse la AEP pentru activitatea desfășurată în anul 2015

     

    privind obligațiile fiecărei formațiuni politice referitoare la documentele care trebuie depuse la AEP pentru activitatea desfășurată în anul 2015

    Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește formațiunilor politice obligația de a depune la AEP documentele referitoare la activitatea desfășurată în anul 2015, conform Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016.

    1. Până cel mai târziu la data de 30 aprilie a fiecărui an, fiecare partid politic trebuie să depună la AEP următoarele documente, în scris şi în format electronic, conform modelelor prevăzute în anexele la Normele metodologice:
    • raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor realizate în anul precedent – modelul din Anexa nr. 16;
    • situaţia cuantumului total al veniturilor din cotizaţii obţinute în anul fiscal precedent – modelul din Anexa nr. 1;
    • lista membrilor de partid care au plătit în anul fiscal precedent cotizaţii a căror valoare însumată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară – modelul din Anexa nr. 2;
    • lista persoanelor fizice care au făcut în anul precedent donaţii a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară – modelul din Anexa nr. 5;
    • lista persoanelor juridice care au făcut în anul precedent donaţii a căror valoare cumulată depăşeşte 10 salarii de bază minime brute pe ţară – modelul din Anexa nr. 6;
    • situaţia donaţiilor confidenţiale primite anual – modelul din Anexa nr. 7;
    • situaţia centralizată a donaţiilor constând în bunuri materiale necesare activităţii politice, dar care nu sunt materiale de propagandă electorală, primite de la organizaţii politice internaţionale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formaţiuni politice aflate în relaţii de colaborare politică – modelul din Anexa nr. 8;
    • lista persoanelor fizice care au acordat în anul precedent împrumuturi a căror valoare cumulată depăşeşte 100 de salarii de bază minime brute pe ţară – modelul din Anexa nr. 9;
    • lista persoanelor juridice care au acordat în anul precedent împrumuturi a căror valoare cumulată depăşeşte 100 de salarii de bază minime brute pe ţară – modelul din Anexa nr. 10;
    • situaţia sumei totale a împrumuturilor cu o valoare mai mică de 100 de salarii de bază minime brute pe ţară, primite în anul precedent – modelul din Anexa nr. 11;
    • situaţia cuantumurilor totale ale veniturilor proprii şi din alte surse obţinute în anul precedent, defalcate pe fiecare tip de activitate – modelul din Anexa nr. 12;
    • situaţia cuantumului total al sumelor ce fac obiectul aporturilor financiare ale formaţiunilor nepolitice în asocierile prevăzute la art. 17 din Legea nr. 334/2006, republicată – modelul din Anexa nr. 13.

    Precizăm că anexele menționate se regăsesc pe site-ul www.roaep.ro, la secțiunea ”Finanțare Partide Politice”, accesând următorul link:

    http://www.roaep.ro/finantare/wp-content/uploads/2016/01/HG-10-din-2016-norme-metod.Lege-334-din-2006.pdf

    Toate documentele prevăzute mai sus vor fi semnate şi datate olograf de către reprezentantul legal al partidului politic, alianţei politice, organizaţiei teritoriale sau interne ori de către persoana împuternicită conform statutului și vor purta ştampila partidului politic.

     

    1. În cel mult 15 zile de la data înregistrării la organul fiscal competent, fiecare partid politic trebuie să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către organul fiscal respectiv, situaţia financiară anuală simplificată, conform Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007 privind aprobarea reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, cu modificările ulterioare.

     

    1. În cel mult 60 de zile de la data expirării termenului prevăzut la punctul nr. 2, partidele politice care primesc subvenţii de la bugetul de stat trebuie să asigure depunerea la Autoritatea Electorală Permanentă, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, a rapoartelor de audit ale situaţiilor financiare anuale.

     

    Direcția comunicare și relații externe

    08.04.2016

     

    Comunicat de presă

    Comunicat de presă privind numărul de cereri înregistrate la nivel național pentru Corpul experților electorali

    privind numărul de cereri înregistrate la nivel național pentru Corpul experților electorali 

    Autoritatea Electorală Permanentă anunță că, până la data de 6 aprilie 2016, au fost înregistrate la nivel național 51.352 de cereri din partea persoanelor care doresc să facă parte din Corpul experților electorali, din cadrul căruia vor fi desemnați prin tragere la sorți președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitorii acestora.

    Precizăm că în acest moment există 345 de localități în care nu este îndeplinit necesarul de experți electorali. Dintre acestea, 36 de localități figurează cu zero cereri înregistrate pentru această funcție.

    Printre județele cu cele mai multe localități care înregistrează deficit de experți electorali se numără Dâmbovița (51 de localități), Bihor (22 de localități), Alba, Brașov, Dolj și Mureș (cu câte 18 localități).

    În Anexă găsiți:

    • o statistică pe județe privind numărul de unități administrativ-teritoriale (UAT-uri) cu deficit și pe localități privind numărul de experți electorali;
    • o statistică pe localități privind deficitul de experți aferent fiecăreia.

    La nivelul municipiului București, situația cererilor depuse de către persoanele care doresc să fie președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora este următoarea:

    Sectorul 1: Pentru cele 163 de secții de votare, s-au înscris 157 de persoane, cu 169 mai puține decât necesarul de 326 de experți electorali;

    Sectorul 2: Pentru cele 202 secții de votare, s-au înscris 304 de persoane, cu 100 mai puține decât necesarul de 404 experți electorali;

    Sectorul 3: Pentru cele 274 de secții de votare, s-au înscris 607 persoane;

    Sectorul 4: Pentru cele 178 de secții de votare, s-au înscris 264 de persoane, cu 92 mai puține decât necesarul de 356 de experți electorali;

    Sectorul 5: Pentru cele 196 de secții de votare, s-au înscris 247 de persoane, cu 145 mai puține decât necesarul de 392 de experți electorali;

    Sectorul 6: Pentru cele 233 de secții de votare, s-au înscris 430 persoane, cu 36 mai puține decât necesarul de 466 de experți electorali.

    Precizăm că mai pot fi depuse cereri pentru Corpul experților electorali până la data de 21 aprilie 2016. AEP încurajează implicarea cetățenilor în alegeri în calitate de președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora. Informații privind modalitatea de înscriere pentru Corpul experților electorali sunt accesibile în clipul informativ realizat de AEP, care poate fi vizionat pe pagina oficială de Facebook a instituției noastre și pe canalul de Youtube, la următoarele adrese:

    https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/?fref=ts

    https://www.youtube.com/watch?v=HYQ3O79Qmeg&nohtml5=False

     

    Reamintim că, pentru activitatea în cadrul birourilor electorale ale secțiilor de votare, președinții acestora și locțiitorii lor primesc o indemnizație stabilită în condițiile legii.

    Direcția comunicare și relații externe

    07.04.2016

     

    Comunicat de presă

    Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 5 aprilie 2016

    privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral

    la data de 5 aprilie 2016

     

    Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 5 aprilie 2016 este de 18.267.658, cu 7.451 mai puțini față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, în data de 2 martie 2016, când erau înregistrați 18.275.109 alegători.
    Precizăm că diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.
    Potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare.
    Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reședinţa în ţară.
    Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.
    Anexa 1 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 aprilie 2016, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).
    Anexa 2 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 aprilie 2016, aferent fiecărei localități.
     
    Direcția comunicare și relații externe
    05.04.2016

    Comunicat de presă

    Comunicat de presă privind debutul perioadei de înscriere în Registrul electoral a alegătorilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate

    privind debutul perioadei de înscriere în Registrul electoral a alegătorilor români

    cu domiciliul sau reședința în străinătate

     

    Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că, începând de astăzi, 1 aprilie 2016, alegătorii români cu domiciliul sau reședința în străinătate se pot înscrie în Registrul electoral, inclusiv cu opțiunea pentru votul prin corespondență, în perspectiva alegerilor parlamentare din acest an.
    Înscrierile se pot face până cel mai târziu cu 48 de ore după începerea perioadei electorale pentru alegerile parlamentare, prin perioadă electorală înțelegând intervalul de timp care începe la data aducerii la cunoștință publică a zilei alegerilor și care se încheie odată cu publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului scrutinului.
    Precizăm că, pentru cei care doresc să voteze prin corespondență, este obligatorie înscrierea în Registrul electoral cu această opțiune. Conform Legii nr. 288/2015 privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cei interesați trebuie să depună personal sau să trimită prin poștă către misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul de domiciliu sau reședință o cerere scrisă, datată și semnată, însoțită de o copie a pașaportului cu menționarea statului de domiciliu, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, respectiv o copie a actului de identitate și o copie a documentului care dovedește dreptul de ședere, eliberat de autoritățile străine. Modelul cererii poate fi descărcat de pe site-ul Autorității Electorale Permanente și de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.
    Precizăm că verificarea înscrierii în Registrul electoral cu opțiunea pentru votul prin corespondență se poate face online, după cinci zile de la expirarea termenului de înscriere, accesând
    https://www.registrulelectoral.ro/ și introducând datele personale.
    AEP îi încurajează pe alegătorii români să se înscrie în Registrul electoral cu opțiunea pentru votul prin corespondență, pentru a beneficia de facilitatea de a vota de acasă, printr-o procedură simplă și de scurtă durată, evitând astfel costurile unei deplasări și aglomerația de la secțiile de votare.
    Autoritatea recomandă și alegătorilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate care nu optează pentru votul prin corespondență să se înscrie în Registrul electoral, deoarece înregistrarea le oferă facilitatea de a vota la o secție de votare din apropierea domiciliului sau reședinței, scutind astfel costurile și timpul pierdut cu deplasarea la secțiile de votare de pe lângă ambasade, consulate sau institute culturale. În localitățile sau grupurile de localități unde sunt înregistrați cel puțin 100 de alegători români cu domiciliul sau reședința în străinătate vor fi înființate secții de votare.
    Fiecare alegător înscris în Registrul electoral cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate va fi arondat de AEP unei singure secţii de votare. Alegătorul român din străinătate poate afla la ce secție de votare este arondat, inclusiv adresa acesteia, accesând https://www.registrulelectoral.ro/ și introducând datele personale.
    Ținem să precizăm că înscrierea în Registrul electoral nu este obligatorie și că au drept de vot toți alegătorii români care au domiciliul sau reședința legal stabilite în străinătate.
    Pentru mai multe informații privind înscrierea în Registrul electoral și votul în străinătate, accesați linkul http://www.roaep.ro/vot_strainatate/vot_strainatate.html sau vizionați videoclipurile realizate de AEP, disponibile pe pagina oficială de Facebook și pe canalul de Youtube.
     
    Direcția comunicare și relații externe
    01.04.2016

    Comunicat de presă

    Comunicat de presă privind numărul cererilor depuse de persoanele care doresc să fie operatori de calculator
    ai secțiilor de votare, înregistrate până la data de 28 martie 2016

    privind numărul cererilor depuse de persoanele care doresc să fie operatori de calculator

    ai secțiilor de votare, înregistrate până la data de 28 martie 2016

     
    Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că, până la adata de 28 martie 2016, au fost înregistrate la nivel național 35.815 cereri din partea persoanelor care doresc să devină operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare, dintre care 28.253 au fost declarate admise, iar 1.154 respinse.
    Precizăm că pentru cele 18.597 de secții de votare existente sunt necesari 23.637 de operatori de calculator. În 257 de unități administrativ-teritoriale se înregistrează deficit de operatori de calculator ai secțiilor de votare, iar în 21 dintre acestea nu există niciunul admis.
    La nivelul municipiului București, situația cererilor depuse de către persoanele care doresc să devină operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare este următoarea:
    Sectorul 1: Pentru cele 163 de secții de votare, s-au înscris 152 de persoane, cu 44 mai puține decât necesarul de 196 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;
    Sectorul 2: Pentru cele 202 secții de votare, s-au înscris 53 de persoane, cu 190 mai puține decât necesarul de 243 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;
    Sectorul 3: Pentru cele 274 de secții de votare, s-au înscris 256 de persoane, cu 73 mai puține decât necesarul de 329 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;
    Sectorul 4: Pentru cele 178 de secții de votare, s-au înscris 84 de persoane, cu 130 mai puține decât necesarul de 204 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;
    Sectorul 5: Pentru cele 196 de secții de votare, s-au înscris 53 de persoane, cu 185 mai puține decât necesarul de 236 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;
    Sectorul 6: Pentru cele 233 de secții de votare, s-au înscris 215 persoane, cu 65 mai puține decât necesarul de 280 de operatori de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare.
    În
    Anexa 1 găsiți o statistică la nivelul fiecărei unități adminsitrativ-teritoriale privind numărul de cereri înregistrate, numărul persoanelor admise și respinse și deficitul înregistrat la data de 28 martie 2016.
    AEP încurajează implicarea cetățenilor în alegeri în calitate de operatori ai birourilor electorale ale secțiilor de votare. Informații privind modalitatea de înscriere sunt accesibile în clipul informativ realizat de AEP, care poate fi vizionat pe pagina oficială de Facebook a instituției noastre și pe canalul de Youtube, la următoarele adrese:

    https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/?fref=ts
    https://www.youtube.com/watch?v=ooWRa1lYKIk

     

    Direcția comunicare și relații externe
    29.03.2016