Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că a elaborat și a lansat în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Elaborarea acestui proiect de act normativ a fost determinată de solicitarea Curții de Conturi, formulată prin Decizia nr. 7/19.12.2019, emisă în urma misiunii de audit financiar pentru anul 2018 privind finanțarea activității partidelor politice din subvențiile de la bugetul de stat, prin care s-a cerut Autorității Electorale Permanente inițierea demersurilor necesare în vederea modificării și completării Legii nr. 334/2006, astfel încât să fie asigurate următoarele deziderate principale:

a) Consolidarea disciplinei financiare a partidelor politice şi creşterea responsabilităţii persoanelor care administrează fondurile partidelor politice;

b) Diversificarea surselor private de finanţare a activităţii partidelor politice;

c) Reducerea pragului de la care donaţiile trebuie să fie efectuate prin conturi, conform recomandării GRECO;

d) Extinderea sferei de acordare a subvenţiei;

e) Reglementarea mai clară a condiţiilor, procedurilor şi termenelor privind suspendarea dreptului la subvenţie;

f) Completarea cadrului legal privind modul de reflectare în evidenţa contabilă, de raportare şi utilizare, de către partidele politice, a veniturilor din subvenţii acordate de la bugetul de stat, precum şi armonizarea acestuia cu dispoziţiile legale aplicabile instituţiilor publice privind salarizarea personalului, diurnele de deplasare şi normativele de cheltuieli de protocol;

g) Clarificarea regimului surselor de finanţare a campaniilor electorale;

h) Reglementarea mai clară a posibilităţii de utilizare a subvenţiilor de la bugetul de stat în campaniile electorale pentru alegerile locale şi parlamentare;

i) Definirea mai clară a materialelor de propagandă electorală şi diversificarea tipurilor de materiale de propagandă electorală şi modificarea limitelor maxime ale tipurilor de cheltuieli care pot fi efectuate în campania electorală;

j) Reglementarea mai clară a controlului efectuat de Autoritatea Electorală Permanentă privind finanţarea activităţii curente a partidelor politice, pentru o mai bună alocare a resurselor acesteia în contextul proliferării numărului partidelor politice

k) Dizolvarea partidelor politice care nu respectă condiţia minimală de a depune raportul anual de venituri şi cheltuieli timp de 2 ani consecutivi;

l) Aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente;

m) Instituirea posibilităţii partidelor politice de a sponsoriza, în mod excepţional, persoane juridice fără scop lucrativ, care desfășoară în România sau urmează să desfășoare o activitate în domeniul umanitar, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar şi/sau de asistență și servicii sociale, precum şi instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru aceste activităţi.

Proiectul de lege a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la secțiunea Legislație Electorală – Transparență Decizională și poate fi consultat accesând următorul link:

https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/06/Propunere-legislativa-334-2006.pdf

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menţionat pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro până la data de 16.06.2020.

Direcția comunicare

09.06.2020

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online cu tema ”Alegerile locale în pandemie. Scenariile partidelor politice”, organizată de Expert Forum și Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online cu tema ”Alegerile locale în pandemie. Scenariile partidelor politice”, organizată de Expert Forum și Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 4 iunie 2020, la dezbaterea online cu tema Organizarea alegerilor în timpul pandemiei. Scenariile partidelor politice, organizată de Expert Forum (EFOR) în parteneriat cu Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) și Institutul de Drept Central și Est-European (CEELI Institute).

Organizatorii evenimentului își propun să inventarieze și să evalueze provocările pe care le ridică organizarea alegerilor locale și parlamentare din anul 2020 în România.

Agenda videoconferinței va include prezentări ale reprezentanților partidelor politice despre modul în care acestea concep organizarea celor două tipuri de alegeri programate în acest an, din perspectiva modificărilor legislative și a provocărilor practice.

La reuniune participă reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, iar din partea AEP

șeful Departamentului cooperare internațională și relații publice.

Reamintim că AEP a participat în data de 13 mai la o dezbatere similară organizată de EFOR în parteneriat cu IFES și CELLI Institute,  eveniment la care au luat parte specialiști din partea EFOR, IFES, a Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), oficiali ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Poștei Române și ai Institutului Național de Statistică, președintele Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova, Dorin Cimil, precum și reprezentanți ai ambasadelor Statelor Unite ale Americii, Austriei, Danemarcei, Suediei, Germaniei și Serbiei.

Direcția comunicare

04.06.2020

 

Comunicat de presă privind participarea AEP la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) pe tema alegerilor în timpul pandemiei

Comunicat de presă privind participarea AEP la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) pe tema alegerilor în timpul pandemiei

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 4 iunie 2020, la cel de-al doilea simpozion online organizat de Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), cu tema Alegeri în perioada pandemiei.

Evenimentul își propune să monitorizeze deciziile de amânare a alegerilor în țările afectate de pandemie, să le analizeze într-un context internațional și juridic/constituțional mai larg și să identifice cele mai bune soluții pentru surmontarea dificultăților întâmpinate în această perioadă de autoritățile cu atribuții în domeniul electoral.

Simpozionul online reuneşte experți şi oficiali electorali din țările membre ale ACEEEO, reprezentanți ai unor prestigioase organisme de management electoral şi organizații internaționale care activează în domeniul electoral, precum: Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa/Oficiul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), Institutul Internațional pentru Democrație și Asistența Electorală (IDEA), Asociația Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB), Comisia Electorală Centrală a Georgiei, dar şi experți internaționali de profil.

Autoritatea Electorală Permanentă este reprezentată de președintele Constantin-Florin Mitulețu-Buică, vicepreședinții Zsombor Vajda și Marian Muhuleț și de șefii Departamentului Legislativ și Departamentului cooperare internațională și relații publice.

În cadrul primului simpozion, organizat de ACEEEO în data 5 mai 2020, au fost prezentate două situații: cea a Poloniei, care avea programate alegeri prezidențiale în data de 10 mai 2020 și cea a Coreei de Sud, care a organizat alegeri parlamentare în data de 15 aprilie 2020, luând măsuri speciale de protecție și reprezentând, din acest punct de vedere, un exemplu de bune practici pentru organizarea unui scrutin în timpul pandemiei.

Cel de-al doilea simpozion va oferi o monitorizare a situației poloneze și va analiza deciziile politice și juridice referitoare la amânarea scrutinului prezidențial din data de 10 mai.

De asemenea, participanții la discuții vor analiza și modul în care oficialii electorali din Statele Unite ale Americii gestionează situația de criză.

Reamintim că, din cauza pandemiei COVID-19, cel puțin 62 de țări de pe glob au decis să amâne alegerile naționale și regionale.

Direcția comunicare

04.06.2020

Comunicat de presă privind situația înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro până la data de 2 iunie 2020

Comunicat de presă privind situația înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro până la data de 2 iunie 2020

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, pentru alegerile parlamentare din acest an, până la data de 2 iunie, ora 14:00, un număr de 1058 de ceățeni români cu drept de vot din afara țării s-au înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro, dintre aceștia 727 optând pentru votul prin corespondență, iar 331 pentru votul la secția de votare.

Reamintim că, potrivit legislației în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă sau la o secție de votare a demarat la data de 1 aprilie 2020 şi se va încheia odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale.

Preşedintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, recomandă concetățenilor noștri din străinătate să opteze cu încredere pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără cozi, fără deplasări, fără costuri și fără riscuri, mai ales în contextul incertitudinii legate de evoluția pandemiei de coronavirus.

Menționăm că AEP a constatat, în decursul procedurilor de prelucrare a cererilor transmise pe portalul www.votstrainatate.ro, o serie de greșeli frecvente comise de alegători, cele mai multe dintre acestea vizând tipul și valabilitatea actelor de identitate transmise, modul de completare a numelui și prenumelui, claritatea scanurilor atașate și legalitatea documentelor de ședere în alte țări.

Din aceste considerente, pentru a veni în sprijinul românilor din afara țării care doresc să se înregistreze pe portalul www.votstrăinătate.ro, AEP revine cu următoarele precizări:

  1. Actul de identitate românesc utilizat la înregistrare trebuie să fie acceptat de legislația românească!

Lista documentelor de identitate românești:

  • cartea de identitate;
  • cartea electronică de identitate;
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașaportul diplomatic;
  • pașaportul diplomatic electronic;
  • pașaportul de serviciu;
  • pașaportul de serviciu electronic;
  • pașaportul simplu;
  • pașaportul simplu electronic;
  • pașaportul simplu temporar.

  ATENȚIE: Certificatul de naștere și titlul de călătorie nu fac parte din categoria documentelor de identitate!

  1. Actul de identitate utilizat trebuie să fie valabil!

Un act de identitate este în termenul de valabilitate dacă la momentul înregistrării nu este expirat.

  1. Numele și prenumele trebuie să fie scrise întocmai ca în actul de identitate!

Numele și prenumele trebuie scrise corect, complet și, în cazul mai multor nume sau prenume, în ordinea în care acestea figurează în actul de identitate.

  1. Scanul documentelor atașate trebuie să fie complet și vizibil integral!

ATENȚIE: Scanul documentelor atașate, inclusiv fotografia și data expirării actului de identitate, trebuie să fie complet, clar, lizibil, nepixelat.

  1. Documentul de ședere în străinătate trebuie să fie prevăzut în lista din Ordinul ministrului afacerilor externe 1627/2019!
  2. Chiar dacă în pașaport este menționată țara de domiciliu sau reședință, este necesarătransmiterea unuia dintre documentele care atestă șederea în străinătate, specific pentru fiecare țară, conform Ordinul ministrului afacerior externe 1627/2019, care poate fi accesat la următorul link:

https://www.mae.ro/sites/default/files/file/ordin_1627_din_2019_anexe.pdf.

Toate informațiile privind procedura de înscriere cu una dintre cele două opțiuni de vot sunt disponibile pe portalul www.votstrainatate.ro la următoarele linkuri:

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotCorespondenta

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotSectie

Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

Direcția comunicare

02.06.2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2020

 

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 mai 2020 este de 18.983.018, cu 6.872 mai mulți față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 aprilie 2020 figurau în Registrul electoral 18.976.146 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte.

Precizăm că, în perioada 01.05.2020 – 31.05.2020, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 19.896 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 70 de persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 131 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în aceeași perioada este de 17.330, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției pentru Evidenta Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date.

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 11.05.2020 relevă că au intrat în evidențe 10.091 de alegători noi, iar un număr de 714 alegători nu mai figurează în Registrul electoral, ca urmare a decesului sau pierderii cetățeniei.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.253.034 au domiciliul sau reședința în țară, iar 729.984 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara.

Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2020, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 mai 2020, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

02.06.2020

 

Comunicat de presă privind decizia Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării de a respinge petiția lui Viorel Cataramă împotriva președintelui Autorității Electorale Permanente

Comunicat de presă privind decizia Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării de a respinge petiția lui Viorel Cataramă împotriva președintelui Autorității Electorale Permanente

 

 

 

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Constantin-Florin Mitulețu-Buică, salută decizia Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) de a respinge petiția prin care Viorel Cataramă l-a acuzat de discriminare și tratament diferențiat, în urma unei declarații publice a referitoare la listele de semnături pentru alegerile prezidențiale din anul 2019.

Hotărârea CNCD nr. 121/2020 stabilește că nu am comis discriminare prin declarațiile publice pe care le-am făcut pe tema suspiciunilor legate de validitatea unor semnături din listele mai multor candidați la alegerile prezidențiale, printre care și domnul Viorel Cataramă, a declarat Constantin-Florin Mitulețu-Buică.

De asemenea, CNCD a respins și acuzația de tratament diferențiat pe care aș fi aplicat-o în cazul domnului Cataramă, luând în considerare faptul că decizia de sesizare a organelor penale în cazul a domniei sale, dar și a altor opt candidați, a fost luată de Biroul Electoral Central (BEC), iar eu, ca membru al BEC, am explicat această măsură la solicitarea presei, a mai precizat președintele AEP. El a ținut să sublinieze că a respectat și va respecta întotdeauna legea, atât ca persoană privată, cât și ca demnitar.

Reamintim că în perioada electorală pentru alegerea Președintelui României, BEC a respins mai multe dosare de candidatură și a sesizat organele de urmărire penală cu privire la existența unor copii xerox și a numeroase similitudini în listele de susținători depuse de aceștia.

Direcția comunicare

27.05.2020

Comunicat de presă privind situația înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro până la data de 26 mai 2020

Comunicat de presă privind situația înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro până la data de 26 mai 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, pentru alegerile parlamentare din acest an, până la data de 25 mai, ora 16:00, a fost atinsă borna de 1.000 de înregistrări  pe portalul www.votstrainatate.ro ale alegătorilor români din afara țării, dintre care 683 au optat pentru votul prin corespondență, iar 317 pentru votul la secția de votare.

Reamintim că, potrivit legislației în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă sau la o secție de votare a demarat la data de 1 aprilie 2020 şi se va încheia odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale.

Preşedintele Autorității Electorale Permanente, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, se declară dezamăgit de numărul mic de înregistrări efectuate în aproape două luni de funcționare a portalului www.votstrainatate.ro  și reiterează apelul său către concetățenii noștri din străinătate de a opta pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără cozi, fără deplasări, fără costuri și fără riscuri, mai ales în contextul incertitudinii legate de evoluția pandemiei de coronavirus.

Menționăm că AEP a constatat, în decursul procedurilor de prelucrare a cererilor transmise pe portalul www.votstrainatate.ro o serie de greșeli frecvente comise de alegători, cele mai multe dintre acestea vizând tipul și valabilitatea actelor de identitate transmise, modul de completare a numelui și prenumelui, claritatea scanurilor atașate și legalitatea documentelor de ședere în alte țări.

Din aceste considerente, pentru a veni în sprijinul românilor din afara țării care doresc să se înregistreze pe portalul www.votstrăinătate.ro, AEP revine cu următoarele precizări:

  1. Actul de identitate românesc utilizat la înregistrare trebuie să fie acceptat de legislația românească!

Lista documentelor de identitate românești:

  • cartea de identitate;
  • cartea electronică de identitate;
  • cartea de identitate provizorie;
  • buletinul de identitate;
  • pașaportul diplomatic;
  • pașaportul diplomatic electronic;
  • pașaportul de serviciu;
  • pașaportul de serviciu electronic;
  • pașaportul simplu;
  • pașaportul simplu electronic;
  • pașaportul simplu temporar.

  ATENȚIE: Certificatul de naștere și titlul de călătorie nu fac parte din categoria documentelor de identitate!

  1. Actul de identitate utilizat trebuie să fie valabil!

Un act de identitate este în termenul de valabilitate dacă la momentul înregistrării nu este expirat.

  1. Numele și prenumele trebuie să fie scrise întocmai ca în actul de identitate!

Numele și prenumele trebuie scrise corect, complet și, în cazul mai multor nume sau prenume, în ordinea în care acestea figurează în actul de identitate.

  1. Scanul documentelor atașate trebuie să fie complet și vizibil integral!

ATENȚIE: Scanul documentelor atașate, inclusiv fotografia și data expirării actului de identitate, trebuie să fie complet, clar, lizibil, nepixelat.

  1. Documentul de ședere în străinătate trebuie să fie prevăzut în lista din Ordinul ministrului afacerilor externe 1627/2019!
  2. Chiar dacă în pașaport este menționată țara de domiciliu sau reședință, este necesarătransmiterea unuia dintre documentele care atestă șederea în străinătate, specific pentru fiecare țară, conform Ordinul ministrului afacerior externe 1627/2019, care poate fi accesat la următorul link:

https://www.mae.ro/sites/default/files/file/ordin_1627_din_2019_anexe.pdf.

Toate informațiile privind procedura de înscriere cu una dintre cele două opțiuni de vot sunt disponibile pe portalul www.votstrainatate.ro la următoarele linkuri:

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotCorespondenta

https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotSectie

Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

Direcția comunicare

26.05.2020

Comunicat de presă privind rezultatele controalelor efectuate de AEP cu privire la legalitatea veniturilor și cheltuielilor partidelor politice din perioada 2015-2018

Comunicat de presă privind rezultatele controalelor efectuate de AEP cu privire la legalitatea veniturilor și cheltuielilor partidelor politice din perioada 2015-2018

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, în urma controalelor efectuate pentru anii 2015-2018 cu privire la legalitatea veniturilor și cheltuielilor partidelor politice, s-au constatat și sancționat 20 de încălcări ale art. 16 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, referitor la interdicția partidelor politice de a desfășura activități specifice societăților reglementate de Legea nr. 31/1990. Au fost aplicate amenzi în cuantum de 10.000,00 de lei și confiscări în valoare de 290.602,92 de lei.

Precizăm că, din totalul de 20 de sancțiuni aplicate pentru încălcarea art. 16 alin. (1) din Legea nr. 334/2006, au fost contestate un număr de 7 sancțiuni pentru județele Argeș (2 cauze), Dolj, Vrancea și sectoarele 1 și 3 ale municipiului București, ocazie cu care instanțele de judecată s-au pronunțat în favoarea AEP în 3 cauze (2 cauze în sectorul 1 și una în sectorul 3 al municipiului București), 4 cauze fiind în curs de soluționare (Argeș, Dolj, Vrancea).

Precizăm că sancțiunile au fost aplicate atât pentru sediul central al unor formațiuni politice, cât și pentru organizațiile teritoriale ale acestora din județele: Constanța, Dolj, Vrancea, Olt, Tulcea, Maramureș, Argeș, Bihor, Botoșani, sectoarele 1, 3, 4 ale municipiului București.

Direcția comunicare

22.05.2020

Comunicat de presă privind actualizarea și publicarea planului activităților de control al finanțării partidelor politice și a campaniei electorale în anul 2020

Comunicat de presă privind actualizarea și publicarea planului activităților de control al finanțării partidelor politice și a campaniei electorale în anul 2020

 

Autoritatea Electorală Permanentă anunță că a actualizat și publicat pe pagina de Internet a instituției Planul activităților de control al finanțării partidelor politice și a campaniei electorale în anul 2020, modificările operate față de planul inițial vizând suspendarea sau devansarea unor termene.

Precizăm că planul inițial al activităților de control al finanțării partidelor politice și a campaniei electorale în anul 2020, aprobat în luna noiembrie 2019, a fost elaborat în funcție de desfășurarea la termen a alegerilor locale, respectiv în luna iunie 2020.

Alegerile locale au fost însă amânate, din cauza pandemiei COVID-19 și în contextul stării de urgență decretate de președintele României pe o perioadă de 30 de zile, în data de 16 martie 2020 și prelungite apoi cu alte 30 de zile.

Reamintim că, după instituirea stării de urgență, au fost emise, în baza dispozițiilor decretelor prezidențiale menționate, mai multe acte normative și ordonanțe militare care au impus, gradual, măsuri de limitare a circulației persoanelor, de distanțare socială și de restrângere a condițiilor în care se pot derula acțiuni ce presupun reunirea unor grupuri de persoane.

Aceste măsuri de limitare a circulației, distanțare socială și restrângere a condițiilor în care se pot derula acțiuni ce presupun reunirea unor grupuri de persoane, au condus la imposibilitatea desfășurării alegerilor programate pentru luna iunie, fapt ce a determinat suspendarea sau reprogramarea unor acțiuni de control desfășurate de AEP privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.

Planul actualizat al activităților de control al finanțării  partidelor politice și a campaniei electorale în anul 2020 poate fi consultat accesând website-ul www.finantarepartide.ro/acasa.

Direcția comunicare

22.05.2020

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online organizată de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) pe tema alegerilor în perioada pandemiei

Comunicat de presă privind participarea AEP la dezbaterea online organizată de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) pe tema alegerilor în perioada pandemiei

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astăzi, 20 mai 2020, la o o nouă dezbatere internațională pe tema organizării și desfășurării alegerilor în perioada pandemiei, organizată în format de videoconferință de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES).

La eveniment sunt invitați reprezentanți ai organismelor electorale și experți din țările Europei Centrale și de Est, în care mai multe tipuri de alegeri au fost amânate de cauza pandemiei COVID-19.

Plecând de la premisa că pandemia nu va lua sfârșit prea curând,  IFES propune identificarea unor soluții care să dea posibilitatea ca alegerile care au fost amânate să fie totuși organizate în cursul acestui an, cu luarea unor măsuri speciale de siguranță medicală pentru toți cei implicați.

Din partea Autorității Electorale Permanente vor participa la discuții vicepreședintele Zsombor Vajda, șeful Departamentului cooperare internațională și relații publice, Sorin-Gabriel Lazăr și directorul adjunct al Direcției comunicare, Ion Mincu.

Reamintim că reprogramarea și organizarea alegerilor locale din România în contextul pandemiei a constituit tema unei videoconferințe organizate în data de 13 mai 2020 de organizația Expert Forum (EFOR) în parteneriat cu Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES), eveniment la care oficialii Autorității au prezentat măsurile întreprinse de AEP în vederea pregătirii organizării acestui scrutin.

Direcția comunicare

20.05.2020