Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul cererilor depuse de persoanele care doresc să fie operatori ai secțiilor de votare, înregistrate până la data de 27 noiembrie 2015

În primele trei săptămâni de la demararea campaniei Autorității Electorale Permanente (AEP) de recrutare a operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare, au fost înregistrate 17.145 de cereri la nivel național.

Precizăm că pentru cele 18.597 de secții de votare existente este necesar un număr de 23.637 de operatori de calculator.

Reamintim că persoanele interesate să devină operatori de calculator se pot adresa în acest sens birourilor județene ale Autorității, ale căror coordonate se găsesc la adresa de web ../filiala.

Mai multe informații privind modalitatea de selectare și desemnare a operatorilor de calculator și formalitățile de înscriere la sesiunea de examinare practică a competențelor se regăsesc la adresa de web http://www.roaep.ro/instruire/?page_id=141.

În Anexă, găsiți numărul total al cererilor depuse de persoanele care doresc să devină operatori ai birourilor secțiilor de votare, la nivel național, defalcat pe localități, valabil la data de 27 noiembrie 2015, ora 10:00.

Anexă

Direcția de comunicare și relații externe

27.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind elaborarea unor proiecte de hotărâri ale Autorității Electorale Permanente

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și lansat în dezbatere publică două proiecte de Hotărâri referitoare la organizarea și desfășurarea alegerilor generale pentru Senat și Camera Deputaților, precum și pentru autoritățile administrației publice locale.

Astfel, AEP a elaborat proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelelor proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării la alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, în conformitate cu dispozițiile art. 94 alin. (3), art. 103 alin. (2), art. 104 alin. (2) și art. 126 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

Documentul a fost publicat în data de 23 noiembrie pe site-ul instituției, la secțiunea ”Legislație electorală – În dezbatere publică” și poate fi consultat accesând următorul link: http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/11/HAEP-procese-verbale.pdf.

De asemenea, AEP a elaborat proiectul de Hotărâre pentru aprobarea modelelor cererilor de înscriere în Registrul electoral, document ce a fost publicat în data de 24 noiembrie pe site-ul instituției, la secțiunea ”Legislație electorală – În dezbatere publică”, putând fi consultat la adresa de web http://www.roaep.ro/legislatie/in-dezbatere-publica/.

În conformitate cu dispozițiile art. 42 alin. (1) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, până cel mai târziu cu 45 de zile înaintea datei alegerilor, alegătorul înscris în Registrul electoral cu adresa de domiciliu poate să adreseze primarului unităţii administrativ-teritoriale de reşedinţă, prin poştă sau personal, o cerere scrisă, datată şi semnată, cuprinzând numele, prenumele şi adresa de domiciliu, pentru înscrierea sa cu adresa de reşedinţă în Registrul electoral pentru scrutinul respectiv, însoţită de o copie a actului de identitate şi o copie a dovezii de reşedinţă.

De asemenea, potrivit art. 18 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, până cel mai târziu cu 45 de zile înaintea datei scrutinului, cetăţenii cu drept de vot care şi-au stabilit reşedinţa în circumscripţia electorală în care au loc alegeri pot solicita primarului, pe baza actului de identitate, înscrierea în Registrul electoral cu adresa de reşedinţă pentru scrutinul respectiv.

În conformitate cu art. 42 alin. (2) din Legea nr. 208/2015, începând cu data de 1 aprilie a anului în care au loc alegeri parlamentare la termen şi până la data expirării a 48 de ore de la data începerii perioadei electorale, alegătorii cu domiciliul în ţară şi cu reşedinţa în străinătate, precum şi cei cu domiciliul în străinătate se pot înscrie în Registrul electoral cu adresa din străinătate pentru scrutinul respectiv în baza unei cereri scrise, datate şi semnate.

Cererea trebuie să cuprindă numele și prenumele alegătorului, codul numeric personal și trebuie însoţită de o copie a actului de identitate şi o copie a documentului care dovedeşte reşedinţa, eliberat de autorităţile străine sau o copie a paşaportului, cu menţionarea statului de domiciliu. Documentele menționate sunt transmise prin poştă ori sunt depuse la misiunea diplomatică sau oficiul consular, care le vor transmite Autorităţii Electorale Permanente, după caz, în termen de 24 de ore de la primire.

Modelele cererilor de înscriere în Registrul electoral cu adresa de reședință, respectiv cu adresa din străinătate sunt stabilite prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, potrivit art. 42 alin. (4) din Legea nr. 208/2015.

Observațiile și propunerile legate de cele două proiecte de acte normative pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro în termen de 15 zile calendaristice de la data afișării acestora.

Direcția comunicare și relații externe

26.11.2015

 

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind lansarea paginii oficiale de Facebook a Autorității Electorale Permanente

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță lansarea paginii sale oficiale de Facebook, care poate fi accesată începând din data de 26 noiembrie 2015 la următorul link:
https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/.

AEP își propune să fie o prezență activă și în spațiul virtual al social media, pentru a comunica mai rapid și mai eficient cu cetățenii, care reprezintă ”publicul-țintă” al tuturor acțiunilor întreprinse de noi în organizarea și desfășurarea unor alegeri libere și corecte.

Vom fi alături de alegătorii români din țară și din străinătate, pentru că votul fiecăruia dintre ei contează, iar obiectivul nostru este să-i ajutăm să devină cetățeni informați. Noul canal de comunicare va fi folosit în special pentru a-i ajuta să-și cunoască drepturile electorale, să știe cum să și le exercite și să se informeze direct ”de la sursă” pe orice temă care are legătură cu participarea lor în alegeri.

Așadar, cetățenii din țară și din străinătate care vor să fie corect informați în domeniul electoral sunt invitați să ne viziteze pagina de Facebook. Aici vor găsi toate informațiile de care au nevoie, prezentate într-o formă accesibilă: știri, fotografii și clipuri de informare.

Unul dintre clipurile postate pe pagina noastră de Facebook vine în întâmpinarea întrebărilor pe care și le pun concetățenii noștri cu domiciliul sau reședința în străinătate, în legătură cu votul lor la alegerile parlamentare din 2016, cum ar fi: cum și când se pot înscrie în Registrul electoral, cum și unde vor vota, cu ce acte de identitate, câte secții de votare vor fi organizate pentru ei?

Cei care doresc să devină operatori ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau experți electorali se pot documenta rapid accesând pagina noastră oficială de Facebook.

Clipurile realizate de AEP pentru informarea alegătorilor conțin toate datele care îi interesează pe aceștia, într-o formă atractivă și accesibilă.

AEP va fi în continuare la dispoziția cetățenilor și la numerele de telefon afișate pe site-ul www.roaep.ro sau la adresele de e-mail comunicare@roaep.ro și office@roaep.ro.

 

Direcția comunicare și relații externe

26.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind campania Autorității Electorale Permanente de recrutare a experților electorali


 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) lansează campania de recrutare a persoanelor care doresc să facă parte din Corpul experților electorali, din cadrul căruia vor fi desemnați președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitorii acestora.
 
Procedura de admitere în Corpul experților electorali se va derula conform metodologiei aprobate de AEP prin Hotărârea nr. 11/2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832/06.11.2015, care poate fi consultată pe site-ul Autorității la adresa de web
http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2015/11/HOT–R–REA-AEP-Nr.-11-2015.pdf
 
Corpul experților electorali este o evidență permanentă a persoanelor care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate sau locțiitori ai acestora, înființată, gestionată și actualizată de AEP, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (8), art. 104 alin. (1) și (2), art. 118 alin. (3) și (4) și ale art. 120 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente.
 
Poate face parte din Corpul experţilor electorali persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
• are cetăţenia română;
• cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
• are drept de vot;
• are o stare de sănătate corespunzătoare îndeplinirii funcţiei;
• nu face parte dintr-un partid politic;
• a absolvit cel puţin învăţământul general obligatoriu;
• nu este urmărită penal, trimisă în judecată penală sau condamnată penal.
 
Persoanele care au mai îndeplinit funcția de președinte al biroului electoral al secției de votare sau de locțiitor al acestuia și care solicită în scris să fie admise în Corpul experților electorali parcurg o procedură de avizare, realizată de Departamentul de organizare a proceselor electorale din cadrul AEP.
 
Admiterea în Corpul experților electorali se face prin examen pentru persoanele care:
• nu au mai exercitat funcţia de preşedinte al biroului electoral al secţiei de votare sau de locţiitor al acestuia;
• persoanele care au fost excluse din Corpul experţilor electorali, sub condiţia ca excluderea să fi avut loc cu mai mult de 3 ani înaintea datei examenului;
• persoanele care s-au retras din Corpul experţilor electorali, sub condiţia ca retragerea să fi avut loc cu mai mult de un an înaintea datei examenului.
 
Examenul de admitere are ca obiect evaluarea următoarelor competențe specifice:
• cunoaşterea legislației în materia exercitării dreptului de vot şi a modului de aplicare a acesteia;
• planificarea operațiunilor electorale din secția de votare;
• consemnarea rezultatelor votării.
 
Potrivit Hotârii AEP nr. 11/2015, sunt două modalități de desfășurare a examenului de admitere:
• examen scris, organizat într-un centru de examinare pus la dispoziție de către primar, prefect sau misiunea diplomatică, în condițiile legii, precum şi la sediile Autorităţii Electorale Permanente, ale filialelor şi birourilor acesteia;
• examen în sistem online.
 
Precizăm că programarea online şi examenul în sistem online vor avea loc începând cu data de 1 ianuarie 2016.
 
Direcția comunicare și relații externe
23.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul cererilor depuse de persoanele care doresc să fie operatori ai secțiilor de votare, înregistrate până la data de 20 noiembrie 2015

 

În primele două săptămâni de la demararea campaniei Autorității Electorale Permanente (AEP) de recrutare a operatorilor de calculator ai birourilor secțiilor de votare, au fost înregistrate 7.861 de cereri la nivel național.

Precizăm că pentru cele 18.597 de secții de votare existente este necesar un număr de 23.637 de operatori de calculator.

Reamintim că persoanele interesate să devină operatori de calculator se pot adresa în acest sens birourilor județene ale Autorității, ale căror coordonate se găsesc la adresa de web ../filiala.

Mai multe informații privind modalitatea de selectare și desemnare a operatorilor de calculator și formalitățile de înscriere la sesiunea de examinare practică a competențelor se regăsesc la adresa de web http://www.roaep.ro/instruire/?page_id=141.

În Anexă, găsiți numărul total al cererilor depuse de persoanele care doresc să devină operatori ai birourilor secților de votare, la nivel național, defalcat pe localități, valabil la data de 20 noiembrie 2015, ora 10:00.

Anexă

Direcția de comunicare și relații externe

20.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă referitor la decizia Curții Constituționale pe tema constituționalității legii privind votul prin corespondență.

referitor la decizia Curții Constituționale pe tema constituționalității legii privind votul prin corespondență
 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) salută decizia Curții Constituționale a României legată de constituționalitatea Legii privind votul prin corespondență și apreciază că aplicarea acestui act normativ la alegerile parlamentare din 2016 constituie un real câștig pentru democrație.
 
AEP amintește că proiectul tehnic privind votul prin corespondență a fost redactat de experții Autorității și transmis Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, însoțit de o notă de prezentare și un studiu comparativ.
 
”Acest act normativ, precum și noua lege a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților oferă concetățenilor noștri din afara țării condiții și instrumente concrete pentru exercitarea dreptului de vot. Respectarea acestui drept este cheie de boltă a democrației și reprezintă obiectivul esențial al activității noastre”, afirmă președintele AEP, Ana Maria Pătru.
 
Președintele AEP apreciază că, în funcție de deciziile politice și de evaluarea impactului implementării votului prin corespondență cu ocazia alegerilor parlamentare din anul 2016, acesta trebuie extins și implementat treptat și pentru cetățenii cu drept de vot din țară care, din motive obiective, nu se pot prezenta la urne în ziua scrutinului.
 
Direcția comunicare și relații externe
18.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 5 noiembrie 2015


 
Numărul de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 5 noiembrie 2015 este de 18.272.589, cu 5.456 mai puțini față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, în data de 5 octombrie 2015, când numărul total al alegătorilor înscriși era de 18.278.045.
Precizăm că diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia.
Potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare.
Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reședinţa în ţară.
Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 noiembrie 2015, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 5 noiembrie 2015, aferent fiecărei localități.
 
Direcția comunicare și relații externe
06.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind selecția și desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare


 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) demarează campania de recrutare a operatorilor de calculator ai secțiilor de votare, în baza normelor metodologice privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, selecția și desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secțiilor de votare, aprobate prin Hotărârea AEP nr. 9 din 28.10.2015 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din data de 2 noiembrie 2015).
 
Documentul poate fi consultat pe site-ul AEP la adresele de web
http://www.roaep.ro/legislatie/legislatie-electorala/alegeri-locale, http://www.roaep.ro/legislatie/legislatie-electorala/alegeri-parlamentare.
Persoanele interesate să devină operatori de calculator se pot adresa în acest sens birourilor județene ale Autorității, ale căror coordonate se găsesc la adresa de web ../filiala.
Precizăm că activitatea de operator de calculator este remunerată sub formă de indemnizație stabilită prin Hotărâre a Guvernului.
 
Persoanele care doresc să participe la selecție trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
• Să aibă cetăţenia română şi domiciliul în România;
• Să cunoască limba română, scris şi vorbit;
• Să aibă minimum 18 ani împliniţi;
• Să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
• Să fi absolvit învățământul general obligatoriu;
• Să aibă cunoștințe de bază în tehnologia informației.
Mai multe informații privind modalitatea de selectare și desemnare a operatorilor de calculator și formalitățile de înscriere la sesiunea de examinare practică a competențelor se regăsesc la adresa de web http://www.roaep.ro/instruire/?page_id=141.
 
Direcția comunicare și relații externe
06.11.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă referitor la proiectele de hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale


 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat un număr de 8 proiecte de hotărâri privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, în baza dispoziţiilor art. 126 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali şi în conformitate cu Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente.
 
Documente elaborate de AEP au fost postate pe site-ul instituţiei, la secţiunea „Legislaţie electorală – In dezbatere publică” şi pot fi consultate accesând
http://www.roaep.ro/legislatie/in-dezbatere-publica:
 
1 .Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelelor listelor electorale permanente care vor fi folosite la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a Senatului şi Camerei Deputaţilor;
 
2.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului copiei de pe lista electorală complementară care va fi folosit la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale;
 
3.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului listei electorale suplimentare care va fi folosit la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale;
 
4.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului extrasului de pe lista electorală permanentă, complementară şi suplimentară care va fi folosit la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale;
 
5.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului listei susţinătorilor care va fi folosit la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale;
 
6.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelelor ştampilelor electorale care vor fi folosite la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale;
 
7.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului certificatului doveditor al alegerii consilierilor şi primarilor;
 
8.Proiectul de hotărâre pentru aprobarea modelului timbrului autocolant care va fi folosit la alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
 
Observaţiile şi propunerile privind proiectele de acte normative pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro, până la data de 29.10.2015.
 
Direcţia comunicare şi relaţii externe
 
21.10.2015