Comunicat de presă

Comunicat de presă privind Acordul de parteneriat încheiat între Autoritatea Electorală Permanentă și Federația asociațiilor de români din Europa

privind Acordul de parteneriat  încheiat între Autoritatea Electorală Permanentă și Federația asociațiilor de români din Europa

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a încheiat, la data de 27 ianuarie 2016, un Acord de parteneriat cu Federația asociațiilor de români din Europa (FADERE) prin care părțile își afirmă intenția comună de a contribui la consolidarea statului de drept și a democrației. Acordul a fost semnat din partea AEP de doamna Ana Maria Pătru, președinte și din partea FADERE de domnul Daniel Tecu, președinte.

Colaborarea dintre Autoritatea Electorală Permanentă și Federația asociațiilor de români din Europa are în vedere consolidarea democrației și a valorilor democratice, informarea cetățenilor cu privire la procesul electoral, prin elaborarea de materiale, programe de informare și instruire a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc. Se urmărește, totodată, îmbunătățirea cadrului legal privind respectarea deontologiei electorale, a drepturilor omului și transparența activității instituțiilor publice.

O importanță deosebită va fi acordată aspectelor legate de promovarea programelor, proiectelor și activităților ce pot contribui la fundamentarea politicilor și strategiilor privind românii din străinătate, cu următoarele obiective:

  • promovarea participării active a românilor din străinătate la viața democratică (aceștia trebuie susținuți în exercitarea drepturilor lor, în vederea participării la viața socială și în vederea implicării în luarea deciziilor);
  • stimularea participării românilor din străinătatea la diferite tipuri de alegeri organizate de statul român, în calitate de cetățeni activi, informați și responsabili;
  • promovarea nediscriminării și asigurarea egalității de șanse – fiecare cetățean român are drepturi egale, indiferent de rasă, sex, vârstă, confesiune, origine etnică și socială, orientare politică sau orice altă caracteristică și trebuie să dispună de șanse egale în dezvoltarea sa ca individ și cetățean.

 

pea

Direcția comunicare și relații externe

29.01.2016.

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind publicarea în Monitorul Oficial al României a Hotărârii Guvernului nr. 10/2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale și a unor hotărâri ale AEP

 

Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55 din 26 ianuarie 2016.

Actul normativ menționat poate fi consultat  pe site-ul Autorității Electorale Permanente, la secțiunea Legislaţie electorală – Finanțarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, la următorul link:

http://www.roaep.ro/legislatie/legislatie-electorala/finantarea-partidelor-politice-si-a-campaniei-electorale/.

Totodată, au fost publicate în Monitorul Oficial al României un număr de șapte hotărâri ale Autorității Electorale Permanente (AEP) privind alegerea autorităților administrației publice locale și alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, după cum urmează:

  • Hotărârea AEP nr. 1/2016 pentru aprobarea modelului listei susținătorilor care va fi folosit la alegerile locale (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 26 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP nr. 2/2016 pentru aprobarea modelelor listelor electorale permanente care vor fi folosite la alegerile locale și parlamentare (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 26 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP nr. 3/2016 pentru aprobarea modelului listei electorale suplimentare care va fi folosit la alegerile locale (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP  nr. 4/2016 pentru aprobarea modelului extrasului de pe lista electorală permanentă, complementară și suplimentară care va fi folosit la alegerile locale (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP nr. 5/2016, pentru aprobarea modelelor ștampilelor electorale care vor fi folosite la alegerile locale (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP nr. 6/2016 pentru aprobarea modelului timbrului autocolant care va fi folosit la alegerile locale (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2016);
  • Hotărârea AEP nr. 7/2016 pentru aprobarea modelului certificatului doveditor al alegerii consilierilor și a primarilor (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 27 ianuarie 2016).

Cele șapte hotărâri ale AEP se regăsesc pe site-ul www.roaep.ro și pot fi consultate accesând link-ul http://www.roaep.ro/legislatie/legislatie-electorala/alegeri-locale/

 

Direcția comunicare și relații externe

29.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă referitor la proiectul de hotărâre a AEP de modificare și completare a Normelor metodologice privind funcţionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, aprobate prin Hotărârea AEP nr. 9/2015

 

 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre care modifică Hotărârea AEP nr. 9/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind funcţionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, selecţia şi desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare (SIMPV), act normativ care a intrat în vigoare la data de 2 noiembrie 2015.
Necesitatea modificării anexei la Hotărârea AEP nr. 9/2015 a apărut în urma discuțiilor cu reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), purtate cu ocazia întâlnirilor din cadrul Grupului de lucru pentru coordonarea implementării și a gestionării SIMPV.
Discuțiile au avut un caracter tehnic și au vizat aplicația informatică pentru verificarea dreptului de vot (ADV), respectiv interfața acesteia, precum și mesajele furnizate ca urmare a operațiunilor de verificare și validare a codului numeric personal.
Proiectul de act normativ vizează:
– asigurarea de către STS a înregistrării convorbirilor dintre președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare efectuate în vederea soluționării cazurilor în care codul numeric personal al unui alegător figurează ca fiind deja înscris în SIMPV;
– stabilirea sarcinilor operatorilor de calculator care nu au fost repartizați pe secții de votare;
– reglementarea mesajelor furnizate de SIMPV, după validarea operațiunii de preluare în ADV a codului numeric personal al alegătorului care se prezintă la vot;
– stabilirea mesajelor care pot apărea în interfața ADV, la alegerile locale și parlamentare generale, în cadrul operațiunii de verificare a codului numeric personal al alegătorului prin intermediul acestei aplicații.
Proiectul de hotârâre a fost publicat în data de 21 ianuarie 2016 pe site-ul
www.roaep.ro , la secțiunea „Legislație – Dezbatere publică” și poate fi consultat accesând linkul http://www.roaep.ro/legislatie/in-dezbatere-publica/.
Observațiile și propunerile referitoare la proiectul de act normativ pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro , în termen de 15 zile calendaristice de la data afișării acestuia.

 
Direcția comunicare și relații externe
25.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind elaborarea de către AEP a unor proiecte de hotărâri ale Guvernului referitoare la alegerea autorităților administrației publice locale

 

 
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și a lansat în dezbatere publică un număr de șase proiecte de hotărâri ale Guvernului privind alegerea autorităților administrației publice locale, care vizează:
1.stabilirea datei alegerilor locale din anul 2016;
2.aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor locale din anul 2016;
3.numerotarea circumscripţiilor electorale judeţene şi a circumscripției electorale a municipiului Bucureşti pentru alegerile locale;
4.stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor locale;
5.stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor locale;
6.aprobarea modelelor şi a condiţiilor de tipărire ale buletinelor de vot care sunt folosite la alegerile locale.
Precizăm că aceste proiecte de hotărâri ale Guvernului trebuie însușite, în calitate de co-inițiator, de Ministerul Afacerilor Interne.
Proiectele de acte normative menționate au fost publicate în data de 19 ianuarie 2016 pe site-ul
www.roaep.ro , la secțiunea „Legislație – Dezbatere publică” și pot fi consultate accesând linkul http://www.roaep.ro/legislatie/in-dezbatere-publica/.
Observațiile și propunerile legate de cele două proiecte de hotărâri ale Guvernului pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro , în termen de 15 zile calendaristice de la data afișării acestora.
 
Direcția comunicare și relații externe
20.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind vizita întreprinsă la AEP de către Excelența Sa Doamna Riva Ganguly Das, Ambasador al Indiei în România

 


 

19_0a_2016

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a primit astăzi vizita Excelenței Sale Doamna Riva Ganguly Das, Ambasador al Indiei în România. Cu această ocazie, oficialul Indiei a avut o întrevedere cu președintele AEP, doamna Ana Maria Pătru.
Principala temă abordată în cadrul discuțiilor a vizat pregătirea Comitetului Executiv al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB), care va avea loc în India, în perioada 22-23 februarie 2016 și la care România va fi reprezentată de președintele AEP.
Excelența Sa Doamna Riva Ganguly Das a felicitat România pentru preluarea președinției A-WEB, începând cu anul 2017 și i-a urat succes doamnei Ana Maria Pătru în viitoarea activitate de conducere a celei mai mari organizații a oficialilor electorali din lume, căreia India și România i s-au alăturat încă de la înființarea acesteia, în 2013.
Președintele AEP a declarat că România se pregătește cu pași repezi, încă de pe acum, pentru preluarea acestei înalte funcții în 2017, an în care țara noastră va găzdui cel de-al treilea summit al A-WEB, la care vor fi prezenți oficiali electorali din peste 100 de țări de pe toate continentele și reprezentanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral.
Ambasadorul Indiei a transmis doamnei Ana Maria Pătru disponibilitatea Comisiei Electorale din țara sa de a stabili o cooperare bilaterală cu AEP și de a realiza schimburi de experiență și bune practici în materie electorală.

 
Direcția comunicare și relații externe
19.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind scrisoarea deschisă adresată de AEP alegătorilor români din afara țării

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) adresează alegătorilor români cu domiciliul sau reședința în afara țării o scrisoare deschisă prin intermediul căreia îi informează în legătură cu modalitățile prin care își pot exercita dreptul de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.

Demersul Autorității face parte dintr-o amplă campanie de informare a alegătorilor români din străinătate derulată de AEP cu scopul de a-i familiariza pe aceștia cu variantele și procedurile de vot pe care le au la dispoziție, potrivit noii legislații electorale.

Prezentăm mai jos textul acestei scrisori:

 

Stimați concetățeni,

 

Ne aflăm cu doar câteva luni înaintea alegerilor parlamentare din 2016, când sunt așteptați la urne toți cetățenii români cu drept de vot pentru a decide viitoarea componență a Senatului și a Camerei Deputaților.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP vă informează că, pentru acest scrutin, cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate au la dispoziție posibilitatea de a se înscrie în Registrul electoral, începând cu data de 1 aprilie 2016, inclusiv cu opțiunea votului prin corespondență. Precizăm că, pentru alegătorii români care au domiciliul sau reședința legal stabilite în străinătate, votul prin corespondență va fi utilizat în premieră la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din 2016. Votul prin corespondență este o alternativă la votul în secția de votare și se exercită prin intermediul serviciilor poștale.

Procedura, condițiile și formalitățile pe care trebuie să le îndepliniți pentru a vă putea înscrie în Registrul electoral sunt detaliate în Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente. Acest act normativ poate fi consultat pe site-ul AEP, la secțiunea ”Legislație Electorală”. Completările aduse legii menționate sunt cuprinse în Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondență.

Instituția noastră a demarat o amplă campanie de informare privind votul prin corespondență și procedura de vot pentru cetățenii cu domiciliul sau reședința în străinătate, concretizată în două clipuri de informare, pe care le puteți viziona pe site-ul Autorității, pe pagina sa oficială de Facebook, precum și pe canalul de Youtube al instituției, accesând următoarele linkuri:

Facebook

  1. Clip informativ referitor la procedura de vot prin corespondență!

AEP Vot străinătate prin corespondență – long version

https://www.youtube.com/watch?v=hDjB2uQz-wU&feature=youtu.be

  1. AEP Vot străinătate la secție – long version (Autoritatea Electorala Permanenta)

https://www.youtube.com/watch?v=cJs_C1uRvQE

  1. Clip (short version) cu procedurile de vot pentru cetățenii românii cu domiciliul sau reședința în străinătate.

https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/videos/915343158551454/?theater

Site-ul AEP

../galerie-video/

Youtube

  1. Cine și cum poate vota prin corespondență? Clip informativ realizat de AEP

https://www.youtube.com/watch?v=HeTJibo5blA

  1. AEP Vot străinătate la secție – long version (Autoritatea Electorala Permanenta)

https://www.youtube.com/watch?v=cJs_C1uRvQE

  1. AEP Vot străinătate la secție – short version (Autoritatea Electorala Permanenta)

https://www.youtube.com/watch?v=guIbqz1scRY

Accesând www.registrulelectoral.ro, fiecare alegător poate verifica dacă figurează în Registrul electoral, poate contesta corectitudinea datelor cu care a fost înscris și poate afla secția de votare la care este arondat. Cei care au ales varianta votului prin corespondență se înscriu în Registrul electoral cu această opțiune. Persoanele neînscrise în Registrul electoral vor putea să voteze doar la secțiile de votare de pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare și institutele culturale din străinătate.

Precizăm că înscrierea în Registrul electoral, începând cu data de 1 aprilie 2016, oferă o serie de avantaje alegătorilor. Fiind înscriși în Registrul electoral, veți putea opta să votați prin corespondență ori să fiți arondați unei secții de votare din apropierea locuinței. Astfel, nu va mai fi nevoie să vă deplasați la ambasadă, oficiul consular sau la institutul cultural unde sunt organizate obligatoriu secții de votare. Veți evita cozile și aglomerația, veți scurta timpul dedicat votării și veți reduce cheltuielile de deplasare la secțiile de votare la care pot vota persoanele neînregistrate în Registrul electoral.

AEP își propune să fie în dialog permanent cu dumneavoastră, pentru a vă putea sprijini în toate demersurile legate de exercitarea drepturilor electorale.

Știm că acolo unde vă aflați, departe de țară, doriți să vă implicați în deciziile care privesc România și să aveți un rol activ în evoluția democratică a țării. Noi suntem pregătiți să vă asigurăm condițiile necesare pentru a vă  putea exprima liber și neîngrădit dreptul de vot.

Ne puteți contacta la numerele de telefon afișate pe site și la adresa de e-mail comunicare@roaep.ro sau office@roaep.ro.

 

Direcția comunicare și relații externe

15.01.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind elaborarea de căte AEP a unor proiecte de hotărâri ale Guvernului

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și a lansat în dezbatere publică două proiecte de hotărâri ale Guvernului privind aprobarea unor normative de cheltuieli pentru organizarea la București, în parteneriat cu Comisia de la Veneția, a două conferințe internaționale pe teme electorale.
 
Unul dintre proiecte vizează aprobarea normativelor de cheltuieli pentru organizarea de către AEP, în parteneriat cu Comisia de la Veneția, a Conferinței Științifice cu tema „Legislația electorală şi noi tehnologii”, în perioada 12-13 aprilie 2016.
La eveniment se estimează prezența unui număr de 40 de participanți internaționali, respectiv a unui număr de 15 participanți români.
 
Cel de-al doilea proiect de hotârâre a Guvernului se referă la aprobarea normativelor de cheltuieli pentru cea de-a 13-a Conferință Europeană a Organismelor de Management Electoral cu tema „Noi tehnologii în alegeri: încrederea publică şi provocări pentru organismele electorale”, organizată de AEP în parteneriat cu Comisia de la Veneția, în perioada 14-15 aprilie 2016.
La acest eveniment sunt așteptați 150 de participanți internaționali din peste 60 de țări, membri ai unor prestigioase organizații internaționale și oficiali electorali, precum și 50 de participanți români, reprezentanți ai instituțiilor statului cu atribuții în procesele electorale, ai mediului academic și ai societății civile.
 
Principalele obiective ale celor două conferințe internaționale organizate de AEP în parteneriat cu Comisia de la Veneția vizează: lansarea unei provocări către organismele de management electoral privind utilizarea noilor tehnologii în organizarea proceselor electorale; evidențierea importanței noilor tehnologii pentru creşterea încrederii în alegeri a cetățenilor, candidaților şi a celorlalți actori implicați în procesul electoral; schimbul de experiență şi bune practici în materie electorală.
 
Proiectele de acte normative menționate au fost publicate în data de 11 ianuarie 2016 pe site-ul
www.roaep.ro, la secțiunea „Legislație – Dezbatere publică” și pot fi consultate accesând linkul http://www.roaep.ro/legislatie/in-dezbatere-publica/.
Observațiile și propunerile legate de cele două proiecte de hotărâri ale Guvernului pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro, în termen de 15 zile calendaristice de la data afișării acestora.
 
Direcția comunicare și relații externe
12.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind clipul de informare realizat de AEP referitor la procedura votului prin corespondență în străinătate

Autoritatea Electorală Permanentă a realizat și a publicat un clip pentru informarea cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate care optează să voteze prin corespondență la alegerile parlamentare din acest an. Clipul informativ poate fi vizionat pe  pagina oficială de Facebook a AEP, pe site-ul instituției și pe canalul nostru de Youtube, la următoarele adrese:

https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/?fref=ts

../galerie-video/

https://www.youtube.com/watch?v=hDjB2uQz-wU&feature=youtu.be

Precizăm că, pentru alegătorii români care au domiciliul sau reședința legal stabilite în străinătate, votul prin corespondență va fi utilizat în premieră la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din 2016. Acest tip de vot reprezintă o alternativă echivalentă a votului la secția de votare și se exercită prin intemediul serviciilor poștale.

Reamintim că, pentru informarea concetățenilor noștri din diapora care optează să se prezinte la urne, AEP a realizat și a publicat un  clip informativ cu descrierea procedurilor și a formalităților care trebuie îndeplinite de cei care își vor exercita dreptul de vot la secțiile de votare organizate în afara țării. Acest clip (versiunea lungă – 6 minute, versiunea scurtă – 1,7 minute), poate fi vizionat accesând unul dintre următoarele linkuri:

../galerie-video/

https://www.facebook.com/AutoritateaElectoralaPermanenta/?fref=ts

https://www.youtube.com/watch?v=cJs_C1uRvQE

AEP îi asigură pe toți cetățenii români cu drept de vot că va derula în continuare o amplă campanie de informare pe teme electorale de interes pentru ei, astfel încât aceștia să-și cunoască drepturile electorale, să știe cum să și le exercite și să se poată informa corect în legătură cu orice subiect care are legătură cu participarea lor în alegeri.

Direcția comunicare și relații externe

08.01.2016

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind evaluarea Grupului Statelor împotriva Corupţiei (GRECO) pe tema
finanțării partidelor politice în România


Pe site-ul Grupului Statelor împotriva Corupţiei (GRECO) a fost publicat la data de 22 decembrie 2015 raportul interimar de conformitate al României, pe tema finanţării partidelor politice.
Acest organism al Consiliului Europei, înfiinţat încă din anul 1999, are ca obiect de activitate îmbunătăţirea capacităţii membrilor săi de a lupta împotriva corupţiei, veghind la punerea în practică a angajamentelor pe care şi le-au luat în acest domeniu, prin intermediul unui proces dinamic de evaluare şi presiune reciproce.
De la 1 ianuarie 2007, când a declanşat a treia rundă de evaluare care priveşte şi finanţarea politică, până în prezent, GRECO a examinat legislaţia a 46 de state membre, inclusiv a României. Aceste evaluări privesc toate aspectele finanţării activităţilor politice, inclusiv transparenţa resurselor utilizate de partidele politice şi candidaţi, modalitatea de monitorizare a reglementărilor şi aplicarea sancţiunilor. Abordarea analitică utilizată este una standard, bazată pe răspunsuri la chestionare scrise şi discuţii la faţa locului, aceasta fiind finalizată prin rapoarte care oferă o imagine imparţială şi fidelă a situaţiei controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Amintim faptul că în anul 2010, în urma evaluării României, GRECO a formulat 13 recomandări privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, care presupuneau modificări substanţiale ale legislaţiei şi acţiunii administrative în materie.
În anul 2012, după o nouă evaluare, care a privit şi un proiect de lege elaborat de către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), GRECO constata „…cu satisfacţie procesul angajat să modifice legislaţia privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi sprijinul exprimat de Parlament pentru acest proces. Dacă s-ar adopta, modificările ar umple o serie de lacune identificate în Raportul de Evaluare”. Totodată, GRECO era „…deosebit de încântat să vadă că toate recomandările sunt luate în considerare şi de faptul că Autoritatea Electorală Permanentă pare să îşi consolideze progresiv poziţia şi autoritatea.”
În anul 2014, din cauza dezinteresului actorilor decizionali pentru adoptarea propunerilor de reglementare elaborate de către AEP, în forma propusă de către aceasta, GRECO nota cu îndoială şi îngrijorare lipsa progreselor în domeniul modificării legislaţiei finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi intenţiile de a modifica propunerile AEP. GRECO a apreciat situaţia la nivelul anului 2014 ca fiind global nesatisfăcătoare şi a declanşat procedura specială aplicabilă membrilor cu privire la care se constată neconformitatea cu recomandările formulate în raportul de evaluare.
La sfârşitul anului 2015, ulterior modificării legislaţiei privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, GRECO a constatat că, din 13 recomandări iniţiale în materie, România a implementat 8 în mod satisfăcător şi 5 în mod parţial, concluzionând că situaţia nu mai este global nesatisfăcătoare.
Totodată, GRECO a considerat „… binevenită adoptarea în cele din urmă, în mai 2015, a legislației de modificare a Legii nr. 334/2006 cu privire la finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale (ulterior republicată în iunie 2015). Această lege, care a fost inițiată de Parlament, a preluat câteva dintre propunerile conținute în proiectul pe care Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) l-a elaborat în anul 2012. România a luat astfel măsuri adecvate pentru a asigura accesul AEP la informațiile financiare, în calitatea acesteia de organ responsabil pentru supravegherea finanțării partidelor politice. GRECO este de asemenea mulțumit să constate că AEP este acum îndrituită să și controleze cheltuielile partidelor și candidaților și că a fost dotată cu resurse materiale, umane și legale pentru a își îndeplini sarcinile într-un mod mai eficient decât până acum. AEP a primit totodată o responsabilitate centrală clară pentru a supraveghea în ansamblu finanțarea partidelor politice în România și este acum clar îndrituită să sesizeze organele de urmărire penală în cazul oricărei suspiciuni de săvârșire a unei fapte penale în legătură cu mandatul său. Termenul de prescripție (administrativ) al contravențiilor a fost acum extins de la 6 luni la 3 ani, ceea ce oferă AEP o posibilitate mult mai bună să urmărească posibilele încălcări ale legii.”
Se poate constata o preocupare constantă a AEP pentru îmbunătăţirea controlului finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi faptul că, până la modificarea cadrului legal în anul 2015, instituția a fost lipsită de instrumentele necesare pentru un control eficient şi de substanţă care să depăşească aspectele strict formale.
Adoptarea de către Guvern a noilor norme metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale va reprezenta, pe de o parte, punctul final al unei reforme începute încă din anul 2011, şi, pe de altă parte, startul unui alt tip de control al finanţării politice, axat pe problemele de fond şi nu de formă, care să rezolve şi aspectele restante din recomandările formulate de GRECO.
Pentru mai multe detalii, rapoartele GRECO pot fi consultate la adresa consultate la
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/ReportsRound3_en.asp sau la secțiunea Legislație electorală – Rapoarte a site-ului Autorității Electorale Permanente.

 
Direcția de comunicare și relații externe
07.01.2015