Comunicat de presă

Comunicat de presă privind controalele efectuate de Autoritatea Electorală Permanentă în luna ianuarie 2014

Autoritatea Electorală Permanentă (A.E.P.) a desfășurat, în luna ianuarie a acestui an, 34 de controale la nivel național, în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire, îndrumare și control electoral.

Deficienţele constatate au fost imposibilitatea de face dovada predării la judecătoria arondată a unui exemplar al listei electorale permanente, imposibilitatea de a face dovada primirii de la Serviciul pentru Imigrări a listelor electorale complementare (Timiș, Hunedoara), existența listelelor electorale permanente la primărie într-un singur exemplar și absența dovezii predării celui de-al doilea exemplar al acestora la judecătoria arondată, numărul insuficient de urne speciale sau lipsa acestora, cabine de vot insuficiente.

Acțiunile desfășurate au vizat, în principal:

  •   îndrumarea privind utilizarea Registrului Electoral;
  •   verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare şi speciale;
  •   verificarea modului de întocmire și actualizare a listelor electorale;
  •   verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate;
  •   verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie;
  •   respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor, spre consultare, a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile;
  •   înscrierile greşite sau erorile din listele electorale;
  •   verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală;
  •   obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.);
  •   respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.;
  •   instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată.

Pe lângă activităţile de control electoral desfăşurate în luna ianuarie 2014, A.E.P. a organizat sesiuni de îndrumare pentru operatorii în Registrul Electoral. Primăriile au primit asistență pentru alocarea pe secţii de votare a alegătorilor nerepartizaţi, corectarea delimitărilor în vederea repartizării automate pe secţii de votare a alegătorilor sau radierea persoanelor decedate şi a celor condamnate prin hotărâre judecătorească definitivă cu interzicerea dreptului de a alege.

În luna ianuarie au fost înregistrate 1231 de solicitări din partea unităților administrativ-teritoriale în vederea acordării de îndrumare pentru efectuarea operațiunilor în Registrul Electoral. În unele dintre aceste cazuri, echipe ale filialelor A.E.P. s-au deplasat la sediul primăriilor respective, unde împreună cu persoanele desemnate pentru a opera în Registrul Electoral, au întreprins următoarele acțiuni: verificarea, corectarea și refacerea delimitărilor secțiilor de votare, verificarea numărului de alegători nerepartizați, verificarea numărului de alegători pentru fiecare secție, generarea listelor electorale.

În luna februarie 2014, la nivel național, sunt programate alte 123 acțiuni de instruire, îndrumare și control electoral.

13.02.2014

Direcția Comunicare și relații externe

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind semnarea Protocolului de colaborare între Autoritatea Electorală Permanentă și Centrul de Drept Constituțional și Instituții Politice din cadrul Facultății de Drept a Universității București

 

Autoritatea Electorală Permanentă şi Centrul de Drept Constituțional și Instituții Politice (CDCIP) din cadrul Facultății de Drept a Universității București au semnat un protocol de colaborare.

Scopul acestuia este promovarea dreptului electoral ca disciplină de studiu și crearea unei platforme de lucru comune pentru cele două instituții, în vederea unei mai bune cunoașteri și conștientizări a importanței acestei discipline în rândul profesiilor juridice, precum și în rândul studenților la drept ai Universității București. Totodată, prin acest protocol de colaborare se urmărește dezvoltarea dreptului electoral românesc și deplina aliniere a acestuia la standardele și principiile internaționale în materie electorală.

„Este necesară o viziune de ansamblu și pe termen lung în ceea ce privește modificarea legislației electorale. Cu toții ne dorim schimbări legislative menite să îmbunătățească reglementările legale în domeniu, iar în acest punct, rolul studenților nu este unul minor. Ei trebuie să cunoască normele impuse la nivelul Uniunii Europene și să analizeze modul în care pot să contribuie la elaborarea de propuneri în scopul clarificării noțiunilor de drept electoral. Îmi doresc mult ca acest parteneriat să constituie baza unui for de dezbateri, care să formeze profesioniști în domeniu”, a declarat președintele Autorității Electorale Permanente, Ana Maria PĂTRU.

Cele două instituții și-au propus mai multe obiective prin această colaborare, respectiv: analizarea cadrului normativ, a practicii administrative și a jurisprudenței instanțelor române și europene privind dreptul electoral și realizarea de sinteze privind evoluțiile acestui cadru; formularea de propuneri privind modificarea legislației, astfel încât aceasta să fie un instrument eficient de reglare a mecanismului electoral; elaborarea de materiale care să ducă la creșterea gradului de înțelegere a reglementărilor legale din domeniul electoral și realizarea oricăror alte studii, analize și activități care pot contribui la clarificarea noțiunilor specifice dreptului electoral.

„Parteneriatul cu Autoritatea Electorală Permanentă se constituie într-o ilustrare vie a faptului că îmbinarea dintre cercetarea fundamentală și cea aplicată este posibilă. Sperăm ca el să faciliteze accesul nemijlocit al tinerilor juriști la unele activități legate de procesul electoral și, poate, să îi atragă spre cariere profesionale originale și interesante.”, a completat doamna prof. univ. dr. Simina Elena Tănăsescu, directorul Centrului de Drept Constituțional și Instituții Politice din cadrul Facultății de Drept a Universității București.

Îndeplinirea obiectivelor acestui protocol de colaborare se va face atât prin intermediul organizării de conferințe, dezbateri, seminarii sau alte evenimente pe teme de drept electoral, la acestea fiind vizată inclusiv participarea studenților, cât și prin organizarea unui cerc de drept electoral în facultate.

 

 

 

 

 

11.02.2014

Direcţia comunicare şi relaţii externe

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind acțiunile desfășurate de Autoritatea Electorală Permanentă pentru celebrarea Zilei Internaționale a Alegerilor (6 februarie 2014)

 privind acțiunile desfășurate de Autoritatea Electorală Permanentă pentru celebrarea Zilei Internaționale a Alegerilor

(6 februarie 2014)

 

 

            Pentru a marca sărbătorirea Zilei Internaționale a Alegerilor, care va fi celebrată în data de 6 februarie 2014, Autoritatea Electorală Permanentă organizează, în perioada imediat următoare, o serie de evenimente. Astfel, începând cu data de 10 februarie 2014, în municipiile de reședință a filialelor Autorității Electorale Permanente se vor organiza întâlniri, atât cu elevii din clasele terminale de liceu, respectiv a XI-a și a XII-a, cât și cu tinerii aflați în primul an de studii universitare, întrucât acestea sunt categoriile care își vor exercita pentru prima dată dreptul la vot în anul 2014.

Aceste acțiuni se vor desfășura sub genericul „E.U. votez!”, denumirea campaniei de informare a Autorității Electorale Permanente, iar în cadrul întâlnirilor vor fi prezentate materiale informative despre semnificația și importanța alegerilor în consolidarea democrației, despre dreptul de vot și instituțiile europene, respectiv Parlamentul European.

Reamintim faptul că, începând cu anul 2005, în cadrul Conferinței GEO (Global Elections Organization) s-a decis ca prima zi de joi din luna februarie a fiecărui an să fie declarată „Ziua Internațională a Alegerilor”.

Autoritatea Electorală Permanentă a marcat în ultimii ani această zi prin evenimente care să permită consultarea societății civile în procesul de îmbunătățire a legislației electorale. În acest sens, au fost organizate întâlniri și dezbateri cu reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale și ai asociațiilor civice, întâlniri cu reprezentanții presei și s-au derulat programe pentru tinerii care urmau să se prezinte pentru prima dată la urne.

Tot în acest scop a fost lansat și portalul www.primulvot.ro care are misiunea de a contura un spațiu de dezbateri cu caracter politico-electoral, destinat în special tinerilor, dar și pentru identificarea anumitor aspecte care ar trebui incluse pe agenda publică în vederea motivării tinerilor să participe la deciziile care îi privesc, prin mobilizarea la vot a acestora.

06.02.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă referitor la adoptarea de către Guvernul României a Ordonanței de urgență privind operaționalizarea Registrului electoral, modificarea Legii nr.33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, precum și unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Parlamentul European în anul 2014

Autoritatea Electorală Permanentă informează că astăzi, 05 februarie 2014, Guvernul României a adoptat ordonanța de urgență privind operaționalizarea Registrului electoral, modificarea Legii nr.33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, precum și unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Parlamentul European în anul 2014.

Ordonanța de urgență a Guvernului promovată de Autoritatea Electorală Permanentă tratează următoarele chestiuni tehnice principale:

  1. Utilizarea Registrului electoral la toate tipurile de procese electorale, întrucât până în prezent acesta putea fi utilizat doar la alegerile parlamentare;
  2. Transpunerea Directivei 2013/1/UE a Consiliului din 20 decembrie 2012 de modificare a Directivei 93/109/CE în ceea ce priveşte anumite norme de exercitare a dreptului de a fi ales pentru Parlamentul European pentru cetăţenii Uniunii care au reşedinţa într-un stat membru în care nu sunt resortisanţi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 26 din 26 ianuarie 2013;
  3. Măsurile operaționale pentru asigurarea buletinelor de vot, a ștampilelor electorale, a timbrelor autocolante, a serviciilor și aplicațiilor informatice pentru centralizarea rezultatelor votării.

Proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului adoptat astăzi nu aduce nici o îngrădire sau restrângere dreptului alegătorilor de a fi înscriși în listele electorale. Toți cetățenii cu drept de vot sunt înscriși în Registrul electoral și vor figura în listele electorale permanente.

Reamintim faptul că Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare.

Menționăm că informațiile apărute în presă privind limitarea dreptului la vot sunt eronate.

Pentru mai multe detalii puteți consulta proiectul și nota de fundamentare aici, respectiv aici.

Comunicat de presă

Comunicat de presă Referitor la acţiunile de control privind finanţarea partidelor politice pe anul 2012, finalizate de Autoritatea Electorală Permanentă în luna decembrie 2013.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a finalizat, în luna decembrie 2013, o serie de acţiuni de control privind finanţarea partidelor politice pe anul 2012. Acţiunile de control au avut loc din oficiu, în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (1), art. 36 alin. (1), (5), şi (6) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activității partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu completările ulterioare, cu Planul de control pe anul 2013, aprobat de Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente, precum şi cu notificarea misiunii de control.

Cele 12 controale au vizat finanţarea activităţii partidelor politice la nivelul sediilor centrale și al organizaţiilor locale.

Potrivit rapoartelor privind rezultatele controalelor efectuate de Autoritatea Electorală Permanentă, în șase din cele 12 cazuri verificate s-au înregistrat încălcări ale prevederilor legale în vigoare referitoare la finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Detalii privind rezultatele controalelor efectuate de către Autoritatea Electorală Permanentă la partidele politice în decembrie 2013 pot fi obţinute de pe pagina de web a instituţiei, la adresa http://www.roaep.ro/finantare/.

 

Centralizatorul controalelor finalizate în luna decembrie 2013:

 

Nr.crt.

Partid Filiala Perioadă control Articol încălcat

Sancțiuni

1

USL Centru 26.11-11.12  Nu

Nu a fost cazul

2

PER Bacău 14.10-25.10 art. 3 (3)

Avertisment

3

PER Centru 30.10-13.11 art. 3 (2)+(3) art. 4 (4) art.9 art. 12(3)

Amendă în valoare de 20.000,00 lei și confiscarea sumei de 260.887,30

4

UNPR Sector 6 26.11-11.12  Nu

Nu a fost cazul

5

PP DD Vâlcea 02.12-11.12  Nu

Nu a fost cazul

6

Romii Centru 26.11-11.12  Nu

Nu a fost cazul

7

PSD Centru 15.10-13.11 art.3 (3)

Amendă în valoare de 10.000,00

8

PRM Galați 28.10-01.11 art. 3(2)+(3)  art. 4 (4) art. 9 (1)

3 avertismente și confiscarea sumei de 30,00 lei

9

PNL Satu Mare 02.12-06.12  Nu

Nu a fost cazul

10

PDL Caraș-Severin 21.10-25.10 art. 3 (1) +(2);12(1) lit.f

Amendă în valoare de 10.000,00 lei și confiscarea sumei de 193.806,00

11

PP DD Centru 15.10-06.11 art.3 (1),(2),(3) art.4(4), art.9(1), art.12(3)

Amendă în valoare de 10.000,00 lei și confiscarea sumei de 167.200,66

12

PDL Centru 04.09-04.10  Nu

Nu a fost cazul

28.01.2014

Direcția Comunicare și relații externe

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind controalele efectuate de Autoritatea Electorală Permanentă în luna decembrie 2013

Autoritatea Electorală Permanentă a desfășurat în luna decembrie a anului trecut 42 de controale la nivel național în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire și control electoral. În urma acestora nu au fost aplicate sancțiuni contravenționale sau avertismente.

În luna ianuarie 2014 se vor desfășura la nivel național încă 86 de acțiuni de instruire, îndrumare și control electoral.

Principalele obiective vizate sunt:

  • îndrumare privind utilizarea Registrului electoral;
  • verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare și speciale;
  • verificarea modului de întocmire a listelor electorale;
  • verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate;
  • verificarea modului de actualizare a listelor electorale;
  • verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie;
  • respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor spre consultare a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile;
  • înscrierile greşite sau erorile din listele electorale;
  • verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală;
  • obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.);
  • respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.;
  • instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată.

Autoritatea Electorală Permanentă va continua să efectueze aceste controale pentru a pregăti cadrul potrivit desfășurării alegerilor europarlamentare și prezidențiale de anul acesta.

 

 

09.01.2014

Direcția Comunicare și relații externe

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind rezultatele referendumului local din data de 15.12.2013, cu privire la schimbarea denumirii satului Răcarii de Jos în Răcari (comuna Brădești – județul Dolj)

Autoritatea Electorală Permanentă informează că duminică, 15 decembrie 2013, a avut loc un referendum local, în comuna Brădești, județul Dolj, cu privire la schimbarea denumirii satului Răcarii de Jos în Răcari.

Persoanele care s-au prezentat la urne au răspuns la întrebarea: „Sunteți de acord cu schimbarea denumirii satului Răcarii de Jos în Răcari?”

În urma numărării și centralizării voturilor, s-au înregistrat următoarele rezultate:

  • Numărul persoanelor înscrise în lista pentru referendum – 894
  • Numărul participanților – 479
  • Numărul de buletine de vot primite pentru a fi întrebuințate – 1000
  • Numărul de buletine de vot rămase neîntrebuințate – 521
  • Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul „DA” – 453
  • Numărul voturilor valabil exprimate la răspunsul „NU” – 26
  • Numărul voturilor nule – 0
  • Numărul voturilor contestate – 0
  • Numărul întâmpinărilor și contestațiilor primite – 0
  • Numărul întâmpinărilor și contestațiilor soluționate – 0

Prezența la vot a fost de 53,58%.

Potrivit art. 5 alin. (2) din Legea nr. 3/2000 cu modificările și completările ulterioare, referendumul local din comuna Brădești, județul Dolj este considerat valabil.

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind controalele efectuate de Autoritatea Electorală Permanentă în luna noiembrie 2013

Autoritatea Electorală Permanentă a desfășurat în luna noiembrie a anului curent 91 de controale la nivel național în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire și control electoral. Ca urmare, a fost aplicată o sancțiune contravențională, avertisment, în comuna Cîineni, jud. Vâlcea.

Principalele deficienţe întâlnite au constat în: netransmiterarea către judecătoria arondată a comunicărilor operate în listele electorale permanente existente la primărie după primirea acestora; neefectuarea la termen a comunicărilor prevăzute de lege și neoperarea în exemplarul original al listei electorale permanente existent la primărie, înscrierea unui număr semnificativ de alegători în lista electorală permanentă în ordine alfabetică – fără mențiunile complete privind adresa de domiciliu ori fără seria și numărul actului de identitate, exemplarele anterioare ale listelor electorale permanente nu au fost predate spre topire conform dispozițiilor art. 70 alin. (5) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, păstrarea în condiții necorespunzătoare a listelor electorale permanente, încălcându-se dispozițiile art. 50 lit. a1), a2) şi a4 ) prevăzute de Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare.

În luna decembrie se vor desfășura la nivel național încă 109 acțiuni de instruire, îndrumare și control electoral. Principalele obiective vizate sunt:

  • îndrumare privind utilizarea Registrului electoral;
  • verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare și speciale;
  • verificarea modului de întocmire a listelor electorale;
  • verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate;
  • verificarea modului de actualizare a listelor electorale;
  • verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie;
  • respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor spre consultare a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile;
  • înscrierile greşite sau erorile din listele electorale;
  • verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală;
  • obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.);
  • respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.;
  • instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată.

Autoritatea Electorală Permanentă va continua să efectueze aceste controale pentru a pregăti cadrul potrivit desfășurării alegerilor europarlamentare și prezidențiale din anul 2014.

 

 

12.12.2013

Direcția Comunicare și relații externe