Comunicat de presă

Comunicat de presă privind desfășurarea reuniunii Comitetului Executiv al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) (25 martie 2015, București)

privind desfășurarea reuniunii Comitetului Executiv al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB)

 

(25 martie 2015, București)

 

Ieri a avut loc la București cea de-a treia reuniune a Comitetului Executiv al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB), eveniment găzduit de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), membru al acestei organizații internaționale din anul 2013.

Din partea conducerii Asociației au fost prezenți la reuniunea de la București domnul Lee In-Bok, președinte al A-WEB și președinte al Comisiei Electorale Nationale a Republicii Coreea, domnul Roberto Rosario Márquez, vicepreședinte al A-WEB și președinte al Comisiei Electorale Centrale a Republicii Dominicane și domnul Kim Yong-Hi, secretar general al A-WEB.

Membrii Comitetului Executiv au dezbătut Raportul de activitate al Secretariatului General pe anul 2014, Raportul financiar și cel de audit pentru anul trecut, Planul strategic pentru perioada 2015-2017, Proiectul de buget pentru 2015, propunerile de revizuire a Cartei A-WEB și componența viitorului Comitet Executiv.

Comitetul Executiv a stabilit mai multe obiective strategice pe care să le atingă A-WEB în următorii doi ani, cum ar fi:

  • realizarea unei rețeleglobale a organismelor de management electoral;
  • construirea unei baze de date internaționale a alegerilor;
  • administrarea unei rețele internaționale de experți în alegeri și democrație;
  • crearea unei rețele globale de institute de training electoral;
  • asigurarea de asistență de specialitate organismelor electorale care inițiază programe de țară.

Membrii Comitetului Executiv au stabilit să întocmească un proiect de raport care să fie înaintat celei de-a doua Adunări Generale a A-WEB, spre aprobare. Acest document include următoarele puncte:

  • Raportul financiar pe anul 2014;
  • Raportul de audit pe anul 2014;
  • Raportul de activitate al Secretariatului General pe anul 2014;
  • Planul strategic al A-WEB pentru perioada 2015-2017;
  • Programul A-WEB pentru 2015;
  • Proiectul de buget pentru 2015;
  • Raportul privind înscrierile de noi membri în A-WEB;
  • Componența viitorului Comitet Executiv;
  • Propuneri de revizuire a Cartei A-WEB.

 

Reamintim că decizia prin care România a fost propusă să organizeze în acest an cea de-a treia reuniune a Comitetului Executiv al A-WEB a fost luată în cadrul reuniunii precedente a acestui for de conducere, care a avut loc în aprilie 2014, la Incheon, Republica Coreea. Propunerea a fost formulată chiar de către președintele A-WEB, domnul Lee In-Bok și acceptată în unanimitate de membrii Comitetului Executiv. Argumentul invocat de domnul Lee In-Bok a fost faptul că AEP a dovedit implicare activă atât la nivel regional, cât și la nivel mondial în activități specifice domeniului electoral.

Asociația Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB) a luat ființă în 2013 și are ca membri organisme electorale din 94 de țări de pe toate continentele. Secretariatul General al +A-WEB se află în Republica Coreea.

Direcția comunicare și relații externe

26.03.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind deschiderea lucrărilor celei de-a doua Conferințe internaționale a Autorității Electorale Permanente

privind deschiderea lucrărilor celei de-a doua Conferințe internaționale a

Autorității Electorale Permanente

 

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), doamna Ana Maria Pătru, a deschis astăzi lucrările celei de-a doua Conferințe internaționale organizate de această instituție.

În discursul său, doamna Ana Maria Pătru a explicat motivele pentru care AEP a ales pentru această conferință tema ”Integritate electorală și cooperare regională”:

”În acest an, Autoritatea Electorală Permanentă a trecut într-o nouă decadă, care sperăm să fie dedicată reformei electorale naționale și noilor proiecte internaționale.De asemenea, considerăm că ambele obiective menționate nu pot fi atinse fără integritate electorală (…) Deoarece integritatea electorală este un concept dinamic, mereu în evoluție, pentru a aborda mai bine provocări precum frauda și malpraxis-ul alegerilor, este nevoie de un dialog continuu între oficialii electorali, pentru a da o formă cât mai potrivită acestui concept și pentru a-l înțelege mai bine”.

Președintele AEP a evocat activitatea internațională intensă pe care Autoritatea Electorală Permanentă a avut-o în ultimii ani, aceasta având ca obiectiv realizarea de schimburi regionale și internaționale de experiență, cât și acordarea de asistență de specialitate țărilor în curs de democratizare :

”Trecând prin procese complexe de tranziție spre democrație, România a adunat o multitudine de experiențe și bune practici, precum și lecții învățate, care pot fi împărtășite și altor țări, care se străduiesc la rândul lor să construiască un stat puternic și democratic. (…) Autoritatea Electorală Permanentă a participat activ de-a lungul anilor în diferite proiecte de asistență tehnică, la nivel internațional, contribuind pe scară largă la consolidarea și promovarea principiilor democratice și a instituțiilor din întreaga lume, într-un cadru de responsabilitate comună.”

 

În deschiderea Conferinței, au mai luat cuvântul domnul Lee In-Bok, președintele Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) și domnul Radu Podgorean, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe.

Președintele A-WEB a felicitat AEP pentru organizarea acestei Conferințe și pentru tema aleasă spre dezbatere, dând asigurări că organizația pe care o conduce este mereu disponibilă să ofere asistență organismelor electorale care fac eforturi pentru consolidarea democrației în țările lor.

Domnul Radu Podgorean a subliniat angajamentul României pentru modernizarea legislației electorale, transparentizarea și adaptarea proceselor electorale la provocările actuale.

Pe durata celor două zile ale Conferinței, vor susține prezentări numeroși oficiali electorali, specialiști și reprezentanți ai unor prestigioase organizații internaționale, precum: domnul Abdurashid Solijonov, reprezentant al Institutului Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA); doamna Catherine Barnes, din partea Fundației Internaționale pentru Sisteme Electorale (IFES); domnul Evgheni Tanchev – Comisia de la Veneția.

Pe lângă experți și membri ai unor organizații internaționale de marcă, la acest eveniment participă reprezentanți ai organismelor electorale din: Ungaria, Cehia, Federația Rusă, Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova, Croația, Georgia, Albania, Egipt, Canada, Mexic, Africa de Sud, Kenya, Republica Dominicană și Republica Coreea.

 

 

Direcția comunicare și relații externe

25.03.2015

 

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind desfășurarea celei de-a doua Conferințe internaționale a Autorității Electorale Permanente (25-26 martie 2015, București)

În perioada 25-26 martie 2015, va avea loc la București cea de-a doua Conferință Internațională a Autorității Electorale Permanente, cu tema ”Integritate electorală și cooperare regională”.

Evenimentul se va desfășura la Phoenicia Grand Hotel și va reuni conducători de organisme electorale, experți și reprezentanți ai unor prestigioase organizații internaționale cu activitate în domeniul electoral.

Conferinţa organizată de Autoritatea Electorală Permanentă urmărește, pe de o parte, să evalueze rolul cooperării regionale între organismele de management electoral în definirea şi dezvoltarea de standarde comune de integritate electorală şi, pe de altă parte, să valorifice experiența regională şi practicile referitoare la integritatea electorală.

După discursul de deschidere al președintelui AEP, doamna Ana Maria Pătru, vor susține prezentări pe această temă numeroși oficiali electorali, specialiști și reprezentanți ai unor organizații internaționale, precum: domnul Lee In-Bok, președintele A-WEB; doamna ambassador Maria Leissner, secretar general al Comunității Democrațiilor; domnul Abdurashid Solijonov, reprezentant al Institutului Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA); doamna Catherine Barnes, din partea Fundației Internaționale pentru Sisteme Electorale (IFES); domnul Evgheni Tanchev – Comisia de la Veneția.

Pe lângă experți și membri ai unor organizații internaționale de marcă, la acest eveniment și-au anunțat participarea reprezentanți ai organismelor electorale din: Ungaria, Cehia, Federația Rusă, Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova, Croația, Georgia, Albania, Egipt, Canada, Mexic, Africa de Sud, Kenya, Republica Dominicană și Republica Coreea.

Mai multe informații privind agenda Conferinței găsiți aici.

 

Direcția comunicare și relații externe

23.03.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind modul de completare a proceselor-verbale de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare de la alegerile prezidențiale din 2014

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a finalizat verificarea proceselor-verbale privind constatarea rezultatului votării la alegerile pentru Președintele României din 2014 și a centralizat erorile identificate în completarea acestora de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare.

Din verificările AEP a rezultat că, din totalul de 38.191 de procese-verbale întocmite la nivelul celor 18.553 secții de votare organizate în țară la alegerile prezidențiale, 34.500 dintre acestea (90,33%) au fost completate corect, în timp ce un număr de 3.684 (9,65%) conțin erori.

Precizăm că procesele-verbale cu erori au fost remediate de către președinții birourilor electorale prin aplicarea ștampilei de control, variantele corectate ale acestora fiind cele introduse în sistemul de numărare a voturilor pentru constatarea rezultatului votării la alegerile prezidențiale din 2014.

Verificarea proceselor-verbale în vederea constatării erorilor face parte din activitatea AEP de evaluare și avizare a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora, conform atribuțiilor stabilite prin art. 21 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 19 din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, art. 29 din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 28 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și prin Hotărârea AEP nr. 15/2013 privind întocmirea şi avizarea listelor cuprinzând persoanele care pot fi desemnate preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare sau locţiitori ai acestora.

Evaluarea și avizarea președinților birourilor secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora se face pe baza mai multor criterii stabilite de AEP, unul dintre acestea fiind corectitudinea cu care sunt completate procesele-verbale.

Anexa 1 conține un fișier cu situația pe județe a erorilor identificate de AEP în completarea proceselor-verbale privind constatarea rezultatului votării la alegerile prezidențiale din 2014, precum și legenda câmpurilor/rubricilor care figurează în tabel.

Anexa 2 conține centralizatorul erorilor în funcție de câmpurile/rubricile greșit completate în procesele-verbale privind constatarea rezultatului votării la alegerile prezidențiale din 2014.

 

 

 

Direcția comunicare și relații externe

17.03.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 9 martie 2015

privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral

la data de 9 martie 2015

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește faptul că, potrivit dispoziţiilor art. 22 alin. (3) din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii  nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare,înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral se realizează, în mod permanent, de către persoane autorizate de primari, prin dispoziţie, cu sprijinul filialelor şi birourilor Autorităţii Electorale Permanente.

Lista unităților administrativ-teritoriale cu numărul aferent de alegători, valabil la data de 9 martie 2015, poate fi consultată aici.

Foarte important este faptul că, față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă pe această temă, numărul total de alegători a scăzut cu 54.155 cetățeni cu drept de vot. Astfel, la data de 12.09.2014, erau înregistrați pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale din data de 16 noiembrie 2014 un număr de 18.321.512 cetățeni români cu drept de vot, iar la data 9 martie 2015, în Registrul electoral sunt înscrişi 18.267.357 cetățeni cu drept de vot.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent localităților conduse de aceștia și a unui import de date programat de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Găsiți aici numărul total de alegători pe categorii de vârste, mediu (urban/rural), valabil la data de 9 martie 2015.

 

Precizăm că:

Anexa 1 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 9 martie 2015, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa 2 cuprinde numărul total de alegători valabil la data de 9 martie 2015, aferent fiecărei localități.

 

Direcția comunicare și relații externe

09.03.2015

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind semnarea de către AEP a Memorandumului de Intenție pentru crearea Asociației Internaționale a Organizațiilor de Formare Electorală (IAETO)

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) va face parte dintr-un organism internațional specializat în instruirea și formarea oficialilor electorali. În acest sens, AEP a semnat Memorandumul de Intenție pentru crearea Asociației Internaționale a Organizațiilor de Formare Electorală (IAETO).

Documentul a fost prezentat în cadrul celei de-a cincea Conferinţe internaţionale a instituţiilor de management electoral, cu tema ”Alegeri incluzive”,care s-a desfășurat înoraşul Batumi din Georgia, în perioada 24-26 februarie 2015. Evenimentul a fost organizat de Comisia Electorală Centrală din Georgia, cu sprijinul şi cooperarea Centrului Internaţional pentru Studii Parlamentare. Printre participanți s-au numărat reprezentanți ai unor instituții de management electoral din 18 țări și numeroase organizații internaționale de prestigiu, precum Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Consiliul Europei, Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES) și Oficiul pentru Democrație și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR).

Memorandumul a mai fost semnat de Centrul Internaţional pentru Studii Parlamentare, Centrul de Dezvoltare, Reformare şi Pregătire a Sistemelor Electorale, Comisia Electorală Centrală din Georgia și Institutul Electoral Federal din Mexic.

Obiectivul asumat al acestui organism internațional de training electoral este profesionalizarea oficialilor electorali, condiție esențială pentru a asigura eficiență și corectitudine în desfășurarea alegerilor.

Asociația Internațională a Organizațiilor de Formare Electorală își propune să valorifice cele mai recente tendințe, provocări și evoluții în domeniul instruirii și formării electorale, precum și expertiza fiecăruia dintre membrii săi, pentru a îmbunătăți instruirea și consolidarea capacităților în domeniul electoral.

Direcția comunicare și relații externe

06.03.2015

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind situația fondurilor bugetare alocate și cheltuite la alegerile pentru Președintele României din 2014

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a publicat pe site-ul propriu situația fondurilor bugetare alocate și utilizate la alegerile pentru Președintele României din anul 2014.

Potrivit analizei realizate de AEP, totalul fondurilor bugetare aprobate pentru desfășurarea celor două tururi de scrutin ale alegerilor prezidențiale din 2014 a fost de 193.900.000 lei (43.929.405 euro), din care s-au cheltuit 173.472.000 lei (39.301.298 euro). Sumele neutilizate, reprezentând 20.428.000 lei (4.628.107 euro), au fost restituite în vederea reîntregirii Fondului de rezervă la dispoziția Guvernului.

Din calculele efectuate de AEP, rezultă că pentru fiecare alegător înscris în listele electorale permanente suma medie cheltuită a fost de 9,48 lei (2,14 euro), iar pentru fiecare alegător care s-a prezentat la vot costul mediu s-a ridicat la 16,36 lei (3,66 euro).

Mai multe informații privind situația defalcată a fondurilor bugetare alocate și utilizate de instituțiile implicate în scrutinul din noiembrie 2014 găsiți aici.

Pentru cei interesați să urmărească evoluția din ultimii zecea ani a sumelor alocate și cheltuite pentru procesele electorale, AEP a publicat aici date aferente alegerilor și referendumurilor, începând cu alegerile parlamentare și prezidențiale din 2004.

 

Direcția comunicare și relații externe

06.03.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind participarea președintelui AEP la Conferința internațională cu tema „Administrația electorală: provocări regionale și experiențe dobândite”


(15-17 februarie 2015, Kiev)
Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), doamna Ana Maria Pătru, a participat, în perioada 15-17 februarie 2015, la Conferința internațională cu tema „Administrația electorală: provocări regionale și experiențe dobândite”, care a avut loc în capitala Ucrainei, Kiev.
Evenimentul a fost organizat de Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES), în colaborare cu Comisia Electorală Centrală (CEC) a Ucrainei și a reunit reprezentanți ai organismelor de management electoral din Europa, precum și experți electorali internaționali în domeniu.
Cu prilejul acestui eveniment, președintele AEP, doamna Ana Maria Pătru, a dat curs invitației formulate de omologul său din Ucraina, domnul Mykhailo Okhendovskiy, care a solicitat o întâlnire oficială cu delegația română. În cadrul întâlnirii, s-au purtat discuții pe tema Memorandumului de asistență și colaborare în domeniul electoral, semnat de Autoritatea Electorală Permanentă a României și Comisia Electorală Centrală a Ucrainei, în data de 5 septembrie 2014, la București.
La întrevedere au mai participat vicepreședintele AEP, domnul Marian Muhuleț, vicepreședintele CEC Ucraina, domnul Andriy Magera, precum și doi reprezentanți ai IFES – doamna Renata Lapti și domnul David Ennis. Discuțiile au vizat activitățile concrete prevăzute în Memorandumul semnat de cele două părți privind sprijinul reciproc în demersurile de construcție și implementare a sistemelor electorale din țările lor. Colaborarea dintre cele două organisme electorale presupune schimburi de informații și de expertiză privind soluțiile legislative și tehnice în materie de management electoral, dar și proiecte comune de îndrumare a personalului electoral și de educare a alegătorilor.
În prima zi a Conferinței, doamna Ana Maria Pătru a susținut o prezentare cu titlul “Alegerile din România în 2014: provocări și soluții”, prin care a punctat rolul AEP în buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Parlamentul European și pentru Președintele României.
“Eu consider că implementarea cu succes a Registrului Electoral este de departe cea mai mare realizare a noastră”, a declarat doamna Ana Maria Pătru, referindu-se la implementarea bazei de date electronice a alegătorilor cu ocazia alegerilor europarlamentare din 25 mai 2015.
De asemenea, președintele AEP e evidențiat creșterea prezenței la vot la cele două tipuri de alegeri.
“Această prezență la vot a fost, parțial, rezultatul campaniei noastre de informare a alegătorilor”, a afirmat președintele AEP, doamna Ana Maria Pătru.
În cadrul panelului de discuții cu tema „Tehnologii inovatoare în procesul electoral”, vicepreședintele AEP, domnul Marian Muhuleț, a prezentat aplicația ”Registrul electoral”.
Conferința a continuat cu mai multe sesiuni de discuții ce au vizat instruirea oficialilor electorali, planificarea și pregătirea proceselor electorale și utilizarea noilor tehnologii în alegeri.
Direcția comunicare și relații externe
18.02.2015

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind finalizarea activității de verificare a listelor electorale utilizate la alegerile pentru Parlamentul European din 25 mai 2014

privind
finalizarea activității de verificare a listelor electorale utilizate la alegerile pentru Parlamentul European din 25 mai 2014

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a finalizat activitatea de verificare a listelor electorale utilizate la alegerile pentru Parlamentul European din 25 mai 2014.

În conformitate cu prevederile art. 52 alin. (5) din Legea nr. 33/2007, republicată, privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, Autoritatea Electorală Permanentă a transmis rezultatele verificării Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia de urmărire penală şi criminalistică.

Reamintim că, potrivit legislaţiei în vigoare, AEP are obligaţia ca, în termen de șase luni de la primirea listelor electorale de la Biroul Electoral Central, să le verifice pentru depistarea unor posibile cazuri de vot multiplu, (acelaşi Cod Numeric Personal apare de două sau mai multe ori în listele electorale).

Prezentăm câteva detalii procedurale şi rezultatele obţinute ca urmare a activităţii de verificare a listelor electorale pentru depistarea posibilelor cazuri de vot multiplu:

• După culegerea de date textuale atât din listele electorale permanente, cât şi din listele electorale suplimentare şi popularea bazei de date cu informaţiile preluate, s-a interogat baza de date în vederea identificării posibilelor cazuri de vot multiplu (Înregistrări/Semnături ale aceluiaşi alegator pe mai multe liste); această operaţie a constat în verificarea dublei corespondenţe a CNP-urilor aflate pe listele permanente cu cele aflate pe listele suplimentare, precum şi în verificarea dublei corespondenţe a CNP-urilor aflate doar pe listele suplimentare.

• În cazul în care un CNP aflat pe lista permanentă se regăsea în lista de vot suplimentară, s-a verificat existenţa semnăturii atât pe lista permanentă, cât şi pe cea suplimentară.

• În cazul în care acelaşi CNP avea semnătura existentă atât pe lista permanentă, cât şi pe cea suplimentară, se bifa în baza de date.

• Din verificările realizate pe listele permanente şi tabelele electorale a fost identificat un număr total de 4.641 cazuri de înregistrări multiple (CNP-uri regăsite atât pe listele permanente, cât şi în cele suplimentare), numărul total de înregistrări afectate fiind de 9.310. Din cele 4.641 înregistrări multiple, 2.230 se regăsesc în aceeași secție de votare, pe aceeași listă sau pe liste diferite.

• Din totalul de 9.310 înregistrări afectate, 3.106 înregistrări sunt pe listele permanente și 6.204 înregistrări sunt pe listele suplimentare.

• A fost identificat un CNP invalid (lungimea CNP-ului avea mai puțin de 13 caractere).

• Au fost identificate 571 înregistrări având semnătura incertă, din care 498 înregistrări în listele permanente și 73 înregistrări în listele suplimentare. Dintre acestea, 135 semnături prezintă ștersături sau adăugiri peste partea inițială, 350 de semnături reprezintă posibile însemnări ale membrilor secției de votare, iar 86 depășesc parțial sau total spațiul alocat acestora în cadrul listelor.

• Au fost identificate 950 înregistrări catalogate ca având rândul anulat, dintre care 557 semnături au rândurile tăiate cu o linie sau alte însemnări, 140 semnături sunt radiate, iar în cazul a 253 semnături apar însemnări de urnă mobilă.

• În cazul a 26 înregistrări s-a constat lipsa semnăturii.

• Au fost identificate și 2.600 de semnături identice.

• Rezultatul global al culegerilor de date a fost popularea bazei de date cu 18.267.155 înregistrări preluate de pe listele permanente şi 727.118 înregistrări preluate de pe listele suplimentare, din care a rezultat un număr de 5.768.252 semnături (în acest număr au fost incluse semnăturile incerte şi alte înscrisuri în câmpurile de semnătură).

 

Direcția comunicare și relații externe

02.02.2015