Comunicat de presă
Adaptarea activității de pregătire a proceselor electorale la cele mai înalte standarde internaționale

Comunicat de presă
Adaptarea activității de pregătire a proceselor electorale la cele mai înalte standarde internaționale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a demarat un amplu proces de consultare a celor mai importante organisme internaționale în domeniul electoral în vederea aplicării celor mai înalte standarde și bune practici în materie electorală în organizarea și gestionarea celor patru tipuri de alegeri de anul viitor.

Promovarea și garantarea alegerilor libere și corecte este cheia activității Autorității Electorale Permanente, care își concentrează toate eforturile pentru pregătirea riguroasă a celui mai complex an electoral din istoria țării noastre. Organizarea alegerilor este un proces continuu de adaptare la cele mai înalte standarde și de consultare permanentă a organismelor internaționale, pentru implementarea celor mai avansate și evoluate bune practici în domeniul electoral. Toate aceste demersuri ale noastre au ca scop final consolidarea încrederii alegătorilor în procesele electorale și o prezență sporită la vot a alegătorilor”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

În acest sens, pentru pregătirea scrutinurilor de anul viitor, conducerea AEP a avut un schimb aplicat de informații cu membrii Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB), în contextul Conferinței aniversare de 10 ani de la înființarea celei mai mari organizații neguvernamentale internaționale cu responsabilități în domeniul electoral.

În cadrul reuniunilor bilaterale cu omologi din organismele electorale din cadrul A-WEB, președintele Autorității Electorale Permanente a menționat importanța profesionalizării angajaților care gestionează procesele electorale și a dezvoltării competențelor acestora, dar și necesitatea promovării integrității, eticii și transparenței, respectiv întărirea capacității administrativ-instituționale pentru consolidarea credibilității și reputației în fața alegătorilor. Astfel, a fost propusă elaborarea unui cod de norme profesionale globale și a unor standarde profesionale pentru funcționarii electorali, ca obiectiv de o importanță majoră la care pot să contribuie atât membrii A-WEB, cât și toate instituțiile interesate de protejarea și consolidarea democrației.

De asemenea, în cadrul întrevederii cu reprezentanții Comisiei Electorale Naționale din Coreea de Sud, care are o experiență importantă în materie de tehnologie electorală, conducerea Autorității Electorale Permanente a evocat Parteneriatul Strategic dintre cele două țări, precizând că, pentru AEP, 2024 este un an unic, cu provocări complexe, care pot fi depășite doar printr-o planificare și pregătire riguroasă a proceselor electorale. În plus, a subliniat importanța schimbului de experiență, a inovației pentru dezvoltarea de soluții în acord cu prevederile constituționale și necesitatea creării de bune practici care să poată fi împărtășite către comunitatea A-WEB.

Totodată, președintele AEP a invitat reprezentanții organismelor electorale din cadrul A-WEB la procesul de observare a alegerilor care vor avea loc anul viitor în România. De asemenea, a menționat că invitarea reprezentaților societății civile la consultări pe subiecte care privesc alegerile din anul 2024 și conectarea permanentă cu alegătorii și reprezentanții asociațiilor românilor din diaspora reprezintă o preocupare prioritară a AEP, în vederea promovării și garantării alegerilor libere și corecte.

 

 

Direcția comunicare

16.10.2023

undefined

Mesajul de felicitare cu ocazia celei de-a zecea aniversări de la înființarea A-WEB

Mesajul de felicitare cu ocazia celei de-a zecea aniversări de la înființarea A-WEB

Aceste momente îmi oferă prilejul plăcut de a transmite aprecierea mea fondatorilor Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) și tuturor celor care au condus activitatea Asociației în acești 10 ani în beneficiul democrației și al promovării valorilor și principiilor democratice pentru binele comun al alegătorilor.

Remarc 10 idei care stau la baza activității noastre ca Asociație în domeniul electoral, și care trebuie să ne anime pe toți (câte o idee pentru fiecare an): avem cu toții nevoie de democrație pentru prosperitatea națiunilor noastre,  respectăm și promovăm Constituția și legislația electorală, promovăm integritatea, etica și transparența în procesele electorale, construim credibilitatea instituțională prin eforturile depuse pentru participarea tuturor alegătorilor la procesele electorale, suntem promotorii consolidării principiilor și valorilor democratice, implementăm soluții electorale conform Constituției și standardelor internaționale, relațiile internaționale și colaborarea între autoritățile electorale protejează pacea și democrația în fiecare zi, schimburile de bune practici între autoritățile electorale completează viziunea fiecărei autorități despre sistemele electorale, respectăm sistemele electorale constituționale și democratice ale partenerilor noștri, ne consolidăm capacitatea administrativă instituțională pentru a face față provocărilor în organizarea și managementul proceselor electorale democratice.

În planul relațiilor internaționale, obiectivele principale urmărite de AEP pentru susținerea comunității A-WEB și a proiectelor comune A-WEB sunt următoarele: buna colaborare și reprezentare a Autorității în plan internațional, dezvoltarea schimburilor de experiență în materie electorală în vederea partajării de know-how și furnizarea de către Autoritate a asistenței în materie electorală către părțile interesate.

 

Președintele AEP,

Toni GREBLĂ

Comunicat de presă privind organizarea la Madrid, la 3 octombrie 2023, a unei sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate

Comunicat de presă privind organizarea la Madrid, la 3 octombrie 2023, a unei sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) derulează, în calitate de beneficiar, proiectul DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale (Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961).

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014 – 2020 (Cod apel: POCA/1022/2/2/Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice) și are ca obiectiv general creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul AEP, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.

În contextul implementării Activității A.9. din proiect, pentru atingerea componentei secundare a FSE – inovare socială, la 3 octombrie 2023, la Madrid, a fost organizată, cu sprijinul Ambasadei României în Spania, o sesiune de informare și conștientizare a alegătorilor români din străinătate cu privire la fenomenul corupției „mici” și la principiile eticii, transparenței și anticorupției în procesele electorale și în activitatea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale, la care au fost prezenți 46 de participanți.

Experții AEP care au asigurat organizarea întâlnirii și susținerea sesiunii de informare sunt Octavian-Mircea Chesaru, managerul proiectului DIGI-EMB, și Ion Mincu-Rădulescu, expert relația cu partenerii în proiectul DIGI-EMB.

Această activitate asigură implementarea de către AEP a Măsurii 2.4. din Strategia Națională Anticorupție 2021-2025, sprijinind formarea unei culturi civice de confruntare a fenomenului corupției „mici” în sistemul electoral.

Echipa de management a proiectului DIGI-EMB

Informare de presă privind sesiunile de instruire a personalului cu atribuții de control al finanțării partidelor politice din cadrul direcțiilor județene ale AEP

Informare de presă privind sesiunile de instruire a personalului cu atribuții de control al finanțării partidelor politice din cadrul direcțiilor județene ale AEP

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) continuă demersurile de perfecționare profesională a personalului propriu, prin desfășurarea, pe parcursul acestei săptămâni, a unor sesiuni de instruire în domeniul financiar-contabil susținute de specialiști ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) pentru angajații cu atribuții de control din cadrul direcțiilor județene ale AEP.

Tematica abordată în programul de formare este cadrul contabil general cu aplicare specifică în domeniul finanțării partidelor politice, această sesiune de instruire fiind organizată în continuarea celei dedicate personalului Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, care s-a desfășurat în perioada 18 – 22 septembrie 2023.

Anul viitor va fi unul atipic în ceea ce privește activitatea AEP. Pe parcursul a mai puțin de șase luni, o să avem patru rânduri de alegeri, motiv pentru care am început din vreme pregătirile pentru acest an electoral complex. O componentă a acestei pregătiri este asigurarea unei interpretări unitare a prevederilor legale în materia obținerii veniturilor partidelor politice și a efectuării cheltuielilor. Dincolo de activitatea de control curentă a Autorității Electorale Permanente, desfășurarea celor patru rânduri de alegeri va include și verificarea veniturilor și cheltuielilor de campanie efectuate de către partide, formațiuni politice și candidați independenți. Sunt convins că specialiștii AEP cu atribuții de control vor acorda o atenție deosebită acestui curs care tratează aspecte esențiale ale activității pe care o desfășoară. Am încredere că, printr-un efort individual și colectiv, vom contribui la organizarea și desfășurarea alegerilor în cele mai bune condiții tehnice și la cel mai înalt grad de corectitudine, astfel încât încrederea cetățenilor în procesele electorale să fie consolidată”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă, în deschiderea evenimentului organizat astăzi, 2 octombrie 2023.

Totodată, conducerea Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a apreciat colaborarea dintre CECCAR și AEP, menționând că acest exemplu de bune practici trebuie promovat și în alte domenii în care este necesară transparența operațiunilor economice-financiare.

Sesiunile de formare vor continua cu responsabilii financiari ai partidelor politice, precum și cu persoanele ce vor fi desemnate mandatari financiari, iar clarificările cu privire la activitatea financiar-contabilă a formațiunilor politice se vor reflecta în versiunea finală a Ghidului practic privind contabilitatea partidelor politice.

 

Direcția comunicare

02.10.2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 septembrie 2023

Comunicat de presă privind numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 septembrie 2023

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 30 septembrie 2023 este de 18.948.238, cu 31.478 mai mulți față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, potrivit căreia, la data de 31 august 2023 figurau în Registrul electoral 18.916.760 de alegători români.

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte (DGP).

Precizăm că, în perioada 01.09.2023 – 30.09.2023, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 18.498 de persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 105 persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 70 de persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere.

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.09.2023 – 30.09.2023 este de 19.462, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP).

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 19.09.2023 relevă că au intrat în evidențe 30.549 de alegători noi.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.041.443 au domiciliul sau reședința în țară, iar 906.795 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 septembrie 2023, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 30 septembrie 2023, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Comunicat de presă privind organizarea la Chișinău, la 27 septembrie 2023, a unei sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate

Comunicat de presă privind organizarea la Chișinău, la 27 septembrie 2023, a unei sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) derulează, în calitate de beneficiar, proiectul DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale (Cod SIPOCA 1270, Cod MySMIS2014+ 157961).

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014 – 2020 (Cod apel: POCA/1022/2/2/Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice) și are ca obiectiv general creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul AEP, dar și în cadrul partidelor politice din România, prin implementarea unor măsuri de prevenire a corupției, aplicarea mecanismelor, procedurilor și normelor de etică și integritate, precum și îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor în ceea ce privește prevenirea corupției.

În contextul implementării Activității A.9. din proiect, pentru atingerea componentei secundare a FSE – inovare socială, la 27 septembrie 2023, la Chișinău, a fost organizată, cu sprijinul Ambasadei României în Republica Moldova, o sesiune de informare și conștientizare a alegătorilor români din străinătate cu privire la fenomenul corupției „mici” și la principiile eticii, transparenței și anticorupției în procesele electorale și în activitatea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale, la care au fost prezenți 23 de participanți.

Experții AEP care au asigurat organizarea întâlnirii și susținerea sesiunii de informare sunt Mircea Preoțescu, expert coordonare sesiuni de instruire în proiectul DIGI-EMB, și Maria Crăciun, expert deplasări externe în proiectul DIGI-EMB.

Această activitate asigură implementarea de către AEP a Măsurii 2.4. din Strategia Națională Anticorupție 2021-2025, sprijinind formarea unei culturi civice de confruntare a fenomenului corupției „mici” în sistemul electoral.

Echipa de management a proiectului DIGI-EMB

Informație de presă privind participarea președintelui AEP la Conferința de închidere a proiectului CCR-SAI pentru cetățean

Informație de presă privind participarea președintelui AEP la Conferința de închidere a proiectului CCR-SAI pentru cetățean

Președintele Autorității Electorale Permanente, domnul Toni Greblă, a participat miercuri, 27 septembrie 2023, la Conferința de închidere a proiectului “CCR – SAI pentru cetățean”, ale cărei lucrări au fost deschise de președintele Curții de Conturi a României, domnul Mihai Busuioc.

La evenimentul organizat de Curtea de Conturi a României (CCR), au fost prezentate obiectivele acestui proiect european, printre care se numără consolidarea capacității instituției supreme de audit (SAI) din țara noastră de a realiza activitatea de audit public extern în conformitate cu standardele internaționale în domeniu și așteptările societății. În context, a fost menționat faptul că implementarea proiectului va aduce schimbări majore în privința modului de funcționare a Curții de Conturi a României, care vor avea un impact semnificativ asupra tuturor instituțiilor auditate de instituția supremă de audit.

Felicit Curtea de Conturi a României pentru finalizarea cu succes a acestui proiect deosebit de important pentru buna funcționare a autorităților statului român. Curtea de Conturi a României este un partener fundamental al Autorității Electorale Permanente, ajutându-ne să ne desfășurăm activitatea cât mai eficient, în folosul cetățenilor. Sprijinul partenerilor noștri de la nivelul instituției supreme de audit este foarte important nu doar pentru eficientizarea activității curente a AEP, ci mai ales în vederea îndeplinirii cu succes a uneia dintre misiunile noastre constituționale, respectiv controlul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. O activitate de control unitară și eficientă conduce la întărirea activității manageriale a unei instituții și sporește transparența privind folosirea fondurilor publice, toate acestea având ca rezultat final creșterea încrederii cetățenilor în instituțiile statului”, a afirmat președintele AEP, Toni Greblă.

Direcția comunicare

27.09.2023

undefined

undefined

undefined

Comunicat de presă referitor la organizarea sesiunilor de instruire cu decidenții politici cu privire la instrumentul informatic THALES

Comunicat de presă referitor la organizarea sesiunilor de instruire cu decidenții politici cu privire la instrumentul informatic THALES

Aplicația THALES de creare, încărcare și transmitere a raportărilor prevăzute de lege de către formațiunile politice și competitorii electorali în vederea efectuării controlului finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, care a fost dezvoltată de Autoritatea Electorală Permanentă, este prezentată pe parcursul acestei săptămâni decidenților politici în cadrul unor sesiuni de instruire susținute de specialiștii AEP.

Instrumentul informatic reprezintă un prim pas esențial în direcția digitalizării activității de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale.

Această aplicație va fi operațională și ne dorim să funcționeze fără sincope începând de la 1 ianuarie 2024, astfel încât, de la acea dată, să folosim cât mai multe documente în format electronic în cadrul activității de control a finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale. Avantajele implementării acestei aplicații nu se referă doar la faptul că schimbul de documente cu reprezentanții formațiunilor politice nu se va mai face cu camionul și prin intermediul dosarului cu șină, ci acest instrument va ajuta și experții AEP care verifică cheltuielile efectuate de partidele politice, deoarece va exista posibilitatea realizării mai multor analize, mai multor corelări între datele pe care partidele ni le pun la dispoziție și, de asemenea, a unor verificări cu alte instituții ale statului”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Sesiunile de instruire organizate în vederea familiarizării reprezentanților din mediul politic cu respectivul instrument informatic au început ieri, 25 septembrie a.c., la sediul AEP, și vor continua până vineri, 29 septembrie 2023. La aceste activități participă peste 50 de reprezentați din partea a 17 formațiuni politice.

În urma sesiunilor de instruire, participanții vor deprinde abilitățile necesare pentru a depune complet și corect în aplicația informatică următoarele raportări: cheltuielile din subvențiile alocate partidelor politice de la AEP pentru finanțarea activităților curente; veniturile și cheltuielile partidelor din surse de finanțare proprii; veniturile și cheltuielile partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidaților independenți pentru finanțarea campaniilor electorale și a campaniilor pentru referendum.

THALES a fost creat în cadrul proiectului „DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale”, care este derulat de AEP în calitate de beneficiar și cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 – 2020.

Direcția comunicare

26.09.2023

undefined

undefined

Comunicat de presă Comunicat de presă privind organizarea, la Bruxelles și Haga, a unor sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate pe tema proceselor electorale din anul 2024

Comunicat de presă Comunicat de presă privind organizarea, la Bruxelles și Haga, a unor sesiuni de informare a alegătorilor români din străinătate pe tema proceselor electorale din anul 2024

Campania de informare a alegătorilor români din străinătate pe tema proceselor electorale din anul 2024 a continuat în această săptămână cu două sesiuni de conștientizare organizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) la Bruxelles (19 septembrie) și Haga (21 septembrie).

Cele două sesiuni de informare, organizate cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, al Ambasadei României din Regatul Belgiei și al Ambasadei României din Regatul Țărilor de Jos, s-au desfășurat în concordanță cu misiunea constituțională a Autorității Electorale Permanente și fac parte din activitățile implementate de AEP în cadrul proiectului “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor eletorale”.

Sesiunile de informare pe tema proceselor electorale viitoare au fost susținute de specialiști ai AEP și s-au bucurat de un interes ridicat din partea participanților, respectiv membri ai comunităților de români din Bruxelles și Haga.

Aceste activități continuă demersurile demarate de AEP pentru pregătirea riguroasă și din timp a alegerilor din anul 2024 și sunt menite să sprijine formarea unei culturi civice de prevenire a fenomenului corupției în sistemul electoral și să contribuie la sporirea încrederii în integritatea proceselor electorale.

Campania Autorității Electorale Permanente privind informarea corectă a alegătorilor despre procesul electoral din anul 2024 continuă cu sprijinul specialiștilor Ministerului Afacerilor Externe și al misiunilor diplomatice, cărora le mulțumim pentru susținerea inițiativei noastre. Participarea ridicată la sesiunile de informare de la Bruxelles și Haga ne arată că alegătorii români doresc să își cunoască foarte bine atât drepturile electorale, dar și responsabilitățile care decurg din respectarea regulilor de organizare și desfășurare a alegerilor libere și corecte. Dorim să îi asigurăm pe toți alegătorii, din țară și din străinătate, că Autoritatea Electorală Permanentă și instituțiile partenere vor continua demersurile pentru organizarea în cele mai bune condiții a alegerilor de anul viitor și garantează desfășurarea unor alegeri corecte și transparente”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă.

Campania de conștientizare a alegătorilor români din străinătate va continua în perioada următoare și va include sesiuni de informare organizate de AEP la Chișinău  (27 septembrie 2023), Madrid (3 octombrie 2023), Copenhaga (17 octombrie 2023), Stockholm (19 octombrie 2023), Lisabona (27 octombrie 2023), Berlin (31 octombrie 2023), Viena (2 noiembrie 2023) și Dublin (14 noiembrie 2023).

Autoritatea Electorală Permanentă implementează, în calitate de beneficiar, proiectul “DIGI-EMB – Digitalizare pentru creșterea nivelului transparenței, eticii și integrității activităților de management electoral și finanțare a partidelor politice și a campaniilor eletorale”, finanțat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020. Sesiunile de informare asigură implementarea de către AEP a Măsurii 2.4. din Strategia națională Anticorupție 2021-2025, sprijinind formarea unei culturi civice de confruntare a fenomenului corupției „mici” în sistemul electoral.

 

Direcția comunicare

22.09.2023

undefined
undefined

Comunicat de presă privind activitățile de pregătire a alegerilor din anul 2024 în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Comunicat de presă privind activitățile de pregătire a alegerilor din anul 2024 în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) desfășoară, în perioada 18 – 22 septembrie 2023, programul de formare “Contabilitatea partidelor politice”, destinat personalului AEP cu atribuții privind activitatea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale.

 “Prin derularea acestei activități în parteneriat cu CECCAR ne propunem ca înțelegerea, interpretarea și aplicarea normelor legale din domeniul financiar-contabil de către formațiunile politice și de către autoritățile cu atribuții de control să se realizeze în mod unitar. Este de remarcat faptul că se constată cu fiecare an ce trece o frecvență tot mai redusă a neregulilor financiare în activitatea partidelor politice, semn că acțiunile de îndrumare și prevenție derulate de AEP generează claritate și au efecte benefice. Ne propunem să continuăm buna colaborare cu formațiunile politice în aceeași manieră caracterizată de deschidere și disponibilitate, în așa fel încât obținerea veniturilor, efectuarea cheltuielilor și raportarea acestora să fie transparente și în concordanță cu rigorile legii”, a declarat președintele AEP, Toni Greblă, în deschiderea evenimentului organizat astăzi, 18 septembrie 2023, la sediul instituției.

Remarcăm faptul că anul electoral 2024 va fi unul complex din cauza desfășurării tuturor celor patru tipuri de alegeri, fapt pentru care specialiștii AEP depun toate eforturile pentru a asigura optimizarea fluxurilor de comunicare și raportare, astfel încât activitatea de control a campaniilor electorale în vederea rambursării cheltuielilor să se desfășoare în timp util și fără sincope.

Tot în perspectiva alegerilor din anul 2024, subliniez că este important ca formațiunile politice să aibă în vedere actualizarea constantă a evidențelor din Registrul partidelor politice pentru a fi evitate orice fel de situații problematice”, a mai spus președintele AEP.

De asemenea, domnul Toni Greblă a adresat mulțumiri vicepreședintelui CECCAR, domnul Robert-Aurelian Șova, pentru disponibilitatea și profesionalismul manifestate în realizarea activităților de formare și dezvoltare profesională în domeniul financiar-contabil a personalului cu atribuții de control, a mandatarilor financiari și a directorilor financiari ai partidelor politice.

La rândul său, președintele CECCAR a afirmat că programul de formare va fi un spațiu destinat discuțiilor și dezbaterilor din care să rezulte înțelegerea unitară a reglementărilor legale și evitarea ”zonelor gri” în ceea ce privește respectarea normelor aplicabile, precum și identificarea modalităților de îmbunătățire a aspectelor specifice activității de finanțare a partidelor politice.

În cadrul evenimentului a fost evidențiată importanța derulării constante a programelor de formare în domeniul financiar-contabil din perspectiva eficientizării activității de control a finanțării partidelor politice. În acest sens a fost reamintit parteneriatul cu CECCAR pentru realizarea Ghidului practic privind contabilitatea partidelor politice, un instrument util care să asiste formațiunile politice în activitatea financiar-contabilă.

O altă componentă importantă a demersurilor Autorității Electorale Permanente privind pregătirea temeinică a alegerilor de anul viitor este reprezentată de atelierele de lucru care simulează organizarea unui birou electoral al secției de votare. La atelierele de lucru, a căror primă etapă a fost organizată vineri, 15 septembrie 2023, au participat reprezentanți ai partidelor politice care ar putea fi desemnați membri în birourile electorale de către formațiunile politice.

În cadrul atelierelor de lucru sunt parcurse toate etapele procedurale pentru organizarea birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și sunt efectuate exerciții practice, în vederea consolidării capacității participanților de a identifica eventuale disfuncționalități și de a acționa prompt și eficient pentru îndreptarea acestora. Astfel, scopul organizării atelierelor de lucru vizează dezvoltarea abilităților și competențelor necesare exercitării atribuțiilor caracteristice birourilor electorale ale secțiilor de votare de către membrii acestora cu profesionalism, transparență, eficiență și imparțialitate.

 

 

Direcția comunicare

18.09.2023

undefined