Comunicat de presă

Comunicat de presă privind sancțiunile aplicate primăriilor de către AEP în luna septembrie 2014

 

Autoritatea Electorală Permanentă a desfășurat, în luna septembrie 2014, un număr de 603 controale la nivel național, în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire și control electoral. În urma acestora, au fost aplicate 366 sancțiuni, 127 dintre acestea concretizându-se prin amenzi în cuantum total de 131.000 lei, iar 239 prin avertismente.

 

Nr. Crt. Județ Sancțiuni Total sancțiuni
1 ALBA ALBA 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei 2
2 ARAD 9 amenzi în cuantum total de 9.000 lei și 21 de avertismente 30
3 ARGEȘ 9 amenzi în cuantum total de 9.000 lei și 7 avertismente 16
4 BACĂU 11 avertismente 11
5 BOTOȘANI 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei și 8 avertismente 10
6 BRĂILA 3 amenzi în cuantum total de 3.000 lei și 12 avertismente 15
7 BRAȘOV Amendă 1.000 lei 1
8 BIHOR 5 amenzi în cuantum total de 5.000 lei și 15 avertismente 20
9 BISTRIȚA-NĂSĂUD 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei și 14 avertismente 16
10 BUZĂU 4 amenzi în cuantum total de 4.000 lei și 2 avertismente 6
11 CĂLĂRAȘI Avertisment 1
12 CARAȘ-SEVERIN Amendă 1.000 lei și 16 avertismente 17
13 CLUJ 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei și 5 avertismente 7
14 CONSTANȚA 3 amenzi în cuantum total de 3.000 lei și 9 avertismente 12
15 COVASNA Amendă 1.000 lei 1
16 DÂMBOVIȚA 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei și 5 avertismente 7
17 DOLJ 7 amenzi în cuantum total de 7.000 lei și 7 avertismente 14
18 GALAȚI 4 amenzi în cuantum total de 4.000 lei și 8 avertismente 12
19 GORJ 6 avertismente 6
20 HUNEDOARA 5 amenzi în cuantum total de 5.000 lei și 3 avertismente 8
21 IALOMIȚA 6 amenzi în cunatum total 6.000 lei 6
22 IAȘI 4 amenzi în cuantum total de 4.000 lei și 5 avertismente 9
23 MARAMUREȘ Amendă 1.000 lei 1
24 MUREȘ Amendă 1.000 lei 1
25 NEAMȚ 3 amenzi în cuantum total de 3.000 lei și 8 avertismente 11
26 OLT 2 amenzi în cuantum total de 3.500 lei și 2 avertismente 4
27 PRAHOVA 3 amenzi în cuantum total de 3.000 lei și 2 avertismente 5
28 SĂLAJ Amendă 1.000 lei și 13 avertismente 14
29 SIBIU 2 amenzi în cuantum total de 2.000 lei și 8 avertismente 10
30 SUCEAVA 5 amenzi în cuantum total de 5.000 lei și 4 avertismente 9
31 TULCEA 5 amenzi în cuantum total de 5.500 lei și 5 avertismente 10
32 TELEORMAN 11 amenzi în cuantum total de 13.000 lei și 8 avertismente 19
33 TIMIȘ 12 amenzi în cuantum total de 12.000 lei și 10 avertismente 22
34 VASLUI 6 amenzi în cuantum total de 6.000 lei și 10 avertismente 16
35 VRANCEA 3 amenzi în cuantum total de 3.000 lei și 13 avertismente 16

 

Acțiunile de instruire, îndrumare și control electoral au ca principale obiective:

  • îndrumarea privind utilizarea Registrului electoral;
  • verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare și speciale;
  • verificarea modului de întocmire a listelor electorale;
  • verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate;
  • verificarea modului de actualizare a listelor electorale;
  • verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie;
  • respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor spre consultare a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile;
  • înscrierile greşite sau erorile din listele electorale;
  • verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală;
  • obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.);
  • respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.;
  • instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. Legea nr. 370/2004 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Președintele României, cu modificările și completările ulterioare.

 

Autoritatea Electorală Permanentă va continua să efectueze aceste controale pentru a pregăti cadrul potrivit desfășurării alegerilor prezidențiale de anul acesta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.10.2014

Direcția comunicare și relații externe

 

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind instruirea oficialilor electorali de către AEP

 

 

           

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, în contextul alegerilor prezidențiale din 2014, derulează programe de instruire a persoanelor care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora. Aceste persoane urmează a fi înscrise în listele cu propuneri de președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora, liste care sunt întocmite de prefecți și înaintate AEP spre avizare. Ulterior, cei avizați urmează să participe la tragerea la sorți în vederea desemnării pe funcțiile menționate.

Programele de instruire a potențialilor președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora constituie o componentă constantă a activității Autorității Electorale Permanente.

Astfel, pentru alegerile europarlamentare din mai 2014, AEP a organizat la nivel național 85 de sesiuni de instruire, pentru aproximativ 50.000 de participanți.

Prin aceste programe de instruire, AEP urmărește ca participanții să cunoască și să aplice unitar legislația electorală și să se familiarizeze cu activităţile specifice organizării şi desfăşurării procesului electoral.

Autoritatea Electorală Permanentă consideră că formarea unui corp al oficialilor electorali este o condiție obligatorie pentru asigurarea unui sistem de management electoral profesionalizat și eficient.

 

 

Direcția comunicare și relații externe

25.09.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind desemnarea mandatarilor financiari pentru alegerea Președintelui României din data de 2 noiembrie 2014

 

 

 

 

Cu ocazia desfăşurării alegerilor pentru Președintele României din data de 2 noiembrie 2014, competitorii electorali au obligaţia desemnării unui mandatar financiar care să ţină evidenţa operaţiunilor financiare la nivel național.

Mandatarul financiar se înregistrează la Autoritatea Electorală Permanentă până la începerea campaniei electorale, respectiv 3 octombrie 2014, fapt care se aduce la cunoştinţă publică în presă sau pe pagina de internet a partidului.

Prevederile legale referitoare la mandatarul financiar, finanţarea campaniei electorale, limitele maxime ale cheltuielilor ce pot fi efectuate cu ocazia alegerii Președintelui României sunt prevăzute de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu completările ulterioare şi Hotărârea Guvernului nr. 749/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările ulterioare.

În termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale.

Candidatului declarat ales nu i se poate valida mandatul dacă raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale nu a fost depus în condiţiile legii.

 

 

 

 

 

 

Direcția comunicare și relații externe

17.09.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul de alegători pentru alegerile prezidențiale din data de 2, respectiv 16 noiembrie 2014, valabil la data de 12.09.2014

 

 

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește faptul că, potrivit art. 26 din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, listele electorale permanente se întocmesc și se tipăresc de către primari, pe baza datelor și informațiilor cuprinse în Registrul electoral.

Listele electorale permanente se întocmesc pe localități și cuprind toți cetățenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care ele au fost întocmite, potrivit mențiunilor din actele de identitate emise de statul român. Datele limită pentru tipărirea copiilor de pe listele electorale pentru alegerile prezidențiale din acest an sunt 31 octombrie, respectiv 14 noiembrie 2014.

Listele unităților administrativ-teritoriale cu numărul de alegători aferent datelor de 2 și 16 noiembrie 2014, valabile la data de 12 septembrie 2014, pot fi consultate accesândurmătoarele linkuri: 2nov și 16nov.

Foarte important este faptul că, față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă pe această temă, s-a înregistrat o scădere a numărului total de alegători cu 22.556 pentru 2 noiembrie și 22.559 pentru 16 noiembrie (18.336.254 cetățeni români cu drept de vot la data de 18 august 2014 vs. 18.313.698 cetățeni români cu drept de vot la data de 12.09.2014 pentru 2 noiembrie, respectiv 18.344.071 cetățeni români cu drept de vot la data de 18 august vs. 18.321.512 cetățeni români cu drept de vot la data de 12.09.2014 pentru 16 noiembrie).

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în registrul electoral aferent localităților conduse de aceștia și a unui import de date programat de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul MAI.

Precizăm că accesând Anexa1 și Anexa2 puteți consulta liste ce cuprind numărul total de alegători pe categorii de vârste, aferente zilelor de 2, respectiv 16 noiembrie 2014.

În ceea ce privește numărul cetățenilor români cu drept de vot care au domiciliul în străinătate, potrivit datelor furnizate de Direcția Generală de Pașapoarte la data de 15 septembrie 2014, pentru data de 2 noiembrie numărul este 530.158, iar pentru data de 16 noiembrie, 530.532.

 

Direcția comunicare și relații externe

15.09.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind declarațiile adoptate la de cea de-a 23-a Conferință anuală a ACEEEO

privind declarațiile adoptate la cea de-a 23-a Conferință anuală a ACEEEO

 

Cea de-a 23-a Conferință anuală a Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), desfășurată la București în perioada 5-6 septembrie, s-a încheiat cu adoptarea a două declarații referitoare la temele dezbătute: „Participarea femeilor în alegeri și în viața publică” și „Planificarea alegerilor generale”.

În legătură cu participarea femeilor în procesele electorale, ACEEEO își reafirmă sprijinul pentru respectarea principiului egalității de șanse pentru femei și bărbați și combaterea discriminării de gen.

În acest sens, ACEEEO recomandă organismelor electorale să conlucreze cu guvernele și partidele politice pentru promovarea unor mecanisme legale și instituționale, care să garanteze respectarea echilibrului de gen. De asemenea, organismele electorale trebuie să contribuie la informarea și educarea femeilor în ceea ce privește drepturile lor electorale, se mai arată în declarația ACEEEO.

În ceea ce privește planificarea alegerilor generale, declarația adoptată la Conferința ACEEEO subliniază că o bună planificare reprezintă cheia alegerilor libere și corecte.

Oficialii Electorali reuniți la București consideră că organismele electorale trebuie să planifice, cel puțin anual, acțiunile strategice, cele legate de organizarea și desfășurarea proceselor electorale, dar și cele care vizează informarea și educarea electoratului.

Cea de-a 23-a Conferință anuală a ACEEEO a reunit la București aproape 200 de oficiali electorali și reprezentanți ai unor prestigioase instituții internaționale din domeniul electoral.

 

 

 

 

 

 

 

Direcția comunicare și relații externe

08.09.2014

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind semnarea unui memorandum între Autoritatea Electorală Permanentă și Comisia Electorală Centrală a Ucrainei, pentru asistență în domeniul electoral

privind semnarea unui memorandum între Autoritatea Electorală Permanentă și Comisia Electorală Centrală a Ucrainei, pentru asistență în domeniul electoral

 

Autoritatea Electorală Permanentă și Comisia Electorală Centrală din Ucraina vor semna un memorandum de asistență și colaborare în domeniul electoral.

Presa este invitată la ceremonia de semnare a documentului, care va avea loc astăzi, 5 septembrie 2014, ora 17.00, la Hotel Marriott. Evenimentul are loc în cadul celei de-a 23-a Conferințe anuale a Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), care se desfășoară la București, în perioada 5-6 septembrie 2014.

Cele două instituții de management electoral se angajează să se sprijine reciproc în demersurile de construcție și implementare a sistemelor electorale din țările lor. Colaborarea dintre părțile semnatare se va concretiza în schimburi de informații și de expertiză privind soluțiile legislative și tehnice în materie de management electoral, dar și în proiecte comune de îndrumare a personalului electoral și de educare a alegătorilor.

Memorandumul va fi semnat de președintele Autorității Electorale Permanente, doamna Ana Maria Pătru și de vicepreședintele Comisiei Electorale Centrale a Ucrainei, domnul Andrii Mahera.

 

 

 

 

Direcția comunicare și relații externe

05.09.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind prezentarea pe tema „Participarea femeilor în alegeri”, susținută de președintele AEP, doamna Ana Maria Pătru, în cadrul Conferinței ACEEEO

 

 

Președintele Autorității Electorale Permanente, doamna Ana Maria Pătru, care deține și președinția Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), a susținut, în cadrul celei de-a 23-a Conferințe a Asociației, o prezentare pe tema participării femeilor din România în alegeri.

Plecând de la premisa că “alegerile reflectă mentalitatea, gradul de cultură și starea de spirit a unui popor”, președintele Autorității Electorale Permanente a opinat că “lumea noastră are sens, are echilibru, are coerență numai dacă bărbații și femeile, împreună, există și funcționează ca jumătățile unui întreg”.

Doamna Ana Maria Pătru a afirmat că în România, ca de altfel în toată Europa, “una dintre jumătăți, cea feminină, e doar un sfert sau chiar mai puțin” și a invocat mai multe cauze ale discriminării de gen:

„Dacă e vorba de discriminare, de lipsa legislației, de dezinteresul partidelor sau al autorităților, putem interveni prin politici publice. Ce facem însă atunci când slaba reprezentarea a femeilor este efectul unor mentalități greșite, a unei educații defectuoase ? Ce facem când femeile însele se percep ca nepotrivite pentru anumite funcții și se resemnează într-o paradigmă culturală și socială a discriminării?”

Președintele AEP a prezentat o statistică a participării femeilor în alegerile din România, subliniind că acestea sunt slab reprezentate în Parlamentul României și în administrația publică locală, atât în calitate de candidați, cât și ca număr de mandate obținute.

Astfel, la alegerile parlamentare din 2012 s-au înscris doar 340 de candidaţi femei, reprezentand 13,8% din totalul de 2.451 de candidați. Dintre acestea, doar 20 la sută au fost alese. Doamna Ana Maria Pătru a subliniat, citând datele unui studiu recent, că femeile din Parlamentul României, deși atât de puține, i-au depășit pe colegii lor bărbați în ceea ce privește indicele de activitate parlamentară. Un exemplu relevant îl oferă cele 11 doamne senator, care s-au dovedit a fi cu 78 la sută mai active decât cei 159 de senatori bărbați.

Nu e nevoie neapărat ca femeile să fie egale numeric cu bărbații pentru a-și dovedi eficiența și competența”, a conchis președintele AEP, care a oferit și o explicație pentru subreprezentarea femeilor în Parlament: “Partidele preferă candidați bărbați, pe care îi creditează din start cu mai multe șanse în alegeri. Iar puținele femei pe care le includ în listele de candidați sunt de multe ori trecute pe locuri neeligibile”.

În opinia președintelui AEP, „organismele electorale pot determina partidele, inclusiv prin propuneri de modificare a legislaţiei privind finanţarea acestora şi a legislaţiei electorale, să accepte o cotă de participarea a femeilor pe listele de candidaţi”.

Doamna Ana Maria Pătru a evidențiat faptul că România stă bine la raportul de gen în rândul membrilor aleşi anul acesta în Parlamentul European: zece din cei 32 de europarlamentari sunt femei, adică peste 31%, destul de aproape de ponderea de 37 la sută a eurodeputaților femei.

În schimb, la nivelul aleşilor din administraţia publică locală, se înregistrează cel mai grav dezechilibru de gen, a spus doamna Ana Maria Pătru: „Pentru funcţia de primar s-au înscris 14.146 candidaţi, din care 13.162 bărbaţi, reprezentând 93,04 la sută din totalul candidaților şi doar 984 femei, adică 6,96 la sută. Dintre acestea, numai 116 femei au devenit primari, majoritatea lor în comune – respectiv 109. Acest lucru înseamnă că la o sută de primari, doar trei sunt femei (3,64 la sută)”, a explicat președintele AEP.

În opinia doamnei Ana Maria Pătru, sunt mai multe soluții pentru încurajarea participării femeilor în procesele electorale.

„Împotriva discriminării de gen putem lupta cu arme legislative, cu instrumente instituționale, cu politici publice și chiar cu sancțiuni. Mai greu însă pot fi combătute mentalitățile și prejudecățile perpetuate în timp și acceptate chiar de femei, în multe cazuri. Este necesar să schimbăm percepțiile, atitudinile și comportamentele indivizilor. Bărbaţii, femeile, copiii au nevoie de educaţie setată pe drepturile omului şi pe o nouă înţelegere a valorilor fiinţei umane, indiferent de gen. Școala, familia, organismele electorale și societatea civilă pot combate stereotipiile de gen care blochează accesul femeilor în politică”.

Președintele Autorității Electorale Permanente a anunțat că a propus Comitetului Executiv al ACEEEO un proiect prin care să fie mobilizate organismele electorale într-o campanie pe termen lung pentru eliminarea discriminării de gen și promovarea femeilor în politică.

„Obiectivul imediat este să convingem mai întâi femeile de importanţa crucială a alegerilor şi de rolul pe care îl pot juca ele, fie în calitate de alegători, candidaţi, oficiali electorali sau observatori”, a concluzionat doamna Ana Maria Pătru.

 

 

 

Direcția comunicare și relații externe

05.09.2014