Alegerile în contextul pandemiei de covid-19

Alegerile în contextul pandemiei de covid-19

În contextul pandemiei de COVID-19, cele mai multe dintre scrutinele care erau programate să se desfășoare în perioada următoare au fost amânate. În acest sens, se pot enumera drept exemple: alegerile primare pentru nominalizarea unui candidat la scrutinul prezidențial din Statele Unite ale Americii (în mai multe state americane), alegerile locale din Marea Britanie (amânate cu un an până în luna mai 2021), toate tipurile de alegeri anticipate și procedurile pentru înregistrarea alegătorilor (Africa de Sud), al doilea tur al alegerilor locale din Franța, alegerile parlamentare din Serbia, Bolivia, Macedonia de Nord, Siria și Sri Lanka, al doilea tur al alegerilor parlamentare din Iran (amânat din luna aprilie până în luna septembrie 2020), alegerile locale pentru diferite districte din Elveția, Peru, Argentina, Australia, Tunisia, Canada și Spania, alegerile anticipate din Pakistan, referendumuri naționale în Armenia, Federația Rusă, Italia și Chile (amânat din luna aprilie pentru luna octombrie).

Există și cazuri de scrutine organizate în luna martie 2020, în ciuda impactului pandemiei de COVID-19. Astfel, au fost organizate următoarele evenimente electorale: alegeri parlamentare în Israel (2 martie), primul tur al alegerilor locale din Franța (15 martie), alegeri locale în Republica Dominicană (15 martie), alegeri locale în landul Bavaria, Germania (16 martie) și alegeri primare pentru nominalizarea unui candidat la scrutinul prezidențial din Statele Unite ale Americii (în trei state americane în data de 17 martie). Trebuie menționat faptul că turul secund al alegerilor locale din landul Bavaria, programat pe data de 29 martie, s-a desfășurat exclusiv prin intermediul votului prin corespondență, ca măsură de siguranță în contextul actual al pandemiei de COVID-19.

Alte state care au programate diverse tipuri de alegeri în prima jumătate a anului 2020 nu au anunțat până în acest moment amânarea lor. Exemple în acest sens pot fi: alegerile parlamentare din Mali (29 martie turul I și 19 aprilie turul II), alegerile parlamentare din Coreea de Sud (15 aprilie), alegerile prezidențiale din Polonia (10 mai), unde se dezbate utilizarea exclusivă a votului prin corespondență, precum și alegerile parlamentare din Mongolia (29 iunie).

Din experiența statelor care au organizat sau intenționează să organizeze alegeri în contextul pandemiei de COVID-19, putem identifica mai multe tipuri de măsuri adoptate pentru asigurarea respectării normelor de securitate epidemiologică impuse de către autorități:

  • Organizarea unor secții de votare speciale în corturi destinate exclusiv celor peste 5.500 de persoane aflate în autoizolare după ce s-au întors în țară din străinătate. De asemenea, oficialii electorali care au activat în aceste secții au fost îmbrăcați în costume speciale de protecție (alegeri parlamentare, Israel);
  • Emiterea unui Cod de conduită pentru participarea la vot în contextul pandemiei de COVID-19, în care se precizează, printre altele, modalitățile de votare disponibile, reguli privind igiena mâinilor, instituirea monitorizării temperaturii alegătorilor la intrarea în localul de vot, purtarea măștilor și respectarea distanțării sociale de către persoanele care se prezintă în secțiile de votare (alegeri parlamentare, Coreea de Sud, 15 aprilie 2020);
  • Testarea posibilității exercitării votului exclusiv prin corespondență (statul american Maryland testează această variantă în luna aprilie cu scopul de a o extinde pe tot teritoriul Statelor Unite ale Americii);
  • Promovarea de către Organismul de management electoral național a unor modificări legislative care să instituie implementarea unor metode alternative de exercitare a votului (vot prin corespondență, prin telefon, vot online, în special pentru alegătorii din străinătate), cu scopul de a elimina sau reduce semnificativ deplasarea efectivă a alegătorilor în secțiile de votare (alegeri legislative, Noua Zeelandă, 19 septembrie 2020);
  • Publicarea unui set de reguli de conduită pentru oficialii electorali care vor participa la procesul de vot atât în secții, cât și în orice alte locații care au legătură cu desfășurarea alegerilor. În afară de regulile aplicabile persoanelor, se instituie și reglementări de genul: amenajarea cabinelor de vot cu respectarea unei distanțe sigure între ele, dezinfectarea periodică a spațiului în care are loc votarea, asigurarea de substanțe dezinfectante, mănuși și măști pentru toți oficialii electorali și pe întreaga durată a procesului electoral (Document emis de Centrul american pentru Controlul și Prevenția Bolilor, disponibil la adresa https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/election-polling-locations.html).

Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale – International Foundation for Electoral Systems (IFES), având la bază îndrumările generale emise de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS), a formulat, la rândul său, o serie de recomandări pentru coordonarea planificării și implementării de către autoritățile implicate în organizarea alegerilor a tuturor măsurilor necesare pentru organizarea proceselor electorale în timpul crizelor de sănătate publică. Respectivele recomandări au fost elaborate în conformitate cu datele și informațiile primite de IFES începând cu data de 19 martie 2020, acestea fiind într-un proces continuu de actualizare. Astfel, potrivit IFES, este recomandată organizarea activităților electorale de la distanță, respectiv online, acolo unde prevederile legale permit. Dintre aceste recomandări, amintim:

  • desfășurarea campaniilor electorale de către candidații independenți și partidele politice exclusiv în mediul online sau prin mass-media tradițională;
  • facilitarea înregistrării online sau prin e-mail a alegătorilor;
  • pregătirea personalului calificat din secțiile de votare să se facă prin instruiri virtuale;
  • depunerea buletinelor de vot online;
  • soluționarea litigiilor electorale online, încurajarea depunerii plângerilor cu privire la procesul electoral online.

Având în vedere cele expuse mai sus, precum și situația epidemiologică din România, Autoritatea Electorală Permanentă a elaborat un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului ce a fost adoptat în ședința din 6 aprilie 2020 și care vizează următoarele aspecte principale:

– prelungirea mandatelor aleșilor locali până la preluarea mandatelor de către noii aleși, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020, procedurile pentru organizarea alegerilor urmând a fi demarate, cu respectarea termenelor din legislația electorală, într-un termen rezonabil de maximum 6 luni de la data expirării mandatelor actuale, dacă situația epidemiologică existentă în prezent în România va permite (în acest sens, la stabilirea datei alegerilor se va solicita în avizul Comitetului național pentru situații speciale de urgență);

– reducerea la jumătate a numărului de semnături necesare pentru depunerea candidaturilor, însoțită de opțiuni alternative, precum depunerea la Biroul Electoral Central a unei liste naționale, reprezentativă din punct de vedere teritorial, cuprinzând minimum 25.000 de semnături, din care cel puțin 500 de alegători în fiecare județ și 1.000 de alegători în municipiul București, respectiv dovedirea depunerii în contul bancar de campanie electorală a unei contribuții electorale minime, cu scopul de a proba seriozitatea demersului electoral; astfel, în ultimul caz, vor putea depune candidaturi într-un județ sau municipiul București, după caz, formațiunile politice ce dovedesc depunerea în contul bancar de campanie electorală, deschis la nivelul județului respectiv sau al municipiului București, a unei contribuții electorale în valoare de minimum 50 de salarii de bază minime brute pe țară (111.500 lei); candidații independenți vor avea opțiunea ca în locul depunerii listelor de susținători să facă dovada depunerii în contul bancar de campanie electorală a unei sume minime de bani în valoare de 3% din suma maximă de bani ce poate fi cheltuită pentru campania electorală, conform art. 28 din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale (exemple: 468 de lei pentru funcția de primar al orașului; 13.380 de lei pentru funcția de președinte al consiliului județean sau de primar al municipiului București, etc.)

  • semnarea şi depunerea electronică a listelor de susţinători, respectiv întocmirea şi depunerea electronică a dosarelor de candidatură, opţiune ce oferă competitorilor electorali posibilitatea de a realiza aceste operaţiuni – care în acest moment implică interacţiunea fizică obligatorie cu alegători şi oficiali electorali – şi de la distanţă; prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, elaborată cu consultarea Autorităţii pentru Digitalizarea României, vor fi stabilite aspectele tehnico-organizatorice necesare pentru implementarea soluţiilor legislative menţionate.

 

 

Bibliografie:

https://www.idea.int/news-media/multimedia-reports/global-overview-covid-19-impact-elections

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/election-polling-locations.html

https://vote.nz/elections-and-more/all-events/2020/2020-general-election/covid-19-and-the-2020-general-election/

https://www.nec.go.kr/engvote_2013/04_news/02_02.jsp?num=575&pg=1&col=&sw=

https://www.ifes.org/sites/default/files/impact_of_covid-19_on_elections.pdf

Alte articole: