Comunicat de presă privind revenirea AEP în conducerea executivă a Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO)

Comunicat de presă privind revenirea AEP în conducerea executivă a Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO)

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a redevenit membru în Comitetul Executiv al Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), pentru un mandat de trei ani, prin votul membrilor Adunării Generale a Asociației, reuniți la Ljubljana, Slovenia, în data de 24 septembrie 2019. Alături de România, din noul Comitet Executiv mai fac parte Bulgaria, Letonia, Lituania, Croația, Republica Modova și Kyrgyzstan.

AEP a fost reprezentată la acest eveniment de vicepreședintele Zsombor Vajda. De asemenea, oficialul AEP a participat și la conferința cu tema „Protecția juridică a dreptului de vot și transparența în alegeri”, organizată la Ljubljana, în perioada 25 – 26 septembrie 2019, de către ACEEEO în parteneriat cu Comisia Electorală de Stat a Sloveniei.

Reamintim că Autoritatea a deținut președinția ACEEEO în perioda 2013 – 2014 și a făcut parte din forul de conducere executiv în perioada 2013-2016.

ACEEEO este o asociație regională înființată în 1991 și cuprinde 25 de state din Uniunea Europeană, Europa Centrală și de Est. AEP este membru de drept al ACEEEO din anul 2004, participând astfel în 2005 la prima conferință anuală a organizației.

Asociația promovează instituționalizarea și profesionalizarea procedurilor democratice în regiune și organizează conferințe anuale care dezbat subiecte precum transparența actului electoral, reflectarea alegerilor în presă, precesul electoral, reforma finanțării campaniilor electorale, participarea cetățenilor la procesul electoral. ACEEEO oferă asistență și expertiză electorală atât membrilor săi, cât și altor state, organizează seminarii și ateliere de lucru și monitorizează alegerile.

 

 

 

Direcția comunicare

30.09.2019

Comunicat de presă privind situația deplasărilor în străinătate efectuate de reprezentanții AEP în perioada 2014 – 2019

Comunicat de presă privind situația deplasărilor în străinătate efectuate de reprezentanții AEP în perioada 2014 – 2019

 

Pentru o corectă informare a opiniei publice, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) comunică situația deplasărilor în străinătate efectuate de reprezentanții instituției în perioada 2014 – 2019, cu următoarele precizări:

  1. AEP face parte din prestigioase oraganizații internaționale cu activitate în domeniul electoral și, în această calitate, reprezentanți ai Autorității au participat la cele mai importante evenimente internaționale organizate de acestea.
  • Autoritatea este membru al Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) din anul 2014 și a deținut președinția acesteia în perioada 2014-2015.
  • De asemenea, AEP este membru al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) din anul 2013, aflându-se la conducerea acesteia în perioada 2017-2019.
  • O altă organizație internațională din care face parte AEP este Rețeaua de competențe electorale francofone (RECEF), care a organizat anul acesta în România Conferința anuală.
  1. Totodată, AEP colaborează constant și cu alte organizații care activează în domeniul electoral, precum Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneția),Institutul Internațional pentru Democrație și Asistența Electorală (IDEA), Fundația Internațională pentru Suport Electoral (IFES), Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP), Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa  – Biroul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE – ODIHR), Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS).
  2. AEP a încheiat memorandumuri de colaborare bilaterală cu organismele de management electoral din Ucraina, Republica Moldova și Libia, precum și acorduri multilaterale cu instituții similare din Georgia, Lituania, Letonia, Bosnia şi Herțegovina, Macedonia, Bulgaria, Belarus și Slovenia.
  3. În calitate de actor important în domeniul electoral internațional, AEP a participat la numeroase misiuni de observare a alegerilor din țări de pe toate continentele, organizând, la rândul său, cu prilejul unor alegeri generale, programe electorale cu largă participare internațională.
  4. Președintele Autorității, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, care a preluat conducerea instituției în februarie 2019, este hotărât să mențină și să consolideze relațiile stabilite de AEP în anii anteriori cu organisme electorale omoloage și organizații internaționale care au un cuvânt de spus în domeniul electoral. AEP va onora majoritatea invitațiilor de participare la evenimente internaționale importante din domeniul său de activitate, indiferent cât de exotică este țara în care acestea vor avea loc, pentru că instituția noastră nu poate funcționa izolat, ignorând evoluțiile și expertiza partajate de experți și oficiali electorali din alte țări, a declarat președintele AEP.
  5. România a fost, de foarte multe ori, o destinație pentru oficiali și experți electorali veniți din toate colțurile lumii la evenimente internaționale organizate de AEP. Chiar și în acest an, cu ocazia alegerilor prezidențiale din noiembrie, vor fi prezenți în România numeroși oficiali și experți electorali străini invitați să participe, ca observatori, în cadrul programului electoral organizat de AEP.

În anul 2020, AEP va găzdui a patra conferință științifică organizată în parteneriat cu Comisia de la Veneția, continuând astfel o tradiție începută în anul 2015, aceste evenimente  reunind la București, de fiecare dată, zeci de reprezentanți ai unor importante organizații  internaționale de profil și ai organismelor de management electoral din țări partenere.

  1. În ceea ce privește achiziții directe efectuate de AEP care au suscitat interesul unor reprezentanți ai presei, menționăm că acestea au următoarele destinații:
  • Achiziții pentru dotarea Biroului Electoral Central (BEC):
  • Masă de consiliu 8.800 mm (pentru ședințele BEC) – 18.987 lei
  • 22 tablete Apple iPad Pro 10,5”- 64.185 lei
  • Achiziții de produse și lucrări de montare perdele (incluzând material perdele, draperii, galerie, console, șine de prindere) – 16.345 lei
  • Achiziții pentru cabinet vicepreședinte
  • Mobilier birou MDF (scaun directorial+dulap+birou) – 15.764, 71 lei
  • Achiziții pentru cabinet secretar general
  • Espressor Nespresso – 1.092 lei
  • Achiziții pentru cabinetul președintelui
  • Pachet mobilier MDF (scaun directorial+dulap+birou) – 17.310, 94 lei
  • Masă conferință consiliu – 2.093 lei
  • Cabină duș – 1.521,01 lei
  • Tabletă Apple iPad Pro 11” + Husă cadou – 5.394,96 lei (a înlocuit tableta Apple iPad Pro 12,9” achiziționată în anul 2016 de președintele AEP de la acea dată, la un preț de 4.416, 65 lei, împreună cu alte trei tablete la același preț, destinate celor celor doi vicepreședinți și directorului Direcției pentru coordonarea sistemului informațional electoral național.

Precizăm că președintele AEP nu a participat la niciuna din deplasările externe în așa-zisele destinații exotice vehiculate în spațiul public, în aceste delegații Autoritatea fiind reprezentată de specialiștii săi.

Situația deplasărilor în străinătate efectuate de reprezentanții AEP în perioada 2014 – 2019 este publicată pe site-ul www.roaep.ro și poate fi consultată accesând următorul link:

http://www.roaep.ro/prezentare/wp-content/uploads/2019/09/DEPLASARI-ÎN-STRAINĂTATE-2014-2019.pdf

Situația evenimentelor internaționale organizate de Autoritatea Electorală Permanentă în România în perioada 2014 -2019 este publicată pe site-ul www.roaep.ro și poate fi consultată accesând următorul link:

http://www.roaep.ro/prezentare/wp-content/uploads/2019/09/EVENIMENTE-INTERNA%C8%9AIONALE-ORGANIZATE-DE-AEP-2014-2019.pdf

 

 

 

 

Direcția comunicare

20.09.2019

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Președintele României din anul 2019

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Președintele României din anul 2019

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a elaborat și lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru Președintele României din anul 2019.

Prin acest proiect de act normativ sunt propuse următoarele măsuri principale:

– aplicarea corespunzătoare a metodologiei emise de AEP privind tragerea la sorți computerizată a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora, precum și a hotărârilor Autorității privind aducerea la cunoștință publică a delimitării și a numerotării secțiilor de votare din țară, precum și a sediilor acestora, respectiv privind setul de condiții minimale pe care trebuie să le îndeplinească locațiile în care funcționează secțiile de votare, precum și dotarea minimală a acestora;

– stabilirea normativelor privind ștampilele cu mențiunea „VOTAT”;

– stabilirea modelului cererii pentru desemnarea ca președinte al biroului electoral al secției de votare din străinătate sau ca locțiitor al acestuia;

– stabilirea modelului notei logistice prevăzute de art. 23 alin. (6) lit. d) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare;

– stabilirea perioadei în care Ministerul Afacerilor Externe trebuie să comunice Autorității Electorale Permanente propunerile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare privind sediile secțiilor de votare din străinătate pentru alegerile prezidențiale din anul 2019, respectiv 23 septembrie – 19 octombrie 2019;

– se prevede perioada în care se vor desfășura operațiunile de desemnare a președinților birourilor secțiilor de votare din străinătate și a locțiitorilor acestora, respectiv 24 septembrie – 24 octombrie 2019;

– sunt prevăzute materialele electorale pe care președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate sau locțiitorii acestora le primesc pe bază de proces-verbal în preziua votării;

– sunt definite persoanele care fac parte din categoria alegătorilor cu mobilitate redusă.

Proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la data de 17.09.2019 și poate fi consultat la secțiunea „Legislație electorală – Transparență decizională”.

Observațiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menționat pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro,  până la data de 23.09.2019.

 

Direcția comunicare

18.09.2019

Comunicat de presă privind numărul total de alegători români înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro

Comunicat de presă privind numărul total de alegători români înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că aproape 80.000 de alegători români s-au înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro, ceea ce reprezintă aproximativ 20 % din numărul românilor din diaspora care au votat la alegerile europarlamentare din 26 mai 2019. Precizăm că românii din străinătate au avut inițial la dispoziție 46 de zile pentru a se preînregistra pe acest portal și, ulterior, încă patru zile stabilite prin ordonanță de urgență.

Menționăm că cei mai mulți au optat pentru votul prin corespondență, respectiv 41.003, iar 38.944 au ales votul la secția de votare.

Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, declară că este dezamăgit de numărul mic al românilor care au accesat portalul www.votstrainatate.ro pentru a-și asigura exercitarea dreptului de vot în bune condiții, fără costuri și fără aglomerația din anii precedenți. „Mă așteptam ca măcar cei 400.000 de români care au votat la alegerile europarlamentare din acest an, unii dintre ei așteptând ore întregi la coadă, să fie receptivi la facilitățile oferite de legislația electorală și speram să opteze în număr foarte mare pentru votul prin corespondență”, a afirmat președintele AEP.

Precizăm că AEP a demarat deja acțiunea de evaluare a înregistrărilor, de estimare a numărului necesar de secții de votare și de mapare a acestora, datele urmând a fi comunicate Ministerul Afacerilor Externe (MAE) până cel mai târziu la data de 18 septembrie 2019.

Reamintim că se înființează obligatoriu o secție de votare pentru cel puțin 100 de înregistrări din aceeași localitate sau grup de localități.

Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise, în premieră, timp de trei zile pentru fiecare tur de scrutin, după cum urmează: vineri, 8/22 noiembrie 2019, între orele 12,00 – 21,00, sâmbătă, 9/23 noiembrie 2019, între orele 7,00 – 21,00, duminică, 10/24 noiembrie 2019, între orele 7,00 -21,00, cu posibilitatea prelungirii în fiecare zi până cel mai târziu la ora 23,59, în cazul care în sediul secției sau în afara acestuia se mai află alegători care așteaptă să voteze.

În ceea ce privește exercitarea dreptului de vot prin corespondență, documentele necesare acestuia vor fi expediate prin intermediul Poștei Române până cel mai târziu la data de 17 octombrie 2019. Reamintim că alegătorul trebuie să expedieze plicul cu votul exprimat astfel încât acesta să ajungă la sediul biroului electoral pentru votul prin corespondență din țară sau din afara țării, în funcție de opțiune, până cel mai târziu la data de 7 noiembrie 2019. În situația în care, din diverse motive, plicul nu ajunge la timp pentru a fi validat, alegătorul va fi notificat să se îndrepte spre cea mai apropiată secție de votare.

În vederea informării corecte a alegătorilor cu privire la modalitățile specifice de exercitare a dreptului de vot, Autoritatea Electorală Permanentă pregătește clipuri informative care vor ilustra tehnica votării pas cu pas, atât prin corespondență, cât și la secția de votare.

 

 

 

 

Direcția comunicare

16.09.2019

Comunicat de presă privind precizările președintelui AEP legate de utilizarea datelor cu caracter personal ale alegătorilor români din străinătate exclusiv în procesele electorale

Comunicat de presă privind precizările președintelui AEP legate de utilizarea datelor cu caracter personal ale alegătorilor români din străinătate exclusiv în procesele electorale

 

Președintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, revine asupra repetatelor asigurări pe care le-a oferit în legătură cu utilizarea datelor cu caracter personal ale alegătorilor români din străinătate și precizează, din nou, că acestea sunt destinate exclusiv proceselor electorale.

În opinia președintelui AEP, informațiile potrivit cărora datele personale ale alegătorilor români din străinătate ar putea ajunge la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sunt de natură să descurajeze exercitarea dreptului de vot de către aceștia.

„Registrul electoral, gestionat de AEP, cuprinde datele personale ale tuturor cetățenilor români cu drept de vot. Nu am pus, nu punem şi nu vom pune aceste date la dispoziţia niciunei entități a statului, cu excepția celor implicate în organizarea și desfășurarea proceselor electorale, deoarece instrumentele legale ne spun că nu avem voie”, a precizat președintele AEP.

Remintim că, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, datele şi informaţiile conţinute în Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale. În cazul datelor cu caracter personal ale alegătorilor români din străinătate care se preînregistrează pe portalul www.votstrainatate.ro, acestea sunt doar la dispoziția Autorității Electorale Permanente și a Ministerului Afacerilor Externe, precum și a Poștei Române, doar pentru aceste alegeri.

Mai precizăm că listele electorale permanente cu cetățenii români înregistrați ca alegători în străinătate se întocmesc doar pentru alegerile prezidențiale din acest an.

„Îi asigur pe toți românii din străinătate că datele lor sunt în siguranță și îi îndemn să continue să se înregistreze fără rezerve pe portalul www.votstrainatate.ro, recomandându-le să opteze pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură și comodă de vot la distanță, fără cozi, fără deplasări și fără costuri”, a subliniat președintele AEP.

 

 

 

 

Direcția comunicare

13.09.2019

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile prezidențiale din anul 2019

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de hotărâre a AEP privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile prezidențiale din anul 2019

 

Autoritatea Electorală Permanentă a elaborat și lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2019.

Proiectul vizează strict aspecte ce țin de finanțarea campaniei electorale şi rambursarea cheltuielilor electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2019, reglementând, în principal, următoarele:
a) termenul şi procedura de înregistrare a mandatarilor financiari coordonatori, precum şi principalele atribuții ale acestora;
b) tipurile de conturi bancare ce pot fi deschise pentru campania electorală în contextul alegerilor pentru Președintele României;
c) contribuțiile partidelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru campania electorală, precum şi ale candidaților, sursa şi cuantumul maxim al acestora;
d) condițiile pe care trebuie să le îndeplinească cheltuielile electorale la alegerile pentru Președintele României, inclusiv limitele maxime ale acestora, tipurile de cheltuieli permise pentru campania electorală şi procentul maxim în care acestea pot fi efectuate raportat la valoarea maximă a contribuțiilor;
e) materialele de propagandă electorală: condiții, tipuri de materiale de propagandă electorală ce pot fi utilizate în campania electorală şi tipuri de acțiuni și materiale de propagandă electorală care nu sunt permise de prevederile legale în vigoare în timpul campaniei electorale, datele ce se imprimă pe materialele de propagandă electorală;
e) documentele utilizate pentru raportarea cheltuielilor electorale la Autoritatea Electorală Permanentă, cu trimitere la modelele documentelor corespunzătoare prevăzute în anexele la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare;
f) termenele şi documentele referitoare la rambursarea cheltuielilor electorale, inclusiv documentele justificative ce trebuie prezentate Autorităţii Electorale Permanente pentru fiecare tip de cheltuială electorală.

De asemenea, proiectul de act normativ propune reglementarea unor aspecte ce țin de finanțarea campaniei electorale şi de rambursarea cheltuielilor electorale în situația organizării unui al doilea tur de scrutin în condițiile prevăzute la art. 81 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Proiectul de hotărâre a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la data de 12.09.2019 și poate fi consultat la secțiunea Legislație electorală – Transparență decizională

Precizăm că observațiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menționata pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro, până la data de 18.09.2019.

 

 

 

Direcția comunicare
13.09.2019

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna septembrie 2019

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna septembrie 2019

 

Nr. Crt.

 

Partidul politic

Valoare subvenţie rezultată în urma aplicării algoritmului de calcul prevăzut la art. 24 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016 (lei)

Valoare subvenţie virată de AEP în contul fiecărui partid politic, în prima decadă a lunii septembrie 2019 (lei)
1 Partidul Social Democrat 13.516.245,66 13.516.245,66
2 Partidul Național Liberal 6.192.634,11 6.192.634,11
3 Uniunea Salvați România 1.821.085,47 1.821.085,47
4 Partidul Alianța Liberalilor și Democraților 1.346.033,32 1.346.033,32
5 Partidul Mișcarea Populară 876.466,60 876.466,60
6 Uniunea Națională pentru Progresul României* 36.145,63  
      TOTAL 23.788.610,79 23.752.465,16

* Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Uniunii Naționale pentru Progresul României, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată, s-a suspendat prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 32 din 31.03.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.

 

 

Direcția comunicare

12.09.2019

Comunicat de presă privind adoptarea de către Guvern a unor hotărâri cu impact privind exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Preşedintele României de către cetăţenii români din străinătate

Comunicat de presă privind adoptarea de către Guvern a unor hotărâri cu impact privind exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Preşedintele României de către cetăţenii români din străinătate

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă informează că în şedinţa Executivului de astăzi, 9 septembrie 2019, au fost adoptate două hotărâri ale Guvernului care privesc, în mod direct, exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Preşedintele României de către cetăţenii români din străinătate.

Prima hotărâre priveşte votul prin corespondenţă, mai precis aspecte tehnico-financiare fără de care nu ar fi posibilă exercitarea votului prin corespondenţă. Astfel, au fost stabilite modelele, dimensiunile şi condiţiile de confecţionare a documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin corespondență, tipurile de servicii şi produse poştale utilizate pentru exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă defalcat pe două fluxuri (fluxul plecări trimiteri poștale din România şi fluxul sosiri trimiteri poștale în România), precum şi tipurile de cheltuieli aferente.

Totodată, a fost stabilit cuantumul indemnizaţiilor pentru activitatea membrilor birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă. Astfel, preşedintele biroului electoral pentru votul prin corespondenţă şi locţiitorul acestuia vor primi o indemnizaţie de 380 de lei pentru fiecare zi de activitate, iar ceilalți membri ai birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă vor primi o indemnizaţie de 190 de lei pentru fiecare zi de activitate. Aceste indemnizaţii se acordă pentru maximum 5 zile de activitate pentru fiecare tur de scrutin.

Prin a doua hotărâre, Guvernul a alocat resurse financiare suplimentare pentru buna organizare în străinătate a alegerilor pentru Preşedintele României din acest an.

Ambele hotărâri au fost iniţiate de către Autoritatea Electorală Permanentă şi urmează a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

 

 

Departamentul cooperare internațională și relații publice

09.09.2019

Comunicat de presă privind situația actualizată a înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro

Comunicat de presă privind situația actualizată a înregistrărilor pe portalul www.votstrainatate.ro

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că numărul alegătorilor din străinătate care s-au înregistrat până astăzi, 6 septembrie 2019, ora 16:00, cu opțiunea pentru votul prin corespondență este de 22.636 de persoane și depășește numărul celor care au optat pentru votul la secția de votare. Pentru votul la secția de votare figurau înregistrate până la același moment 21.900 de persoane.

Preşedintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, aminteşte cetățenilor români care au locuiesc în străinătate că mai au la dispoziție doar 5 zile pentru a se înregistra pe portalul www.votstrainatate.ro și le recomandă să opteze cu încredere pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără cozi, fără deplasări şi fără costuri.

În privința informațiilor vehiculate în spațiul public potrivit cărora alegătorii români din străinătate ezită să se înregistreze pe portalul www.votstrainatate.ro din cauza suspiciunii că datele lor personale ar putea ajunge la Agenția Națională de Înregistrare Fiscală (ANAF) sau la alte instituții ale statului, Autoritatea Electorală Permanentă reiterează unele precizări și aduce clarificări suplimentare, după cum urmează:

  1. Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, datele şi informaţiile conţinute în Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale.
  2. În conformitate cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, datele alegătorilor români din străinătate care se înregistrează pe portalul www.votstrainatate.ro sunt doar la dispoziția Autorității Electorale Permanente și a Ministerului Afacerilor Externe și vor fi utlizate doar pentru acest scrutin.
  3. Listele electorale permanente cu cetățenii români înregistrați ca alegători la secția de votare sau prin corespondență se întocmesc doar pentru alegerile prezidențiale din acest an.
  4. Datele din Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV) sunt deținute de Autoritatea Electorală Permanentă și, ulterior proceselor electorale de până acum, au fost puse la dispoziția altor autorități doar în chestiuni care privesc strict procesele electorale și nu au fost furnizate organelor fiscale.

 Reamintim că pentru exercitarea votului prin corespondență trebuie parcurși următorii pași:

  1. ÎNREGISTRAREA – completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă. La acest formular trebuie anexată copia scanată sau fotografia actului de identitate și copia documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine (vezi Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627 din 26.08.2019, care abrogă Ordinul nr. 500/2016).
  2. PRIMIREA DOCUMENTELOR – Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin cores­pondenţă:
  • două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două autocolante cu menţiunea „VOTAT”, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot;
  • două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondență din țară, pe care alegătorul care a optat pentru transmiterea votului prin corespondență în țară îl va aplica pe plicul exterior.
  1. VOTAREA
  • Pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea „VOTAT” pe patrulaterul cu candidatul preferat;
  • Buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează;
  • Se completează certificatul de alegător, menţio­nând data şi semnând olograf;
  • Se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează;

ATENȚIE! În cazul celui de-al doilea tur de scrutin pentru Președintele României, înainte de a aplica timbrul autocolant pe patrulaterul ce conține candidatul pentru care optează, alegătorul se asigură că acesta participă la cel de-al doilea tur de scrutin.

  1. EXPEDIEREA – Alegătorul cu domiciliul sau reședința în străinătate are trei variante de expediere a plicului exterior sigilat care conține votul său:

– îl trimite în țară, depunând plicul la orice oficiu poștal ori în orice cutie poștală a statului-gazdă;

– îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa;

– îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din țara-gazdă după caz.

Precizăm că înregistrarea pe portalul www.votstrainatate.ro se poate face doar în nume  propriu. Orice acțiune de utilizare a datelor de identitate în vederea înregistrării online în numele altei persoane este ilegală. Faptele de acest gen, realizate cu scopul de a genera înființarea artificială de secții de votare semnifică inducerea în eroare a autorităților publice și pot aduce prejudicii statului român.

Atragem atenția tuturor cetățenilor cu drept de vot care intenționează să se înregistreze pe portal să acționeze individual, respectând principiile onestității și corectitudinii, și să nu divulge datele de identificare proprii unor terțe părți în scopul facilitării înscrierii unui grup de alegători de către o singură persoană.

Accesați portalul www.votstrainatate.ro pentru a vă preînregistra și a vă asigura exercitarea dreptului de vot în cele mai bune condiții.

Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

 

 

 

Direcția comunicare

06.09.2019

Comunicat de presă privind desfăşurarea atelierelor de lucru “Aspecte economico-financiare relevante în activitatea de control a finanțării partidelor politice” din cadrul proiectului ARGUS (Poiana Brașov, 2-6 septembrie 2019)

Comunicat de presă privind desfăşurarea atelierelor de lucru “Aspecte economico-financiare relevante în activitatea de control a finanțării partidelor politice” din cadrul proiectului ARGUS (Poiana Brașov, 2-6 septembrie 2019)

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) desfășoară, prin Proiectul ARGUS – integritate, etică, transparență, anticorupție în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, atelierele de lucru ”Aspecte economico-financiare relevante în activitatea de control a finanțării partidelor politice”, care au loc la Poiana Braşov, în perioada 2 – 6 septembrie 2019.

Atelierele de lucru sunt destinate grupului-țintă format din 174 de experți din cadrul Autorității Electorale Permanente. Pe parcursul sesiunilor, participanții vor fi instruiți în vederea dobândirii competențelor legate de aspectele economico-financiare din domeniul finanțării partidelor politice şi a campaniilor electorale.

Activitatea de control al finanțării partidelor politice și a campaniei electorale este una dintre atribuțiile cele mai importante ale AEP, întrucât de aceasta depinde în mare parte încrederea cetățenilor în instituția noastră. Aceste ateliere consolidează și îmbunătățesc cunoștințele de natură economico-financiară ale celor implicați în această activitate care trebuie să fie pe deplin transparentă și corectă,  a declarat în alocuțiunea sa preşedintele AEP, Constantin-Florin Mitulețu-Buică.

Reamintim că AEP implementează, în calitate de beneficiar, Proiectul ARGUS – integritate, etică, transparență, anticorupție în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale (Cod proiect: 118704), cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 – 2020, Cod apel: POCA/130/2/2/ Creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul autorităților și instituțiilor publice.

Proiectul are ca scop: creșterea transparenței, eticii și integrității în cadrul Autorității Electorale Permanente, contribuind la implementarea obiectivului 3.5 din cadrul Strategiei Naționale Anticorupție 2016-2020; îmbunătățirea capacității administrative a AEP prin transparență, vizând prevenirea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale; creșterea capacității AEP de asigurare a eticii și integrității la nivelul instituției, promovând norme unitare şi proceduri actualizate în domeniul controlului, managementului riscurilor și vulnerabilităților instituționale.

 

 

Direcția comunicare

05.09.2019