Comunicat de presă

Comunicat de presă privind adoptarea Ordonanței de Urgență de modificare a Legii 370/2004 pentru alegerea Președintelui României

Guvernul României a adoptat astăzi o serie de acte normative necesare bunei desfășurări a procesului electoral din anul 2014 pentru alegerea Președintelui României, inițiate de către Autoritatea Electorală Permanentă și Ministerul Afacerilor Interne.

Astfel, a fost adoptată Ordonanța de Urgență de modificare a Legii 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, care urmăreşte să asigure un plus de transparență a procesului electoral și să stabilească măsuri tehnico-organizatorice necesare pregătirii, organizării și desfăşurării în bune condiții a alegerilor pentru Preşedintele României.

Urgenţa reglementării este determinată de apropierea procesului electoral pentru alegerea Preşedintelui României, precum și de faptul că neadoptarea imediată a modificărilor legislative preconizate este de natură să conducă la afectarea drepturilor electorale ale cetăţenilor români.

Principalele modificări adoptate astăzi, privesc următoarele aspecte:

-Majorarea termenului de stabilire, de către Guvern, a datei alegerilor, de la 45 de zile, la 60 zile înainte de ziua votării (până la această modificare data începerii campaniei electorale coincidea cu termenul limită de depunere a candidaturilor; prin modificarea adoptată, se urmăreşte inclusiv evitarea situaţiei în care unii candidaţi vor primi timpi de antenă sau vor efectua cheltuieli pentru campania electorală, însă Biroul Electoral Central sau Curtea Constituţională le vor respinge ulterior propunerile de candidatură);

-Eliminarea organizării secțiilor de votare speciale, în gări, autogări, aerogări, campusuri universitare, corelativ cu reglementarea posibilității exercitării dreptului de vot la orice secție de votare (în condițiile în care alegatorii care nu se află în localitatea de domiciliu pot vota la orice secție de votare);

-Reglementarea posibilității funcționarilor publici de a fi desemnați ca președinți și locțiitori ai birourilor electorale ale secțiilor de votare;

-Reglementarea posibilității furnizării, de către birourile electorale ale secțiilor de votare, a prezenței la vot;

– Instituirea unor reglementări exprese în ceea ce privește exercitarea dreptului de vot, prin intermediul urnei speciale, în cazul persoanelor cu drept de vot aflate în penitenciare, respectiv a persoanelor cu drept de vot internate în spitale, în sensul că cererile de votare prin intermediul urnei speciale pot fi depuse la mai multe secții de votare din proximitatea penitenciarelor, respectiv a spitalelor, stabilite prin decizie a biroului electoral județean sau a biroului electoral al sectorului municipiului București;

– Mărirea termenului pentru întocmirea listei cuprinzând persoanele care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau locțiitori ai acestora, astfel încât să permită efectuarea de către Autoritatea Electorală Permanentă a verificărilor necesare acordării avizului.

De asemenea, prezentul proiect propune o serie de măsuri tehnico-organizatorice în vederea evitării unor eventuale disfuncţionalităţi în organizarea alegerilor pentru Președintele României, precum şi realizarea în condiţii de siguranţă a operaţiunilor electorale privind centralizarea rezultatelor votării.

Astfel, Institutul Național de Statistică asigură editarea şi tipărirea proceselor-verbale pentru constatarea rezultatelor alegerilor la Regia Autonomă „Monitorul Oficial”, dotarea cu echipamente, tehnică de calcul şi consumabile, precum şi instruirea personalului implicat în efectuarea operaţiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor alegerilor pentru Preşedintele României de către Biroul Electoral Central, birourile electorale judeţene, biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

Tot astăzi, la propunerea Autorității Electorale Permanente și a Ministerului Afacerilor Interne, Guvernul României a adoptat Hotărârea prin cares-a stabilit ca dată a alegerilor pentru Președintele României ziua de duminică 2 noiembrie 2014, această Hotărâre urmând a intra în vigoare la data de 3 septembrie 2014.

Totodată, Guvernul a adoptat Hotărârea privind aprobarea Programului calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare pentru alegerea Președintelui României în anul 2014.

Direcţia comunicare şi relaţii externe

26 iunie 2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind lansarea site-ului dedicat istoricului electoral al României

Autoritatea Electorală Permanentă anunţă lansarea site-ului „Istoric electoral România” într-o nouă prezentare, care poate fi accesat începând de astăzi de către toţi cei interesaţi de alegerile şi referendumurile organizate în România din anul 1992 şi până în prezent.

Site-ul cuprinde două tipuri de link-uri: unul către Birourile Electorale Centrale organizate pentru alegerile şi referendumurile din această perioadă şi unul către rezultate, stastistici şi hărţi ale fiecărui scrutin.

Demersul Autorităţii Electorale Permanente urmăreşte nu doar crearea unei baze de date transparente şi complete a proceselor electorale, ci şi furnizarea unui instrument util pentru documentarea mass-media, a competitorilor politici şi a specialiştilor. Cei care accesează acest site vor găsi numeroase statistici, informaţii privind prezenţa la urne, rezultate până la nivel de secţie de votare pentru fiecare competitor şi candidat, rezultate comparative între aceleaşi tipuri de scrutin.

Autoritatea Electorală Permanentă recomandă utilizatorilor consultarea hărţilor construite pentru fiecare proces electoral, pentru a obţine rapid rezutatele în procente, număr de voturi, în funcţie de candidat, competitor, secţie de votare, localitate, colegiu, circumscripţie, dar şi pentru a vizualiza ponderea formaţiunilor politice la nivel naţional.

Adresa site-ului este www.roaep.ro/istoric/

Direcţia comunicare şi relaţii externe

16.06.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoştinţă publică lista competitorilor electorali care au îndeplinit condiţiile pentru restituirea depozitelor cu ocazia alegerilor parţiale pentru Camera Deputaţilor şi Senat din data de 25 mai 2014.

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoştinţă publică lista competitorilor electorali care au îndeplinit condiţiile pentru restituirea depozitelor cu ocazia alegerilor parţiale pentru Camera Deputaţilor şi Senat din data de 25 mai 2014, prevăzute de Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare.

Reamintim că AEP este titulara unui cont colector special, nepurtător de dobândă, numit Cont colector AEP Alegeri parlamentare unde competitorii electorali trebuiau să depună depozitele prevăzute la art. 29 alin. (5) din Legea nr. 35/2008 la depunerea candidaturilor pentru alegerile din 25 mai a.c. În contul colector s-a strâns suma de 233.800 lei.

Competitorii electorali care au obţinut cel puţin 2% din voturile exprimate la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor din 25 mai 2014 sunt: ALIANŢA ELECTORALĂ PSD-UNPR-PC, PARTIDUL NAŢIONAL LIBERAL, PARTIDUL DEMOCRAT LIBERAL, PARTIDUL MIŞCAREA POPULARĂ, UNIUNEA DEMOCRATĂ MAGHIARĂ DIN ROMÂNIA, PARTIDUL POPORULUI – DAN DIACONESCU şi FORŢA CIVICĂ.

Competitorii electorali care au obţinut cel puţin 2% din voturile exprimate la alegerile parţiale pentru Senat din 25 mai 2014 sunt: ALIANŢA ELECTORALĂ PSD-UNPR-PC, PARTIDUL NAŢIONAL LIBERAL, PARTIDUL DEMOCRAT LIBERAL, PARTIDUL MIŞCAREA POPULARĂ,  PARTIDUL POPORULUI – DAN DIACONESCU, PARTIDUL NAŢIONAL ŢĂRĂNESC CREŞTIN DEMOCRAT şi FORŢA CIVICĂ.

Competitorii electorali care nu au obţinut cel puţin 2% din voturile exprimate la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor din 25 mai 2014 sunt: PARTIDUL NAŢIONAL ŢĂRĂNESC CREŞTIN DEMOCRAT şi PARTIDUL ROMÂNIA MARE. Depozitele acestora se vor face venit la bugetul de stat, potrivit legii.

Competitorii electorali care au îndeplinit condiţiile prevăzute la art. 29 alin. (7) din Legea nr. 35/2008 vor solicita în scris Autorităţii Electorale Permanente restituirea depozitelor. Solicitarea de restituire se va face de către conducerea centrală a partidului politic care a propus candidaţii şi nu la nivel individual (de către fiecare candidat), în conformitate cu prevederile Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 8/2014 pentru aprobarea Normelor privind constituirea şi restituirea depozitelor la funcţia de deputat sau de senator la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor şi Senat din data de 25 mai 2014, care poate fi vizualizată accesând link-ul http://www.roaep.ro/becpp2014/wp-content/uploads/2014/04/hotarare_norme.pdf.

Potrivit prevederilor legale, Autoritatea Electorală Permanentă va restitui depozitele competitorilor electorali în termen de 14 zile lucrătoare de la data rămânerii definitive a rezultatului alegerilor.

Procesele-verbale cu rezultatele obţinute de competitorii electorali la alegerile parţiale pentru Camera Deputaţilor şi Senat din data de 25 mai 2014, pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 29 alin. (7) din Legea nr. 35/2008 cu modificările şi completările ulterioare, pot fi consultate aici.

 

 

Direcţia comunicare şi relaţii externe                                                                          02.06.2014

Comunicat de presă

Comunicat de presă

  Având în vedere prevederile art. 13 alin. (1) și art. 46 alin. (2) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare: Cetățenii care în ziua alegerilor se află în localitatea (comună, oraș, municipiu) de domiciliu își vor exercita dreptul de vot la secția la care sunt înscriși în listele electorale permanente. Cetățenii care în ziua alegerilor se află în altă localitate (comună, oraș, municipiu) decât cea de domiciliu își vor exercita dreptul de vot la orice secție de votare urmând a fi înscriși în lista electorală suplimentară. Conform dispozițiilor tezei prime a art. 47 alin. (1) din Legea nr.33/2007 Președintele biroului electoral al secției de votare poate aproba, la cererea scrisă a alegătorilor netransportabili din motive de boală sau invaliditate, ca o echipă formată din cel puțin doi membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială și cu materialul necesar votării (ștampilă cu mențiunea VOTAT și buletine de vot) la locul unde se află alegătorul pentru a se efectua votarea. Cererea scrisă trebuie însoțită de copii ale unor acte medicale sau alte acte oficiale din care să rezulte că persoanele respective sunt netransportabile. În conformitate cu prevederile art. 1 din Decizia Biroului Electoral Central nr. 61D/2014 Cererea se înaintează biroului electoral al secției de votare cel mai târziu în ziua de sâmbătă, 24 mai, în intervalul orar 1800 – 2000. Potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 33/2007

  1. Alegătorii netransportabili din cauză de boală sau invaliditate, care în ziua de referință se află în localitatea de domiciliu vor înainta cererea de a vota prin intermediul urnei speciale la secția de votare unde sunt înscriși în copia de pe lista electorală permanentă.
  2. Alegătorii netransportabili din cauză de boală sau invaliditate, care în ziua de referință nu se află în localitatea de domiciliu vor înainta cererea de a vota prin intermediul urnei speciale la secția de votare unde este arondat imobilul în care se află.
  3. Alegătorii netransportabili din cauză de boală sau invaliditate, care în ziua de referință sunt internați în spitale sau azile/cămine de bătrâni vor înainta cererea de a vota prin intermediul urnei speciale la cea mai apropiată secție de votare de sediul spitalului sau azilului/căminului de bătrâni.Lista secțiilor de votare poate fi consultată pe site-ul Autorității Electorale Permanente – www.roaep.ro și la sediul primăriei.

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind intenția românilor de a candida la alegerile administrative din Italia

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că 157 de români au solicitat adeverințe necesare înscrierii în cursa pentru funcția de consilier local în orașe ale Italiei. Din totalul de 157 de persoane înscrise, 70% sunt de sex feminin, respectiv 109.

Vârsta medie a celor care au depus cererea pentru eliberarea adeverințelor este de 36 de ani, cea minimă de 19 ani, iar maxima de 61 de ani.

Pentru a participa la alegerile administrative din Italia, românii au solicitat Autorității Electorale Permanente o adeverință care atestă faptul că în evidențele autorităților române aceștia nu au nicio interdicție în ce privește exercițiul drepturilor electorale și nici nu se află sub incidența unei hotărâri judecătorești definitive prin care să fie condamnați la pierderea drepturilor electorale.

Potrivit legislației în vigoare, românii care vor să fie aleși sau să voteze în cadrul acestui scrutin trebuie să se înscrie pe o listă electorală suplimentară. În data de 25 mai 2014, vor avea loc alegeri administrative pentru reînnoirea mandatelor pentru aproximativ 4000 de primării italiene. Dintre orașele în care se organizează alegeri administrative menționăm: Perugia, Florența, Bari, Padova, Bergamo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.04.2014

Direcția comunicare și relații externe