Comunicat de presă

Comunicat de presă privind preluarea funcției de președinte al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale de către președintele Autorității Electorale Permanente, Daniel Barbu

privind preluarea funcției de președinte al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale de către președintele Autorității Electorale Permanente, Daniel Barbu

 

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Daniel Barbu, este, începând de astăzi, noul președintele al Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB), organizație care reunește organisme de management electoral din peste 100 de țări de pe cinci continente. Menționăm că mandatul președintelui A-WEB este de doi ani.

Învestirea în această funcție a fost oficializată la Palatul Parlamentului, în deschiderea celei de-a 3-a Adunări Generale a A-WEB, în cadrul unei ceremonii de preluare a steagului organizației de la predecesorul său, Julio Cesar Castanos Guzman, președinte al Comisiei Centrale Electorale a Republicii Dominicane.

Noul președinte al A-WEB a declarat că este mându să preia misiunea de facilitator al comunicării și colaborarării între membrii unei organizații internaționale cu un rol atât de important în  promovarea democrației în lume: „Este momentul ca o organizație internațională să preia misiunea enunțată acum o sută de ani de Woodrow Wilson, aceea de a face lumea un loc mai sigur, prin democrație”.

Daniel Barbu a subliniat că, în calitate de președinte al AEP,  este onorat să fie parte a echipei unui serviciu public cu o misiune atât de importantă pentru democrație.

Reamintim că decizia privind preluarea acestei funcții de către președintele AEP a fost luată în august 2015, în cadrul precedentei Adunări Generale a acestei organizații.

AEP este membru al A-WEB încă de la înființarea organizației, în octombrie 2013, România găzduind, în martie 2015, reuniunea Comitetului Executiv al A-WEB.

Potrivit Cartei A-WEB, această asociație a organismelor de management electoral promovează eficiența în organizarea unor alegeri libere, corecte, transparente și participative la nivel mondial.

Obiectivele sale sunt să identifice cele mai recente tendințe, provocări și evoluții în managementul electoral democratic și în ceea ce privește procesele electorale, precum și să faciliteze schimbul eficient de experiență și expertiză între membri, pentru consolidarea democrației electorale la nivel mondial.

Direcția comunicare și relații externe

31.08.2017

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind instrucțiunile pentru organizarea și desfășurarea referendumului local referitor la atribuirea denumirii Olt-Romanați județului Olt, din data de 15 octombrie 2017

 

Autoritatea Electorală Permanentă a elaborat și a lansat în dezbatere publică  proiectul de instrucțiuni privind organizarea și desfășurarea referendumului local referitor la atribuirea denumirii Olt-Romanați județului Olt, din data de 15 octombrie 2017.

Proiectul urmărește îndrumarea autorităților locale și a organismelor electorale cu atribuții în materia organizării referendumului local referitor la atribuirea denumirii Olt-Romanați județului Olt, din data de 15 octombrie 2017, după cum urmează:

  • se stabilește că, pentru referendumul local pentru modificarea denumirii județului Olt, se înființează Biroul electoral de circumscripție județeană Olt și birouri electorale ale secțiilor de votare, în condițiile Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se indică legislația aplicabilă în materia secțiilor de votare; astfel, referendumul local privind modificarea denumirii județului Olt se desfăşoară în secţiile de votare organizate şi numerotate potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare;
  • desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate pentru referendumul local se realizează din rândul experților electorali cu domiciliul sau reședința în județul Olt;
  • se stabilesc modelele listelor electorale, respectiv modelul listei electorale permanente, precum şi modelul listei electorale suplimentare care vor fi utilizate la referendumul local, potrivit anexelor nr. 1-2;
  • se stabilesc modelele ștampilelor electorale, respectiv modelul ştampilei Biroului electoral de circumscripţie judeţeană Olt, modelele ștampilelor de control ale secțiilor de votare și modelul ștampilei cu mențiunea „Votat” , potrivit anexelor nr. 3-5;
  • se stabilește modelul timbrului autocolant care va fi utilizat la referendumul local privind modificarea denumirii județului Olt din data de 15 octombrie 2017, potrivit anexei nr. 6;
  • confecţionarea ştampilelor electorale, a timbrelor autocolante şi a buletinelor de vot, tipărirea tipizatelor de pe lista electorală permanentă și suplimentară şi a proceselor-verbale privind rezultatele referendumului local, transportul şi distribuirea materialelor necesare votării, precum şi paza necesară se va asigura prin grija Consiliului Judeţean Olt, cu sprijinul primarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor din judeţul Olt;
  • pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale ale secţiilor de votare organizate pentru referendumul local privind modificarea denumirii județului Olt din data de 15 octombrie 2017, primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor din judeţul Olt vor utiliza cabinele și urnele de vot recuperate de la scrutinele anterioare şi aflate în stare de funcţionare;
  • arhivarea materialelor utilizate în referendumul local organizat la nivelul județului Olt în data de 15 octombrie 2017 se realizează cu aplicarea corespunzătoare a Hotărârii Guvernului nr. 947/2004 privind stabilirea duratei şi condiţiilor de păstrare a materialelor necesare votării;
  • Biroul electoral de circumscripţie judeţeană Olt va transmite procesele-verbale privind rezultatele referendumului local, în copie certificată către prefectul judeţului Olt şi Consiliul Judeţean Olt.

Precizăm că proiectul de act normativ a fost publicat pe site-ul www.roaep.ro la data de 30.08.2017 și poate fi consultat la secțiunea „Legislaţie electorală – Transparență decizională”, accesând următorul link:

http://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2017/08/Instructiuni-referendum-judetean.pdf

Observaţiile şi propunerile privind acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro, până la data de 04.09.2017.

Direcția comunicare și relații externe

31.08.2017

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind evenimentele internaționale organizate în România de către Organizația Mondială a Organismelor Electorale în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă (București, 31.08 – 02.09.2017)

 

privind evenimentele internaționale organizate în România de către Organizația Mondială a Organismelor Electorale în parteneriat cu Autoritatea Electorală Permanentă

(București, 31.08 – 02.09.2017)

 

Asociația Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB) și Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) organizează în perioada 31 august – 2 septembrie 2017, la Palatul Parlamentului, cea de-a 3-a Adunare Generală a A-WEB și Conferința internațională cu tema „Cum numărăm și cum interpretăm voturile: utilizarea tehnologiei pentru consolidarea transparenței proceselor electorale”.

Adunarea Generală a A-WEB, programată în data de 31 august 2017, va oficializa preluarea conducerii organizației de către președintele AEP, domnul Daniel Barbu, pentru un mandat de doi ani. Menționăm că decizia privind preluarea conducerii A-WEB de către președintele AEP, începând cu anul 2017, a fost luată în august 2015 de către Adunarea Generală a acestei organizații.

AEP a aderat la A-WEB încă de la înființarea organizației, în anul 2013, în prezent aceasta având ca membri organisme de management electoral din peste 100 de țări de pe toate continentele.

Jurnaliștii vor avea ocazia să adreseze întrebări noului președinte al A-WEB, domnul Daniel Barbu, în cadrul conferinței de presă care va avea loc în data de 1 septembrie 2017, ora 12:30, Sala Nicolae Iorga.

Conferința internațională cu tema „Cum numărăm și cum interpretăm voturile: utilizarea tehnologiei pentru consolidarea transparenței proceselor electorale” va reuni la București peste 200 de reprezentanți ai organismelor electorale din 70 de țări de pe toate continentele, specialiști de marcă ai domeniului electoral și prestigioase organizații de profil, precum: Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA); Fundația Internațională pentru Sisteme Electorale (IFES); Rețeaua de competențe electorale francofone (RECEF); Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP); Asociația Internațională a Oficialilor Guvernamentali; Organizația Organismelor Electorale Arabe; Uniunea Interamericană a Organismelor Electorale; Asociația Oficialilor Europeni (ACEEEO); Centrul European pentru Asistență Electorală (Ecowas/ECONEC).

Participanții la dezbateri vor analiza rolul, avantajele și riscurile utilizării tehnologiilor moderne în alegeri, printre temele abordate figurând:

  • Tehnologia, în prima linie a proceselor electorale: opțională sau obligatorie?;
  • Instrumente IT de îmbunătățire a proceselor electorale;
  • Sisteme de management electoral, între tradiție și inovație;
  • Rolul mass-mediei tradiționale și a media online în alegeri;
  • Sisteme și metode de numărare a buletinelor de vot: studii de caz;
  • Rolul tehnologiei în îmbunătățirea managementului electoral.

Accesul presei este liber la dezbaterile din cadrul Conferinței internaționale, derulate pe durata a două zile, în sesiuni de lucru ce se vor desfășura în paralel în sălile de conferință din cadrul Palatului Parlamentului, după cum urmează:

  • Sala Nicolae Iorga (sesiunile de deschidere și închidere, concluziile, sesiunile plenare);
  • Sala Nicolae Bălcescu (ateliere și discuții);

Sesiunile de deschidere și de închidere, declarațiile oficiale, sesiunile plenare, atelierele și alte discuții ale Conferinței Internaționale vor fi traduse în șapte limbi: arabă, coreeană, engleză, franceză, română, rusă, spaniolă.

Lucrările Conferinței internaționale vor putea fi urmărite în direct pe canalul oficial de YouTube al AEP.

Atașat găsiți Agenda Conferinței internaționale.

Direcția comunicare și relații externe

29.08.2017

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă referitor la inițierea unui proiect de lege privind aprobarea plății cotizațiilor anuale de participare a Autorității Electorale Permanente ca membru cu drepturi depline la Asociaţia Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB) și la Rețeaua de competențe electorale francofone (RECEF)

 

 

referitor la inițierea unui proiect de lege privind aprobarea plății cotizațiilor anuale de participare a Autorității Electorale Permanente ca membru cu drepturi depline la  Asociaţia Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB) și la Rețeaua de competențe electorale francofone (RECEF)

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a inițiat și supune spre consultare preliminară interinstituțională proiectul de lege privind aprobarea plății cotizațiilor anuale de participare a AEP ca membru cu drepturi depline la Asociaţia Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB) și la Rețeaua de competențe electorale francofone  (RECEF), precum şi pentru completarea anexei nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte.

Menționăm că AEP, ca autoritate centrală în materie electorală, are dreptul de a se afilia la organisme internaționale cu profil electoral și implicit de a dobândi calitatea de membru cu drepturi depline al acestora. În virtutea acestei prerogative legale, instituția a aderat la Asociaţia Mondială a Organismelor Electorale (A-WEB), în octombrie 2013, precum și la Rețeaua de competențe electorale francofone (RECEF), în mai 2016.

În calitate de membru cu drepturi depline al celor două organizații, AEP are obligația de a plăti cotizații anuale în cuantum de 10.000 de dolari (USD), respectiv 1.500 de euro (EUR), pentru acest demers fiind necesar un cadru legal prin care instituția să fie abilitată să  efectueze aceste plăți din bugetul propriu.

Proiectul de act normativ menționat propune următoarele:

– aprobarea plății cotizaţiei ce revine Autorităţii Electorale Permanente, în calitate de membru cu drepturi depline al Asociaţiei Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB), în limita echivalentului în lei al sumei de 10.000 de dolari/an;

– aprobarea plății cotizaţiei anuale ce revine Autorităţii Electorale Permanente, în calitate de membru cu drepturi depline al Rețelei de competențe electorale francofone (RECEF), în limita echivalentului în lei al sumei de 1.500 de euro/an;

– completarea corespunzătoare a anexei nr. 1 punctul II din Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 29 august 1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, cu modificările şi completările ulterioare.

Acest proiect de act normativ a fost publicat în data de 17 august 2017 pe site-ul www.roaep.ro la secțiunea ”Legislație electorală – Transparență decizională” și poate fi consultat accesând următorul link: http://www.roaep.ro/legislatie/transparenta-decizionala

Observațiile și propunerile pot fi transmise la adresa de e-mail office@roaep.ro până la data de 1 septembrie 2017.

Direcția comunicare și relații externe

17.08.2017

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna august 2017

 

 

TOTAL SUBVENȚIE AUGUST 2017

 

Total subvenţie de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic

Nr. Crt.  

 

 

 

 

Partidul politic

 

Valoare subvenţie rezultată în urma aplicării algoritmului de calcul prevăzut la art. 24 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016

                  (lei )

 

Valoare  subvenţie virată de AEP în contul fiecărui partid politic, în prima decadă a lunii august 2017 (lei)
1 Partidul Social Democrat 1.233.625,94 1.233.625,94
2 Partidul Național Liberal 605.413,95 605.413,95
3 Uniunea Salvați România 173.646,13 173.646,13
4 Partidul Alianța Liberalilor și Democraților 144.219,18 144.219,18
5 Partidul Mișcarea Populară 95.498,35 95.498,35
6 Uniunea Națională pentru Progresul României* 2.871,42  
      TOTAL 2.255.274,97 2.252.403,55

 

 

*Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Uniunii Naționale pentru Progresul României, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată, s-a suspendat prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 32 din 31.03.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.

 

Direcția comunicare și relații externe

16.08.2017

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 16 august 2017

 

 

 

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 16 august 2017 este de 18.876.965, cu 2.331 mai mulți față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, în data de 11 iulie 2017, când erau înregistrați 18.874.634 de alegători români.

Precizăm că diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția Generală de Pașapoarte.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.268.897 au domiciliul sau reședința în țară, iar 608.068 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare.

Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reședinţa în ţară.

Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 16 august 2017, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 16 august 2017, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare și relații externe

16.08.2017

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind subvențiile acordate partidelor politice în luna iulie 2017

 

 

TOTAL SUBVENȚIE IULIE 2017

 

Total subvenţie de la bugetul de stat pentru fiecare partid politic

Nr. Crt.  

 

 

 

 

Partidul politic

 

Valoare subvenţie rezultată în urma aplicării algoritmului de calcul prevăzut la art. 24 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016

                  (lei )

 

Valoare  subvenţie virată de AEP în contul fiecărui partid politic, în prima decadă a lunii iulie 2017 (lei)
1 Partidul Social Democrat 1.233.625,94 1.233.625,94
2 Partidul Național Liberal 605.413,95 605.413,95
3 Uniunea Salvați România 173.646,13 173.646,13
4 Partidul Alianța Liberalilor și Democraților 144.219,18 144.219,18
5 Partidul Mișcarea Populară 95.498,35 95.498,35
6 Uniunea Națională pentru Progresul României* 2.871,42  
      TOTAL 2.255.274,97 2.252.403,55

 

 

*Acordarea subvenţiei lunare de la bugetul de stat Uniunii Naționale pentru Progresul României, determinată potrivit algoritmului de repartizare a subvenţiei prevăzut în Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, coroborate cu prevederile art. 38 alin. (1) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, republicată, s-a suspendat prin Decizia Preşedintelui AEP nr. 32 din 31.03.2016 şi va fi păstrată în sumă de mandat potrivit prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 334/2006, republicată.

 

Direcția comunicare și relații externe

12.07.2017

 

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 11 iulie 2017

 privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de  11 iulie 2017

 

 

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 11 iulie 2017 este de 18.874.634, cu 1.932 mai mulți față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, în data de 13 iunie 2017, când erau înregistrați 18.872.702 de alegători români.

Precizăm că diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia și a importului de date de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.266.505 au domiciliul sau reședința în țară, iar 608.129 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.

Potrivit Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, Registrul electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare.

Registrul electoral este structurat pe judeţe, municipii, oraşe, comune, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reședinţa în ţară.

Persoanele autorizate să efectueze operaţiuni în Registrul electoral cuprinzând cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziţie, conform legii.

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 11 iulie 2017, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 11 iulie 2017, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare și relații externe

11.07.2017

Comunicat de presă

Comunicat de presă privind obligativitatea depunerii rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale pentru alegerile locale parțiale din 11 iunie 2017 de către mandatarii financiari coordonatori

 

 

privind obligativitatea depunerii rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale pentru alegerile locale parțiale din 11 iunie 2017 de către mandatarii financiari coordonatori

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) reamintește mandatarilor financiari coordonatori ai tuturor competitorilor electorali care au participat la alegerile locale parțiale din data de 11 iunie 2017 că termenul de depunere a rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale expiră în data de 26 iunie 2017.

Menționăm că, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor, mandatarii financiari coordonatori sunt obligaţi să depună la Autoritatea Electorală Permanentă rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale ale partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi ale candidaţilor independenţi, precum şi cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei.

În conformitate cu prevederile alin. (2) al articolului menționat, Autoritatea Electorală Permanentă asigură aducerea la cunoştinţă publică a listei partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor români aparţinând minorităţilor naţionale şi a candidaţilor independenţi care au depus rapoartele detaliate ale veniturilor şi cheltuielilor electorale, pe măsură ce acestea sunt depuse, prin publicări succesive în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Direcția comunicare și relații externe

23.06.2017