Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020

Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 31 octombrie 2020 este de 18.981.242, cu 2.012 mai puțini față de ultima informare publică realizată de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) pe această temă, potrivit căreia, la data de 30 septembrie 2020 figurau în Registrul electoral 18.983.254 alegători români. 

Diferențele apar ca urmare a operațiunilor curente efectuate de primari în Registrul electoral aferent unităților administrativ-teritoriale conduse de aceștia, a importurilor de date de la DGP și DEPABD.

Precizăm că, în perioada 01.10.2020 – 31.10.2020, la nivelul primăriilor au fost operate în Registrul electoral următoarele radieri:

  • 26.275 persoane au fost radiate ca urmare a decesului, conform prevederilor art. 37 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare;
  • 108 persoane au fost radiate ca urmare a încadrării în prevederile art. 39 din aceeași lege, referitor la radierea din Registrul electoral a alegătorilor cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege sau au fost puși sub interdicție.

Un număr de 133 persoane au redobândit drepturile electorale ca urmare a expirării perioadei de radiere. 

Numărul de alegători care au împlinit 18 ani în perioada 01.10.2020 – 31.10.2020 este de 18.764, aceștia fiind înscriși în Registrul electoral din oficiu, de către Autoritatea Electorală Permanentă, pe baza comunicării Direcției pentru Evidenta Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date. 

Datele importate de la Direcția Generală de Pașapoarte în data 01.10.2020 și în data 21.10.2020 relevă că au intrat în evidențe 4.496 alegători noi, iar un număr de 96 alegători nu mai figurează în Registrul electoral, ca urmare a decesului sau pierderii cetățeniei.

Ca urmare a importului de date de la DEPABD au apărut 1074 alegători noi care au împlinit vârsta de 18 ani înainte de data de 1 octombrie 2020.

Menționăm că, din totalul de alegători români care figurează în Registrul electoral, un număr de 18.237.521 au domiciliul sau reședința în țară, iar 743.721 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS. 

Potrivit Legii nr. 208/2015, Registrul electoral este un sistem informatic național de înregistrare și actualizare a datelor de identificare a cetățenilor români cu drept de vot și a informațiilor privind arondarea acestora la secțiile de votare. Registrul electoral este structurat pe județe, municipii, orașe, comune, pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara. Persoanele autorizate să efectueze operațiuni în Registrul electoral cuprinzând cetățenii români cu domiciliul sau reședința în tara sunt primarii sau persoanele desemnate de către primari, prin dispoziție, conform legii. 

Anexa nr. 1 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2020, pe categorii de vârstă și în funcție de mediu (urban/rural).

Anexa nr. 2 cuprinde numărul total de alegători cu domiciliul sau reședința în țară, valabil la data de 31 octombrie 2020, aferent fiecărei localități.

Anexa nr. 3 cuprinde numărul de alegători români cu domiciliul în străinătate, posesori de pașaport CRDS, structurat pe țări.

Direcția comunicare

03.11.2020

Comunicat de presă privind misiunea de observare a alegerilor prezidențiale din Republica Moldova

Comunicat de presă privind misiunea de observare a alegerilor prezidențiale din Republica Moldova

Președintele Autorității Electorale Permanente (AEP) a participat astăzi, 1 noiembrie a.c., în calitate de observator internațional acreditat în vederea monitorizării alegerilor Președintelui Republicii Moldova, la una dintre secțiile de votare din București.

Constantin-Florin Mitulețu-Buică, președinte AEP, a fost acreditat în calitate de expert internațional din partea AEP în vederea monitorizării alegerilor prezidențiale din Republica Moldova, conform Hotărârii nr. 4412/23 octombrie 2020, emisă de Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, document care poate fi accesat la următoarea adresă web: https://a.cec.md/ro/cu-privire-la-acreditarea-expertilor-electorali-internationali-din-partea-autori-2751_98015.html.

                                       

 

În contextul epidemiei de COVID-19, alegerile au loc în condiții speciale, cu respectarea regulilor de distanțare fizică și protecție sanitară, organizatorii alegerilor stabilind un set de reguli care trebuie respectate la intrarea in secția de votare.                

                                                             

S-a constatat faptul că secția de votare a fost foarte bine organizată, fiind respectate condițiile de securitate și măsurile impuse de pandemia de COVID-19.

De asemenea, menționăm faptul că o delegație formată din doi reprezentanți AEP, experți electorali internaționali, acreditați de Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, se află în prezent în Republica Moldova, la Chișinău, în vederea monitorizării alegerilor prezidențiale.

 

Direcția comunicare

01.11.2020

 

 

 

 

Comunicat de presă privind elaborarea proiectului de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea centralizării electronice a rezultatelor alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților

Comunicat de presă privind elaborarea proiectului de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea centralizării electronice a rezultatelor alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților

 

 

 

 

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că a elaborat şi a publicat pe site-ul propriu, www.roaep.ro, proiectul de hotărâre a Autorității Electorale Permanente privind aprobarea centralizării electronice a rezultatelor alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților.

Proiectul de hotărâre a fost publicat la data de 30.10.2020 și poate fi consultat la secțiunea „Legislaţie electorală – Transparență decizională”, accesând următorul link: https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/10/Proiect-Hotarare-AEP-privind-aprobarea-metodologiei-centralizarii-electronice-a-rezultatelor-alegerilor-pentru-Senat-si-Camera-D.pdf  

Observaţiile şi propunerile privind proiectul de act normativ menționat anterior pot fi transmise la adresa de e-mail departamentul.legislativ@roaep.ro, până la data de 04.11.2020.

 

 

 

 

 

Mesajul Președintelui cu ocazia Zilei Autorității Electorale Permanente

Mesajul Președintelui cu ocazia Zilei Autorității Electorale Permanente

Ziua Autorității Electorale Permanente (AEP), eveniment important pe care îl sărbătorim în fiecare an pe data de 29 octombrie, ne oferă, fără îndoială, un bun prilej să reflectăm cu atenție asupra însemnătății și utilității acestei instituții în spațiul public, mai ales în contextul social, politic și juridic actual. Această dată nu a fost aleasă întâmplător, fiind corelată cu adoptarea în Parlament, la data de 29 octombrie 2003, a Legii de revizuire a Constituției României din 1991, prin care, la art. 73 alin. (3) lit. a), se introducea Autoritatea Electorală Permanentă ca instituție nouă. Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a evoluat foarte mult de la înființare, în prezent nemaifiind considerată o instituție tânără.

La conducerea AEP s-au succedat de la înființare și până în prezent trei președinți, Octavian Opriș, Ana-Maria Pătru și Daniel Constantin Barbu, trei vicepreședinți, Ionel Fleșariu, Alexandru Radu și Dan Vlaicu, doi secretari generali, Csaba Tiberiu Kovacs și Gheorghe Iancu, cu toții contribuind la consolidarea autorității și bunei desfășurări a proceselor electorale. Dacă inițial, la momentul înființării, rolul AEP a fost conturat destul de fragil, configurat fără atribuții importante, ulterior aceasta a dobândit noi prerogative, devenind treptat o instituție concepută să opereze în spiritul bunelor practici occidentale în materie electorală. Mai precis, în mai puțin de două decenii de existență, AEP s-a transformat dintr-o instituție aparent simbolică în arhitectura instituțională românească, într-un actor reprezentativ care și-a îndeplinit, de fiecare dată, în mod echilibrat, toate atribuțiile prevăzute de lege, devenind astăzi, un organism specializat în management electoral, esențial pentru angrenajul democrației noastre și al statului de drept.

Misiunea instituției, amploarea și caracterul adecvat al competențelor conferite acesteia, nivelul de cooperare cu alte organisme deopotrivă naționale și internaționale, eficiența operațională, precum și independența instituțională și expertiza au făcut ca AEP să devină o instituție reper în arhitectura administrativă centrală. Astfel, în vederea îndeplinirii misiunii sale, principiile care ghidează permanent activitatea sunt fundamentate pe responsabilitatea de a menține independența instituțională, personală, funcțională și de a consolida încrederea cetățenilor și a celorlalte instituții reprezentative ale statului român în capacitatea AEP de a gestiona procesul electoral.

Dincolo de expertiza instituțională și de caracterul adecvat al competențelor dobândite de-a lungul anilor, AEP a ținut pasul și cu progresul tehnologic și cu evoluția societății românești în ansamblul ei social, politic și demografic. Folosirea noilor tehnologii și platforme digitale, atât de utile pentru cetățeni, dar și pentru întregul proces electoral, nu a fost doar o tendință de a recupera decalajul față de societățile occidentale în materie electorală, ci a fost, înainte de toate, o necesitate intrinsecă de a asigura tuturor scrutinelor mai multă transparență, mai multă eficiență și de a veni în sprijinul tuturor instituțiilor implicate în organizarea și desfășurarea alegerilor. Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal – SIMPV, Sistemul informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale – SICPV, aplicația privind centralizarea candidaturilor – SILC, Registrul electoral, portalul www.votstrainatate.ro (aplicația pentru înregistrarea pentru vot prin corespondență și la secțiile de votare din străinătate), aplicația de monitorizare a finanțării partidelor politice reprezintă mecanisme care reconciliază și armonizează, în același timp, noile tehnologii cu legislația electorală, astfel încât cadrul legal să se adapteze la progresul tehnologic.

Constant, dar mai ales în ultima perioadă, AEP a oferit cadrul instituțional al unui dialog autentic și aprofundat cu cetățenii, cu societatea civilă și cu celelalte instituții abilitate, reușind să identifice cele mai bune instrumente legale și administrative pentru desfășurarea proceselor electorale. De asemenea, s-a implicat în procesul de îmbunătățire a legislației electorale, urmărind să ajusteze carențele semnalate și identificate în contextul amplelor schimbări sociale și tehnologice, care au scos în evidență nevoia de adaptare la noile provocări și oportunități caracteristice scrutinelor organizate în ultimii ani.

Autoritatea Electorală Permanentă este membru de drept al Asociației Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO), Asociației Mondiale a Organismelor Electorale (A-WEB) și  Rețelei de Competențe Electorale Francofone (RECEF), organisme internaționale din domeniul electoral. Totodată, AEP are memorandumuri de cooperare internațională semnate cu Regatul Hașemit al Iordaniei, Republica Moldova, Albania, Libia, Ucraina, Tunisia, fiind și partener al Uniunii Studenților din România și al Ligii Studenților Români din Străinătate.

Autoritatea a primit Distincția anului 2018 în cadrul Ceremoniei de decernare a premiilor electorale internaționale organizate de Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare, care a avut loc în Accra, Ghana. AEP a fost premiată pentru activitatea întreprinsă în anul 2018 pentru primul proiect de asistență electorală implementat de România în calitate de stat donator.

De asemenea,  s-a bucurat de o recunoaștere internațională fără precedent la Gala Premiilor Electorale Internaționale 2020, conferite de Centrul Internațional pentru Studii Parlamentare (ICPS) pentru activitatea desfășurată în anul 2019, la care a obținut cinci distincții, după cum urmează: Marele premiu acordat celui mai bun organism electoral al anului 2019; Locul I la categoria Management electoral; Promovarea cooperării la nivel mondial în domeniul electoral; Implicarea cetățenilor; Ergonomie electorală.

Criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 a schimbat optica privind organizarea și desfășurarea alegerilor de anul acesta, însă AEP și principalii săi parteneri instituționali, respectiv Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul de Telecomunicații Speciale, au reușit să identifice instrumente legale și administrative potrivite pentru desfășurarea procesului electoral în condiții optime.

Un aport important pentru finalizarea în condiții optime a procesului electoral l-au avut și grupurile parlamentare din Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Institutul Național de Statistică (INS), Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), Poșta Română, Înalta Curte de Casație și Justiție, Curtea Constituțională, Prefecturile, autorități cărora le mulțumim încă o dată pe această cale.

Totodată, se impune recunoașterea meritelor tuturor membrilor de bună credință ai birourilor electorale care au făcut posibilă desfășurarea alegerilor locale. Aspectele problematice care au apărut în organizarea și desfășurarea alegerilor nu pot fi neapărat imputate organizatorilor acestora. Resursa umană limitată din secțiile de votare, necesitatea respectării regulilor de protecție sanitară, numărul foarte mare de înlocuiri ale membrilor birourile electorale cu care AEP s-a confruntat în preajma zilei alegerilor, iregularitățile și erorile umane inerente unui scrutin atât de complex organizat în vreme de pandemie, toate acestea au reprezentat provocări pe care a trebuit să le gestionăm în mod eficient și în termene mai scurte decât cele de la scrutinele anterioare.

Peste tot în Europa, statele care au organizat alegeri în vremea pandemiei s-au confruntat cu probleme mai complexe, mai diverse, mai fragmentate și imprevizibile decât în anii anteriori.

De aceea, sunt foarte importante toate aceste lecții învățate în urma scrutinului din luna septembrie, astfel încât să conștientizam problemele apărute și să evităm repetarea acestora la scrutinul ce va avea loc în data de 6 decembrie 2020.

Puterea unei instituții rezidă deopotrivă în capacitatea acesteia de a se adapta în mod continuu la problemele pe care le întâmpină, precum și în profesionalismul întregului său colectiv.

În fața tuturor provocărilor apărute, AEP și partenerii săi instituționali au demonstrat pe întreaga perioadă electorală un efort constant și determinare de a se adapta cât mai eficient posibil la toate schimbările și cerințele impuse de contextul actual. Nu în ultimul rând, transmitem toată aprecierea și considerația noastră membrilor birourilor electorale și partenerilor noștri, exprimându-ne, în același timp, convingerea că împreună cu aceștia vom surmonta provocările actuale și vom reuși să organizăm cu succes viitoarele alegeri, ziua Autorității Electorale Permanente fiind totodată și un bun prilej pentru acordarea de distincții acestora.

 

 

Constantin Florin MITULEȚU-BUICĂ, președintele AEP, urează

LA MULȚI ANI

Autorității Electorale Permanente și colegilor!

 

 

 

Comunicat de presă privind participarea AEP la webinarul Postal voting: New Challenges, Old Solutions?, organizat de International IDEA (Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală) și ACEEEO (Asociația Oficialilor Electorali Europeni)

Comunicat de presă privind participarea AEP la webinarul Postal voting: New Challenges, Old Solutions?, organizat de International IDEA (Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală) și ACEEEO (Asociația Oficialilor Electorali Europeni)

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă începând de azi, 27 octombrie 2020, la o serie de dezbateri online organizate de Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (International IDEA) și Asociația Oficialilor Electorali Europeni (ACEEEO) privind adoptarea de noi metode de vot sau extinderea metodelor speciale de vot existente (SVE). Seminarele web reunesc specialiști și practicieni din domeniul managementului electoral pentru a discuta despre experiențe, lecții și recomandări privind diverse metode de vot.

Primul webinar din seria de întâlniri online se intitulează Postal voting: New Challenges, Old Solutions? (Votul prin corespondență: provocări noi, soluții vechi?) și va avea loc azi, 27 octombrie a.c., între orele 16:00 și 17:00 (ora României).

Deși metodele speciale de vot includ, de asemenea, votul prin împuternicire (proxy) și votul online, această serie de întâlniri se va concentra numai asupra votului prin corespondență, a celui anticipat și a celui cu urna mobilă, acestea fiind cele mai comune trei metode alternative de vot utilizate în Europa.

 

Direcția comunicare

27.10.2020

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la sesiunea online referitoare la votul prin corespondență, organizată de Rezist Zurich și The Diaspora Initiative

Comunicat de presă privind participarea Autorității Electorale Permanente la sesiunea online referitoare la votul prin corespondență, organizată de Rezist Zurich și The Diaspora Initiative

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă azi 27 octombrie 2020, la ora 14.00 (ora României) la sesiunea online pe tema votului prin corespondență organizată de Rezist Zurich și The Diaspora Initiative.

Invitația este adresată Autorității Electorale Permanente, Ministerului Afacerilor Externe și Poștei Române.

Sesiunea online va reuni specialiști din domeniul managementului electoral și reprezentanți ai mediului asociativ al diasporei. Agenda evenimentului cuprinde printre altele, subiecte precum alternative la imprimarea buletinelor de vot în regie personală; clarificarea detaliilor procesului de vot prin corespondență; actualizarea calendarului de organizare a alegerilor parlamentare; măsuri de promovare a votului; trimiterea unor notificări la expedierea plicurilor și a unor notificări cu 3 săptămâni înainte de alegeri; comunicarea publică privind termenele din calendarul pentru votul prin corespondență; probleme tehnice întâmpinate la înregistrarea pentru votul prin corespondență.

 

Direcția comunicare

27.10.2020

Comunicat de presă privind numărul total de alegători români înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro

Comunicat de presă privind numărul total de alegători români înregistrați pe portalul www.votstrainatate.ro

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că peste 43.000 de alegători români cu domiciliul sau reședința în străinătate s-au înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro. Precizăm că românii din străinătate au avut la dispoziție peste 5 luni pentru a se preînregistra pe acest portal, perioada de înscriere începând la data de 1 aprilie 2020, până la data de 22 octombrie 2020.

Menționăm că cei mai mulți cetățeni români cu domiciliul sau reședința în străinătate au optat pentru votul prin corespondență, respectiv 39239, iar 3939 au ales votul la secția de votare.

 

Direcția comunicare

23.10.2020