Comunicat de presă privind materialele de informare a alegătorilor români care votează prin intermediul urnei speciale (mobile) la alegerile parlamentare din anul 2020

Comunicat de presă privind materialele de informare a alegătorilor români care votează prin intermediul urnei speciale (mobile) la alegerile parlamentare din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) vine în sprijinul alegătorilor români care doresc să își exercite dreptul de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020 și pune la dispoziția acestora un clip video și materiale de informare menite să ilustreze tehnica votării prin intermediul urnei speciale (mobile), atât pentru persoanele aflate în carantină sau izolare din cauza pandemiei de COVID-19, cât și pentru persoanele netransportabile.

Pe site-ul AEP, www.roaep.ro  în cadrul secțiunii Urna mobilă (specială), poate fi accesat și descărcat atât modelul cererii de vot prin intermediul urnei speciale de către persoanele netransportabile din motive de boală sau invaliditate, precum și modelul cererii pentru emiterea documentelor necesare exercitării dreptului de vot prin intermediul urnei mobile de către persoanele aflate în izolare sau carantină. Totodată, în cadrul aceleași secțiuni, alegătorul este îndrumat să identifice  secția de votare la care este arondat și adresa biroului electoral de circumscripție județeană sau a oficiului electoral de sector, după caz, pe raza căruia are domiciliul sau reședința.

AEP a realizat, de asemenea, un material video pe tema procedurii de exercitare a dreptului de vot prin intermediul urnei speciale (mobile), care poate fi vizionat pe canalul de YouTube și pe pagina de Facebook a Autorității Electorale Permanente și poate fi preluat în regim gratuit de către instituțiile mass-media interesate, fiind disponibil la următorul link: https://www.youtube.com/watch?v=x73JRTh6il8

 

Direcția comunicare

29.11.2020

Comunicat de presă privind implementarea soluţiei de blockchain în unele sisteme informatice administrate de Autoritatea Electorală Permanentă cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale

Comunicat de presă privind implementarea soluţiei de blockchain în unele sisteme informatice administrate de Autoritatea Electorală Permanentă cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că ieri, 26 noiembrie 2020, a adoptat Hotărârea nr. 29/2020 prin care a fost aprobată implementarea soluţiei tehnice de blockchain în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV) și în Sistemul informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării (SICPV).

Aprobarea implementării respectivei soluţii tehnice s-a făcut la propunerea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), în vederea creşterii rezilienţei sistemului electoral românesc, precum şi a încrederii alegătorilor şi competitorilor electorali în integritatea datelor şi informaţiilor înregistrate în cele două sisteme informatice administrate de AEP cu sprijinul STS.

Astfel, prin implementarea soluției tehnice de blockchain, informațiile vor fi înregistrate în timp real, în clar și de tip HASH (amprenta digitală a datelor) și vor fi făcute publice la adresa https://voting.roaep.ro, ceea ce va permite verificarea în timp real sau ulterioară a integrității datelor relevante înregistrate în SIMPV, precum și în SICPV.

Implementarea efectivă a soluţiei tehnice de blockchain în SIMPV şi SICPV va fi realizată de STS împreună cu AEP, iar aplicația propusă pentru vizualizarea blockchain-ului va conţine:

– pagina de gardă disponibilă la adresa https://voting.roaep.ro, care va prezenta lista ultimelor blocuri, un grafic al încărcării cu date al blocurilor și un instantaneu al informaților aflate în zona-tampon înainte de a fi închise într-un bloc;

– o pagină cu detaliile unui bloc și lista tranzacțiilor incluse în acesta;

– o pagină cu detaliile aferente unei tranzacții;

– o pagina cu diferite hărţi prezentând în timp real activitatea.

Totodată, informațiile închise în blockchain vor putea fi accesate de public și cu ajutorul unor servicii web de tip REST (interfață API) ce vor returna informații despre blocuri, dar și informații aferente tranzacțiilor dintr-un bloc.

Menţionăm că introducerea soluțiilor tehnologice moderne în procesul electoral, printre care se află și tehnologia blockchain, reprezintă încă un pas în procesul de informatizare a proceselor electorale şi, de ce nu, spre votul electronic.

Hotărârea AEP nr. 29/2020 a fost publicată astăzi, 27 noiembrie 2020, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1152 şi poate fi consultată accesând https://www.roaep.ro/legislatie/wp-content/uploads/2020/11/HAEP%20nr.%2029-2020.pdf .

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă referitor la informații privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că, până la data de 25 noiembrie 2020, a fost înregistrată primirea a 2141 de plicuri exterioare care conțin buletinele de vot ale alegătorilor români din străinătate.           

Precizăm că, din numărul total de plicuri înregistrate, 960 sunt din Spania, 279 din Germania, 216 din Danemarca, 171 din Moldova, 125 din Olanda, 85 din Luxemburg, 80 din Marea Britanie, 76 din Ungaria, 72 din Italia, 49 din Grecia, 13 din Slovacia, 10 din Polonia, 2 din Serbia, 1 din Bulgaria, 1 din Suedia, 1 din Turcia.

Reamintim că Instrucțiunile privind exercitarea dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 se găsesc atât în interiorul plicului, cât și pe site-ul www.votstrainatate.ro.

Totodată, AEP a realizat un clip video menit să ilustreze tehnica votării prin corespondență pas cu pas, disponibil la următorul link: https://youtu.be/Y6EaWtAQzAw

Atragem atenția că, potrivit legislației în vigoare, plicul exterior ce conține buletinele de vot și certificatul de alegător trebuie să ajungă la biroul electoral pentru votul prin corespondență, la misiunea diplomatică sau la oficiul consular, după caz, până la data de 3 decembrie 2020.

Având în vedere contextul internațional generat de pandemia de COVID-19, inclusiv frecvența redusă a curselor de transport, pentru o mai bună informare asupra timpilor de circulație a plicului ce urmează a fi returnat către România/reprezentanța diplomatică sau consulară, vă rugăm să consultați site-urile administrațiilor poștale naționale din țara în care vă aflați sau să solicitați aceste informații direct de la un oficiu poștal. Lista paginilor organizațiilor poștale din întreaga lume poate fi accesată aici: https://www.upu.int/en/Universal-Postal-Union/About-UPU/Member-Countries.

Lista țărilor pentru care activitatea de colectare şi distribuire pentru trimiterile de scrisori şi colete poştale a fost suspendată temporar poate fi accesată la acest link:

https://www.posta-romana.ro/a1309/stiri/lista-tarilor-cu-trafic-postal-restrictionat.html

Întrebări, sesizări sau reclamații pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro

 

Direcția comunicare

25.11.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                              

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la seminarul online « Observarea alegerilor și metode alternative de vot », organizat de Biroul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului din cadrul Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la seminarul online « Observarea alegerilor și metode alternative de vot », organizat de Biroul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului din cadrul Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a participat astӑzi, 24  noiembrie 2020, la seminarul online cu tema Observarea alegerilor și metode alternative de vot, organizat de Biroul pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (ODIHR) din cadrul Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE).

Din partea AEP au participat reprezentanți din cadrul următoarelor compartimente: Departamentul legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană, Departamentul informatizarea proceselor electorale, Departamentul coordonarea organismelor electorale și Departamentul cooperare internațională.

Seminarul a oferit participanților oportunitatea de a discuta despre provocările și bunele practici ale  OSCE în materie de observare electorală, dar și despre modul în care contextul generat de pandemia de COVID-19 influențează desfășurarea programelor de observare.

Totodatӑ, evenimentul online s-a concentrat asupra revizuirii angajamentelor OSCE, a obligațiilor internaționale și a altor standarde democratice, acordând o atenție deosebită metodelor alternative de vot.

Sesiunea a luat în considerare posibilele beneficii și factori de risc ai desfășurării alegerilor folosind metode și măsuri alternative practicii predominante de votare în secțiile de votare pe parcursul unei singure zile electorale.

Seminarul s-a adresat specialiștilor și practicienilor din domeniul managementului electoral, observatorilor și reprezentanților societății civile, fiind organizat în conformitate cu prioritățile și eforturile continue ale președinției OSCE, deținută de Albania, a căror acțiune este dedicată implementării tuturor angajamentelor legate de dimensiunea umană a OSCE și facilitării unui dialog cât mai larg între statele membre ale OSCE.

Reamintim cӑ, potrivit rolului și misiunii OSCE, o serie de obligații și standarde internaționale pentru alegerile democratice, inclusiv angajamente ale OSCE, servesc la protejarea principiului democratic, conform căruia voința poporului, liber exprimată în alegeri periodice și autentice, constituie baza autorității guvernamentale.

 

Direcția comunicare

24.11.2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea de către AEP a broșurii privind instrucțiunile și reglementările privind alegerile parlamentare din anul 2020

Comunicat de presă referitor la elaborarea de către AEP a broșurii privind instrucțiunile și reglementările privind alegerile parlamentare din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința publicului realizarea broșurii cu titlul Instrucțiuni și reglementări privind alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, care conține atât Ghidul birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, cât și legislația electorală în bază căreia a fost conceput întreg materialul.

Broșura a fost concepută ca un instrument de lucru care să sprijine activitatea desfășurată de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare în preziua votării, în ziua votării și până la momentul predării materialelor electorale către biroul electoral ierarhic superior.

În cadrul materialului sus-amintit o atenție deosebită a fost acordată regulilor privind protecția sanitară a participanților la procesul electoral în contextul pandemiei de COVID – 19.        Broșura Instrucțiuni și reglementări privind alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020 a fost publicată pe pagina de Internet a instituției și poate fi  consultată la linkul următor:https://www.roaep.ro/instruire/wp-content/uploads/2020/11/001-112%20Instructiuni%20si%20reglementari%20BT.pdf 

 

Direcția comunicare

24.11.2020

 

 

Comunicat de presӑ privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul « Managementul alegerilor în timpul pandemiei COVID-19: lecții valoroase învățate și perspective viitoare » , organizat de Asociația Mondială a Organismelor Electorale, Biroul pentru Alegeri din Fiji și Comisia Națională Electorală a Republicii Coreea

Comunicat de presӑ privind participarea Autorității Electorale Permanente la webinarul « Managementul alegerilor în timpul pandemiei COVID-19: lecții valoroase învățate și perspective viitoare » , organizat de Asociația Mondială a Organismelor Electorale, Biroul pentru Alegeri din Fiji și Comisia Națională Electorală a Republicii Coreea

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă astӑzi, 23 noiembrie 2020, la webinarul Managementul alegerilor în timpul pandemiei COVID-19: lecții valoroase învățate și perspective viitoare, organizat de Asociația Mondială a Organismelor Electorale, Biroul pentru Alegeri din Fiji și Comisia Națională Electorală a Republicii Coreea.

Sesiunea online reuneşte specialiști și practicieni în domeniul electoral și are ca scop facilitarea dialogului și a schimbului de bune practici referitoare la organizarea și desfășurarea proceselor electorale în timpul pandemiei de COVID-19.

AEP este reprezentatӑ ȋn cadrul evenimentului online de directorul Direcției comunicare din cadrul Departamentului cooperare internaționalӑ, Ion-Mincu Rӑdulescu.

Scopul acestui webinar este de a promova schimbul de perspective și opinii cu privire la organizarea de procese electorale ȋn timpul pandemiei de COVID-19 și de a consolida cooperarea între membrii Asociației Mondiale a Organismelor Electorale și organismele de management electoral din Oceania.

În cadrul evenimentului se discutӑ, de asemenea, planurile și agenda pentru anul 2021 ȋn ceea ce privește capacitatea organismelor cu responsabilitӑți ȋn domeniul alegerilor de conștientizare a problemelor apărute și abilitatea acestora de a se adapta în mod continuu la schimbӑri.

Direcția comunicare

23.11.2020

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la cursul online cu tema « Înregistrarea alegӑtorilor », organizat de Institutul Internațional pentru Democrație și Management Electoral din cadrul Comisiei Electorale a Indiei, ȋn perioada 23-27 noiembrie 2020

Comunicat de presӑ privind participarea Autoritӑții Electorale Permanente la cursul online cu tema « Înregistrarea alegӑtorilor », organizat de Institutul Internațional pentru Democrație și Management Electoral din cadrul Comisiei Electorale a Indiei, ȋn perioada 23-27 noiembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) participă, ȋn perioada 23-27 noiembrie 2020, la cursul online cu tema Înregistrarea alegӑtorilor, organizat de Institutul Internațional pentru Democrație și Management Electoral din cadrul Comisiei Electorale a Indiei.

AEP este reprezentatӑ de Gabriel Dica, directorul Directia dezvoltare software si aplicatii, din  cadrul Departamentului informatizarea proceselor electorale, care va prezenta experiența României ȋn ceea ce privește Registrul electoral.

Cursul online are ca scop consolidarea capacității administrative a participanților și acumularea de cunoștințe ȋn domeniu. Totodatӑ, evenimentul reprezintӑ o platformӑ favorabilӑ pentru schimbul de experiențӑ și expertizӑ ȋn domeniul electoral.

Potrivit Agendei, principalele teme de dezbatere sunt urmӑtoarele:

  • introducere în domeniul înregistrӑrii alegătorilor;
  • planificarea ȋnregistrӑrii alegӑtorilor;
  • logisticӑ și operațiuni;
  • auditul ȋnregistrӑrii alegӑtorilor;
  • rolul IT&C ȋn ȋnregistrarea alegӑtorilor.

Cursul online este dedicat specialiștilor și practicienilor din domeniul managementului electoral  și faciliteazӑ accesul la instrumente și bune practici aferente componentei ȋnregistrӑrii alegӑtorilor.

Direcția comunicare

23.11.2020

Comunicat de presă privind desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență din țară pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților din anul 2020

Comunicat de presă privind desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență din țară pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților din anul 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că în data de  21 noiembrie 2020, ora 14:00, la sediul instituției din strada Eugeniu Carada nr. 1, a avut loc, în ședință publică, tragerea la sorți a operatorilor de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență din țară pentru alegerea Senatului și Camerei Deputaților din anul 2020.

Comisia pentru desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență din țară a fost compusă din următoarele persoane: Mircea Preoțescu, șeful Departamentului coordonarea organismelor electorale, în calitate de președinte, Ovidiu Oproaica, directorul general al Departamentului informatizarea proceselor electorale, în calitate de membru și Radu – Ionuț Bălașa, directorul general al Departamentului coordonarea și monitorizarea activităților în teritoriu, în calitate de membru.

La ședința publică, alături de membrii comisiei pentru desemnarea operatorilor au mai participat și următoarele persoane: Laurențiu Plăeșu – reprezentantul Partidului Alianţa pentru Unirea Românilor în Biroul Electoral Central și Jordi Barrat, membru al delegației Biroului pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului al OSCE (OSCE/ODIHR) care efectuează o misiune specială de evaluare a modului de organizare a alegerilor parlamentare din anul 2020.

Precizăm că ședința publică a fost transmisă pe canalul de YouTube al AEP și poate fi vizionată la următorul link: https://www.youtube.com/channel/UCVMKK_34ds9jLXNpM0CLRoA

Rezultatul tragerii la sorți a fost consemnat într-un proces-verbal care poate fi consultat la următorul link: https://www.roaep.ro/instruire/wp-content/uploads/2020/11/Proces%20verbal%20desemnare%20operatori%20BEVC.pdf

Direcția comunicare

21.11.2020     

Comunicat de presă privind rezultatul tragerii la sorți computerizate a președinților birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a locțiitorilor acestora, cu ocazia alegerilor parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Comunicat de presă privind rezultatul tragerii la sorți computerizate a președinților birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a locțiitorilor acestora, cu ocazia alegerilor parlamentare din data de 6 decembrie 2020

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că în data de 21 noiembrie 2020, la sediul Biroului electoral de circumscripție nr. 43 pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara ţării din Piața Presei Libere nr. 1, Corp D1, Sala de Marmură, a avut loc, în ședință publică, tragerea la sorți computerizată pentru desemnarea președinților birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a locțiitorilor acestora pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din data de 6 decembrie 2020.

Rezultatul tragerii la sorți a fost consemnat într-un proces-verbal care poate fi consultat la următorul link: https://www.roaep.ro/instruire/wp-content/uploads/2020/11/2020-11-21_131042%20PV%20afisare%20judet.PDF

Corpul experților electorali este o evidență permanentă a persoanelor care pot deveni președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare sau locțiitori ai acestora, înființată, gestionată și actualizată de către AEP.

 

Direcția comunicare

21.11.2020

Comunicat de presă privind publicarea în Monitorul Oficial a unor hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente privind alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor

Comunicat de presă privind publicarea în Monitorul Oficial a unor hotărâri ale Autorităţii Electorale Permanente privind alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, trei hotărâri adoptate de instituţia noastră care reglementează diferite aspecte privind alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor.

Prin Hotărârea nr. 23/2020 a fost aprobată, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe, procedura de monitorizare video a localurilor secţiilor de votare din străinătate la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor. Astfel, monitorizarea video se va realiza continuu, inclusiv pe durata nopții, începând cu prima zi a votării în străinătate, ora locală 7.00, şi până la încheierea votării, în ziua de duminică.

Prin Hotărârea nr. 24/2020 au fost stabilite unele măsuri pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2020, şi au fost modificate şi completate unele hotărâri ale AEP, raportat la modificările legislative recent intervenite şi la Decizia Biroului Electoral Central nr. 61/2020, precum şi la necesitatea eficientizării procesului electoral.

Prin Hotărârea nr. 25/2020 au fost aprobate Normele metodologice privind organizarea și funcționarea Sistemului informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării (SICPV), precum și unele măsuri privind funcționarea aplicației informatice de repartizare și atribuire a mandatelor, la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.

Prin adoptarea acestei hotărâri s-a urmărit creşterea transparenţei în cadrul operaţiunilor specifice SIMPV şi SICPV.

Astfel, formaţiunile politice care au reprezentanţi în Biroul Electoral Central, precum şi organizaţiile neguvernamentale acreditate să observe alegerile vor putea desemna experţi în tehnologia informaţiei cu drept de vizualizare și de interogare a duplicatelor bazelor de date ale SIMPV și ale SICPV, precum și a jurnalelor mașinilor de pe care funcționează acestea, pe stații de lucru care funcționează la sediul Biroului Electoral Central, asigurate de Serviciul de Telecomunicații Speciale, în condiţiile prevăzute de aceeaşi hotărâre.

În cazul SICPV, Departamentul informatizarea proceselor electorale din cadrul Autorităţii Electorale Permanente va asigura punerea la dispoziția partidelor politice și a organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, precum şi a organizaţiilor neguvernamentale acreditate să observe alegerile a următoarelor:

a) migrații și seederi pentru crearea, respectiv inițializarea bazei de date;

b) cod sursă aplicație client java pentru conectarea perifericelor;

c) cod sursă aplicație web.

În cazul aplicației pentru repartizarea și atribuirea mandatelor de deputat și senator, Departamentul informatizarea proceselor electorale din cadrul Autorităţii Electorale Permanente va asigura punerea codului sursă al acesteia la dispoziția partidelor politice și a organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, precum şi a organizaţiilor neguvernamentale acreditate să observe alegerile.

De asemenea, prin grija Departamentului informatizarea proceselor electorale din cadrul Autorității Electorale Permanente, în perioada imediat următoare se vor organiza  prezentări ale modalității de funcționare a  aplicațiilor informatice privind centralizarea rezultatelor votării, repartizarea și atribuirea mandatelor de deputat și senator, la care vor putea participa experţii în tehnologia informaţiei desemnaţi de formaţiunile politice reprezentate în Biroul Electoral Central, precum şi de organizaţiile neguvernamentale acreditate să observe alegerile.

Actele normative menţionate pot fi consultate accesând https://www.roaep.ro/legislatie/alegeri-parlamentare/legislatie-secundara/