Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European și a referendumului național din 26 mai 2019

Comunicat de presă referitor la elaborarea proiectului de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European și a referendumului național din 26 mai 2019

 

Autoritatea Electorală Permanentă aduce la cunoștința publicului proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală, precum şi pentru unele măsuri pentru organizarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European și a referendumului național din 26 mai 2019, elaborat împreună cu Ministerul Afacerilor Interne.

Proiectul de act normativ urmăreşte clarificarea procedurii de organizare simultană a referendumului național şi a alegerilor generale. Astfel, vor fi utilizate aceleaşi secţii de votare, aceleaşi ştampile cu menţiunea „VOTAT” şi aceleaşi timbre autocolante, iar persoanele acreditate să observe alegerile vor putea observa şi operaţiunile specifice referendumului naţional. Vor fi folosite liste electorale distincte şi urne de vot separate, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi locţiitorul acestuia având obligaţia de a informa alegătorul cu privire la posibilitatea de a opta să voteze pentru un singur scrutin sau pentru ambele scrutine.

Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu modificările şi completările ulterioare, la referendumul naţional din 26 mai 2019 vor fi folosite două buletine de vot, câte unul pentru fiecare întrebare.

Este clarificată obligaţia legală ce revine autorităţilor publice de a fi neutre şi imparţiale în raport cu obiectul referendumului, acestora fiindu-le interzis în campania pentru referendum să se pronunţe în favoarea sau defavoarea problemei supuse referendumului.

Se urmăreşte separarea campaniei electorale de campania pentru referendum. Astfel, competenţa de a veghea la corecta desfăşurare a campaniei pentru referendumul național va reveni Biroului Electoral Central, campania pentru referendum va fi finanţată separat, iar timpii de antenă la serviciile publice de radio şi televiziune pentru referendumul naţional vor fi acordaţi în mod distinct şi proporţional partidelor politice şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale.

Se instituie obligaţia primarilor de a asigura accesibilitatea localurilor de vot,  precum şi posibilitatea alegătorilor cu mobilitate redusă de a vota la alegerile din 26 mai 2019 la orice secţie de votare care le asigură accesul la procesul de votare.

Creşte nivelul indemnizaţiilor preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare, ale locţiitorilor acestora, precum şi ale operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare, cu 45 de lei pentru fiecare zi de activitate.

Este stabilit numărul de mandate ce vor fi repartizate de Biroul Electoral Central, candidatul declarat ales căruia îi va reveni cel de-al 33-lea mandat urmând să îşi preia mandatul, conform Deciziei (UE) 2018/937 a Consiliului European din 28 iunie 2018 de stabilire a componenței Parlamentului European, după data la care retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord din Uniunea Europeană va produce efecte juridice.

Urgența, caracterul extraordinar și consecințele negative ale neadoptării proiectului sunt detaliate în preambulul și nota de fundamentare ale acestuia.

Precizăm că atât nota de fundamentare, cât și proiectul de act normativ pot suferi modificări ca urmare a observațiilor și propunerilor instituțiilor avizatoare.

Proiectul de act normativ, însoţit de nota de fundamentare, poate fi consultat pe site-ul www.roaep.ro, la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională.

 

 

Direcţia comunicare şi relaţii externe

25.04.2019

Alte articole: