Comunicat de presă privind întâlnirea finală organizată de AEP cu reprezentanții instituțiilor cu atribuții în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, asigurarea securităţii cibernetice și protecţia datelor cu caracter personal

Comunicat de presă privind întâlnirea finală organizată de AEP cu reprezentanții instituțiilor cu atribuții în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, asigurarea securităţii cibernetice și protecţia datelor cu caracter personal

 

În data de 29 mai 2019, ora 10:00, la sediul Autorității Electorale Permanente (AEP) a avut  loc, sub conducerea președintelui Autorității, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, ultima întâlnire cu reprezentanții instituţiilor naţionale cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, asigurarea securităţii cibernetice și protecţia datelor cu caracter personal, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Recomandării Comisiei Europene C (2018) 5.949 din 12 septembrie 2018 privind reţelele de cooperare în domeniul alegerilor, transparenţa online şi prevenția incidentelor de securitate cibernetică și combaterea campaniilor de dezinformare în contextul alegerilor pentru Parlamentul European din anul 2019.

La discuții au participat reprezentanți ai următoarelor instituții: Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), Centrul Național Cyberint (CNC) și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD).

În cadrul întâlnirii, discuțiile s-au axat pe concluziile modului în care s-au desfășurat cele două procese electorale. Președintele AEP a informat cu privire la numărul solicitărilor telefonice și electronice din ziua alegerilor și la modul eficient în care au fost comunicate informațiile solicitate. Totodată, a făcut referire la funcționarea în parametri normali a Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal în ziua votării. Directorul general al Direcției generale sistemul informațional electoral național a subliniat că nu s-au înregistrat evenimente semnificative care să afecteze infrastructura informațională și a reiterat faptul că repartizarea mandatelor va fi efectuată după colectarea datelor finale de pe o stație-computer securizată și certificată de CERT-RO.

Reprezentanții MAE au informat cu privire la apariția unor tentative de dezinformare și de răspândire a știrilor false care au fost combătute imediat, prin urmare nu au generat efecte nocive la scară largă. Ceilalți participanți la întâlnire au precizat că instituțiile pe care le reprezintă nu au întâmpinat dificultăți care să fi împiedicat exercitarea în condiții normale a atribuțiilor ce le revin. Din concluziile grupului de lucru a reieșit faptul că cele două scrutine s-au desfășurat cu succes și fără incidente majore, iar colaborarea interinstituțională a fost eficientă.

În final, președintele AEP a propus inițierea, în cel mai scurt timp posibil, a unui grup de lucru interinstituțional care să păstreze aceeași structură și care să vizeze identificarea soluțiilor de eficientizare a proceselor electorale, în vederea introducerii votului electronic și/sau prin corespondență până la alegerile prezidențiale din acest an și a eliminării din secțiile de votare a listelor electorale tipărite.

Precizăm că, potrivit prevederilor legale, la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019, Autoritatea Electorală Permanentă îndeplineşte rolul de punct de contact unic pentru punerea în aplicare a Recomandării Comisiei Europene C (2018) 5.949 din 12 septembrie 2018. 

 

Direcția comunicare

29.05.2019

Alte articole: